Gå til innhold

Innkreving av beløp det er uenighet om


Datata

Anbefalte innlegg

Jeg mener å ha hørt at beløp det hersker uenighet (tvist) om ikke kan kreves opp gjennom inkassoselskaper (eller på andre måter inndrives) før tvisten er løst, stemmer det? Men et inkassoselskap forsøker likevel å gjøre akkurat det!

Kan enkelte "omtvistede" saker likevel håndteres gjennom inkassoselskaper (og lignende) og i tilfelle hva slags saker/tvister kan løses på denne måten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom innsigelsen til kravet er åpenbart grunnløs (Jeg har ikke betalt fordi jeg var på ferie) kan inndrivelsesprosessen fortsette. 

Dersom innsigelsen ikke er åpenbart grunnløs, så kan gjerne et inkassoselskap ta på seg oppdraget med å oversende saken til rettsapparatet for avklaring, men inkassosalærer kan ikke ilegges kravet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Borkolator skrev (På ‎13‎.‎12‎.‎2019 den 9.29):

Dersom innsigelsen til kravet er åpenbart grunnløs (Jeg har ikke betalt fordi jeg var på ferie) kan inndrivelsesprosessen fortsette. 

Dersom innsigelsen ikke er åpenbart grunnløs, så kan gjerne et inkassoselskap ta på seg oppdraget med å oversende saken til rettsapparatet for avklaring, men inkassosalærer kan ikke ilegges kravet. 

Jeg forela dette for inkassoselskapet, og de svarte:

"Til informasjon. Når det foreligger tvist i en sak og denne ikke kan løses, må saken enten avsluttes eller oversendes forliksrådet. 
Forliksrådet er en instans som blir benyttet når tvister ikke kan løses alene med kreditor."

Hvor nært er de sannheten?

Lenke til kommentar
Datata skrev (På 14.12.2019 den 11.50):

Jeg forela dette for inkassoselskapet, og de svarte:

"Til informasjon. Når det foreligger tvist i en sak og denne ikke kan løses, må saken enten avsluttes eller oversendes forliksrådet. 
Forliksrådet er en instans som blir benyttet når tvister ikke kan løses alene med kreditor."

Hvor nært er de sannheten?

Det er helt korrekt, så lenge tvistesummen er under 125.000 er forliksrådet første instans for avklaring av tvisten. Dersom kreditor ikke gir deg medhold på innsigelsen din (og jeg forutsetter at den ikke er åpenbart grunnløs slik som i forrige innlegg jeg skrev) vil neste steg være å ta ut forliksklage for å avklare tvisten. 

Dette vil føre til at det legges på 1 rettsgebyr for behandlingen i forliksrådet,  1150 kroner, samt inntil 4 rettsgebyr for rettshjelp i anledning kravet. Normalt sett vil det dog dersom det er et inkassoselskap som er prosessfullmektig kun legges på ett rettsgebyr. Dvs, kravet øker med 2300,-, som du kan ende opp med å måtte betale dersom du taper saken. 

Endret av Borkolator
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...