Gå til innhold

Startet ENK - Overveldet


Erpisan

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nylig startet et ENK hvor inntektene kommer fra noe som heter affiliate markedsføring.
I praksis innebærer det at man tjener en viss provisjon for å referere en kunde til en bedrift.

Inntektene er mye høyere enn forventet, og jeg må straks melde meg inn i MVA-registeret, og jeg sitter igjen med en haug av spørsmål.

Noe av det jeg synes er mest utfordrende er inntekt og utgifter til utlandet.

Så godt som alt av utgiftene er til utlandet (domenehosting, bildetjenester, annonsering, nettsidedesign og lignende).

I tillegg betaler jeg noen freelancere for å skrive for meg (som også er basert i utlandet).
Betalingen går ikke direkte til freelancerne, men gjennom en nøytral tredjepart (UpWork.com).
Jeg betaljer også for annonsering via Facebook og Google.

Hvordan melder jeg inn dette her? Er det noe spesielt jeg må tenke på, spesielt med MVA ved kjøp fra utlandet?

Det jeg har gjort foreløpig er;

- Registrert brukerkonto på Conta.

- Laster opp alle bilag og knytter de mot en relevant utgiftspost som de har på siden.

Håper noen kan veilede litt her - jeg nærmest gruer meg til jeg får enda høyere inntekt på dette her...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Geirr og clearleft har rett. 

Har en god del erfaring med revisjonspliktige selskap som har forsøkt å føre regnskapet selv. Selv om du kanskje ikke er revisjonspliktig med det første, skal du rapportere mye av det samme og det tilsier at det er lurt å sette vekk. 

Selv om regnskapsfører kan koste deg 20-30k i året (avhengig av størrelsen på virksomheten), kan det fort være at du taper langt mer enn dette i feilaktig rapportering. Bokettersyn er heller ikke spesielt artig. Samtidig frigjør det deg tonnevis med stress og ikke minst tid, derav mulighet til å tjene mer penger.

Endret av Revie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1) Skaff deg regnskapsfører

2) Start et AS

Facebook, Google, Upwork mm. sender deg en faktura som du legger ved regnskapet ditt. Det har ingenting å si at de er i utlandet og du er i Norge. Også, dersom nettverk har penger utestående til deg, eller du har forhåndsbetalt for trafikk, er det viktig å passe på at du fører opp på kundekontoer som fordringer, siden mange nettverk gjerne har minimumsutbetaling på 1000-5000 USD, og du gjerne forhåndsbetaler trafikk for tusenvis av USD/EUR. 

Jeg har drevet med affiliatemarkedsføring siden ~2013 og vi har omsatt for 10m+ NOK. Det er bare å spørre, men kan ikke svare på detaljer, men generelt om regnskap mm. er null problem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Erpisan skrev (På 12.12.2019 den 17.36):

Hvordan melder jeg inn dette her? Er det noe spesielt jeg må tenke på, spesielt med MVA ved kjøp fra utlandet?

Når du kjøper mva-pliktige varer fra utlandet må du som firma legge på og betale inn mva. Men under anntagelse at det du selger er mva-pliktig så kan du trekke fra inngående mva fra utgående mva.

Mer om mva og når du betaler kan du lese her

Endret av nirolo
Fikset link
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 6 måneder senere...

Det å være registrert i merverdiavgiftregisteret gir også goder som at man kan trekke fra moms på PC kjøp osv man trenger til driften. Dette får man selv om man ikke kan kreve inn moms fra utlandet på det man tjener på affiliate fra f.eks. Amazon. Mange affiliate nettverk med norske programmer er svenske og danske, og her er det heller ingen innkreving av moms. Det skal derimot som sagt over fortsatt legges på moms på MVA-meldingen du sender inn annen hver måned, men dette skal i tillegg trekkes fra så det går i null.

Jeg bruker selv Fiken som er en av mange forholdsvis enkle regnskapsprogrammer på nett... Det har hjulpet meg en hel del selv om slike ting aldri blir enkelt nok. Jeg gikk i tillegg på et Moms-kurs hos Skattetaten som var svært nyttig. Google 'Kurs for nye næringsdrivende' eller no... Jeg skrev en slags oppsummering om moms rettet mot norske affiliate markedsførere etter det kurset her: https://www.minegensjef.no/merverdiavgift-og-affiliate-markedsforing/ 


 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Litt sent svar jaswane2, men takk for info - liker også strategien din for lenkebygging, relevant og hele pakka ?

Leste forøvrig den posten allerede før jeg la inn noe her, mye god info - men jeg endte altså opp med regnskapsfører, da jeg følte det var den tryggeste løsningen.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...