Gå til innhold

Spørsmål om billån (innfri tidlig)


Voosj

Anbefalte innlegg

Hei! 

Sitter med planer om å anskaffe et billån nærmere sommeren. Har planer om å kjøpe en bil til cirka 190.000, hvor jeg stiller med 50.000 til egenkapital. Lurer egentlig på hva som er gunstig i mitt tilfelle, har tanker om å spare til å innfri lånet ila. cirka 14 måneder.

Er det smartest å søke om lengre billån 5 år for mer økonomisk frihet, eller 3 år for færre terminer? Forstår ikke helt hvordan rentene og terminene betales her. Tar bare et eksempel fra Santander, da de har en mer utfyllende kalkulator enn DNB. 

Søker jeg 3 år hos Santander, vil effektiv rente havne på 6,82% (totalpris 157588). Om jeg søker 5 år, får jeg 6,50% effektiv rente (totalpris 166172).

Hvordan er det med å innfri disse lånene? Om jeg velger billån 5 år, vil jeg da måtte betale resterende renter og terminer som påløper etter de 14 månedene jeg sparer opp?

Prøver å få regnestykket til å gå mest fornuftig opp, beklager hvis det ble et litt uoversiktlig innlegg (spør om det er noe mer dere trenger). Kom gjerne med tips om dere har noen! Takk på forhånd. ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får et etableringsgebyr på rett over 2000kr uavhengig av løpetid, også er det stort sett rundt 50-75kr/mnd i termingebyr. Noen vil kanskje ha et tinglysningsgebyr på toppen? 

Når du innfrir slipper du øvrige termingebyr, men kan få noen gebyrer ifm tidlig innfrielse av lån. Der må du nesten ringe til en bank og spørre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke helt på ball på spørsmålet ditt, men om du har et boliglån ville jeg absolutt valgt å bake bilen inn her - gitt at du vil betale ned i løpet av tre-fem år, som du vurderer. Det er ikke snakk om enorme forskjeller, men jeg vil tro du kan spare inn minst 10-15 000 over perioden. Mange banker har også gode muligheter for å justere nedbetalingstid (eller ekstra avdrag) direkte i nettbanken, uten at dette skal kose deg i gebyrer for å ha vært flink til å betale.

Forøvrig en fin plan du har satt deg. Det er bra med verdi igjen i bilen, når lånet er nedbetalt. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ah, nei har ikke huslån enda. Har vært i inkassofella de siste 5 åra. Betalt ned 150.000 ila de siste to åra, 10.000 som gjenstår nå?

Ønsker å bli kvitt lånet fort på grunn av renta og ønsker å gjøre det så fornuftig jeg kan. 

Jeg får ringe rundt og høre! Takk for svar alle.

EDIT: Ringte DNB nå. Ingen ekstragebyrer der. Hun anbefalte å tegne 5 år for lavere gebyrer. Om jeg innfrir lånet tidlig vil det ikke bli noen ekstra kostnader og det blir bankens tap. 

Endret av Voosj
Lenke til kommentar
Voosj skrev (22 minutter siden):

Ah, nei har ikke huslån enda. Har vært i inkassofella de siste 5 åra. Betalt ned 150.000 ila de siste to åra, 10.000 som gjenstår nå?

Ønsker å bli kvitt lånet fort på grunn av renta og ønsker å gjøre det så fornuftig jeg kan. 

Jeg får ringe rundt og høre! Takk for svar alle.

EDIT: Ringte DNB nå. Ingen ekstragebyrer der. Hun anbefalte å tegne 5 år for lavere gebyrer. Om jeg innfrir lånet tidlig vil det ikke bli noen ekstra kostnader og det blir bankens tap. 

Lykke til med kjøp! ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...