Gå til innhold

EU-kommisjonen vil kvitte seg med fossil gass allerede i 2050. Skal over på el og hydrogen [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"– Vi vil jobbe med EU-parlamentet for å levere en klimalov som skal vise verden at det fins en måte å gjøre seg klimanøytral innen 2050."

Tenk om ambisjonene var like store i Norge, og at vi innså at olje- og gass må fases ut.

Kanskje 2050 er året Norge også burde sikte mot, og si at fra da av er det bare rester igjen av oljevirksomheten.

I praksis betyr det: "Slutt i letingen etter olje og gass nå".

Etter valget i 2021 er oppgaven å lage en plan for nedtrapping av oljesektoren.

Etter min mening er ikke dette kroken på døra for velferdsstaten, da vi har et enormt område som heter Norsk Økonomisk Sone, og kan lage en industri til erstatning for olje og gass innen oppdrett og energiproduksjon fra vind og bølger.

Oljevirksomheten har så langt stått i veien, ved at pengene er kanalisert inn i olje.

Slutt i letingen betyr 10 mrd. som overføres til anlegg på havet, som igjen betyr rundt 3 hybride plattformer for oppdrett og energi.

Vi klarer nok ikke å skaffe oss en ny pengesekk på 10 000 mrd., men vi får nye arbeidsplasser, som kanskje er viktigere enn pengene i banken.

Endret av aanundo
Lenke til kommentar

aanundo. Deler av det du sier kan jeg bli enig med deg om, men det meste er ikke riktig vei å gå. Bölgekraft anlegg som lagrer energien i for av hydrogen er det närmeste jeg kan tenke meg som alternativ.

Når det gjelder nye arbeidsplasser i Norge, så burde myndighetene våkne opp etter alle de år jeg hat advart dem mot kommende energi teknologi. De har enda sjangsen, men det er bare snakk om dager! Tenk deg hvor mange arbeidsplasser som kunne ettableres i Norge for produksjon av Ecat SKL Hele verden skal ha denne energi teknikken, når industri produksjon kommer i gang. Antall arbeidere i oljeindustrien bli liten opp mot de muligheter som nye arbeidsplasser i landbasert industriproduksjon. Benytt kapital fra oljefondet til investering i morgendagens energi teknikk. Jeg har daglig oppdatert min web siste 10 år. Nå er innspurten bare 2 mnd. inntil alt blir offentlig kjent i Stockholm. Daglig oppdatteringer finnes på: fjordland.dinstudio.se (Gjestebok/Blogg)

 

Lenke til kommentar
Torbjørn Johnsen skrev (45 minutter siden):

aanundo. Deler av det du sier kan jeg bli enig med deg om, men det meste er ikke riktig vei å gå. Bölgekraft anlegg som lagrer energien i for av hydrogen er det närmeste jeg kan tenke meg som alternativ.

Når det gjelder nye arbeidsplasser i Norge, så burde myndighetene våkne opp etter alle de år jeg hat advart dem mot kommende energi teknologi. De har enda sjangsen, men det er bare snakk om dager! Tenk deg hvor mange arbeidsplasser som kunne ettableres i Norge for produksjon av Ecat SKL Hele verden skal ha denne energi teknikken, når industri produksjon kommer i gang. Antall arbeidere i oljeindustrien bli liten opp mot de muligheter som nye arbeidsplasser i landbasert industriproduksjon. Benytt kapital fra oljefondet til investering i morgendagens energi teknikk. Jeg har daglig oppdatert min web siste 10 år. Nå er innspurten bare 2 mnd. inntil alt blir offentlig kjent i Stockholm. Daglig oppdatteringer finnes på: fjordland.dinstudio.se (Gjestebok/Blogg)

 

Det må være 15 år siden du startet å skrive om den revolusjonerende energien folk kunne produsere i hagen fra en tank med vann.

En video skulle vise hvordan dette virket. Oppdrift og tyngdekraft skulle i fellesskap skape energi, men alle så at dette var manipulert.

Mye kan lages på film og du holder på fortsatt.

Tidshorisonten er fortsatt noen mnd., slik som den gang.

Trodde du hadde gitt opp dette svindelopplegget for lenge siden.

Det er et problem på nettet at de gode ideene blandes med ren svindel, og det kan være vanskelig å skille "Fake news" fra ekte nyheter i mange tilfeller. 

Lenke til kommentar

"Etter min mening er ikke dette kroken på døra for velferdsstaten, da vi har et enormt område som heter Norsk Økonomisk Sone, og kan lage en industri til erstatning for olje og gass innen oppdrett og energiproduksjon fra vind og bølger."

En ansatt i oljebransjen omsetter for ca 20 millioner i året. Andre industriansatte omsetter for inntil 1 million.

Hvordan skal vi da kunne opprettholde velferdsstaten / antall offentlig ansatte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aanundo skrev (4 timer siden):

Tenk om ambisjonene var like store i Norge, og at vi innså at olje- og gass må fases ut.

Kanskje 2050 er året Norge også burde sikte mot, og si at fra da av er det bare rester igjen av oljevirksomheten.

I praksis betyr det: "Slutt i letingen etter olje og gass nå".

Etter valget i 2021 er oppgaven å lage en plan for nedtrapping av oljesektoren.


2050.jpg

Lenke til kommentar
lars4012 skrev (4 timer siden):

"Etter min mening er ikke dette kroken på døra for velferdsstaten, da vi har et enormt område som heter Norsk Økonomisk Sone, og kan lage en industri til erstatning for olje og gass innen oppdrett og energiproduksjon fra vind og bølger."

En ansatt i oljebransjen omsetter for ca 20 millioner i året. Andre industriansatte omsetter for inntil 1 million.

Hvordan skal vi da kunne opprettholde velferdsstaten / antall offentlig ansatte?

Landene rundt oss klarer seg godt uten oljeindustri, så det er industriarbeidsplassene som er viktige for velferden.

Laksenæringen går godt, så hvorfor ikke bygge videre på det vi er gode på fra før, og lage en eksportindustri av hybride anlegg for fiskeoppdrett og energiproduksjon?

Problemet er politikerne i Oslogryta, som tror vi kan leve av å klippe hverandre.

Hvorfor bygger vi et "Livsvitenskapssenter" til 7 mrd?

Når det står ferdig skal 1000 lærere og 1500 studenter inn i bygget, og alle skal lønnes av det offentlige.

Etter 10 år har staten 16 000 flere på lønningslisten. Det er denne politikken som kommer til å ta knekken på velferdsstaten.

Lenke til kommentar
aanundo skrev (5 minutter siden):

Landene rundt oss klarer seg godt uten oljeindustri, så det er industriarbeidsplassene som er viktige for velferden

Det er vel en overdrivelse?

Velferd og helsevesen er betydelig dårligere i Danmark og Sverige, det er kun vi nordmenn som ser ut til å tro at disse landene er like bra som Norge, noe som ikke er tilfelle.

Mens Norge har 10 000 milliarder på bok, har våre naboland stor statsgjeld, så det går vel ikke så veldig bra uten oljen, selv om de har satset hardt på annen industri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 timer siden):

Det er vel en overdrivelse?

Velferd og helsevesen er betydelig dårligere i Danmark og Sverige, det er kun vi nordmenn som ser ut til å tro at disse landene er like bra som Norge, noe som ikke er tilfelle.

Mens Norge har 10 000 milliarder på bok, har våre naboland stor statsgjeld, så det går vel ikke så veldig bra uten oljen, selv om de har satset hardt på annen industri.

Danske kr koster 1,34 og svenske 0,96 ser jeg.

Det at den norske kronen svekker seg for tiden betyr vel at markedet vurderer dette motsatt av deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 hours ago, 0laf said:

Det er vel en overdrivelse?

Velferd og helsevesen er betydelig dårligere i Danmark og Sverige, det er kun vi nordmenn som ser ut til å tro at disse landene er like bra som Norge, noe som ikke er tilfelle.

Mens Norge har 10 000 milliarder på bok, har våre naboland stor statsgjeld, så det går vel ikke så veldig bra uten oljen, selv om de har satset hardt på annen industri.

Har du en kilde på at helsevesen er vesentlig dårligere? Eller velferd?

Sverige og Danmark har forøvrig begge en statsgjeld på rundt 35-40% av BNP, ikke allverdens sammenliknet med resten av verden.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (1 time siden):

Har du en kilde på at helsevesen er vesentlig dårligere? Eller velferd?


Har selv bodd i alle tre land, men ettersom min erfaring alene ikke er noen god indikasjon på helse og velferd som helhet, kan du se på nesten en hvilken som helst indeks eller rangering, og Norge vil alltid være foran Sverige og Danmark når det kommer til helsevesen som helhet, eller velferdssystemet.

Nå hevder ikke jeg at Sverige og Danmark er u-land, de har fremdeles systemer som er noen av verdens beste, men i forhold til Norge er det betydelig dårligere.

Ikke nok med det, men skatten er betydelig høyere i Sverige og Danmark også.

På samme måte har ikke Sverige og Danmark enorm statsgjeld sammenlignet med veldig mange andre land i verden, men sammenlignet med Norge, som ikke har netto statsgjeld, men et overskudd på tusenvis av milliarder, er våre naboland nesten i bunnløs gjeld, og det var vel Norge vi sammenlignet med, sånn for å se hvor bra det går med nabolandene våre som ikke har oljen ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

«.... kommisjonen ønsker å «dekarbonisere» hele gassektoren innen 2050. Det betyr i praksis at all naturgass skal erstattes med elektrisitet, hydrogen eller biogass.»

Når skal TU lære at naturgass både er energikilde og energibærer, mens elektrisitet og hydrogen bare er energibærere? Dessuten er det villedende å snakke om «dekarborisering» og biogass i samme åndedrag. At TU, som skal opplyse, ikke skjønner dette, er flaut. At politikere, som skal styre vår framtid, ikke skjønner dette, er tragisk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...