Gå til innhold

Bensinkjedene nøler med å bygge ladestasjoner


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Det kommer så klart an på hvilken bil man kjøper, og hvordan man planlegger. Har man 200 km til hytta og planlegger med å lade på CHAdeMO på en spesifikk ladestasjon med 2 stk hurtigladere, så er det bare å forvente at det vil være kø i påsken o.l. Men kjøper man da bil med god nok rekkevidde til å ikke trenge lading på denne turen, eller kjøper en bil med CCS/superlading slik at man kan velge andre stasjoner med mange hurtigladere, så er problemene kanskje helt eliminerte.

Har man 200 km til hytta og ikke har råd til en bil med god nok rekkevidde, så spiller det ingen rolle hvordan man planlegger. Du er tvunget inn til å kjøpe en bil som din lommebok takler. 

Har du dermed ladeangst, så er det fordi nærområdet og veien dit du skal ofte opplever ladekøer. Uavhengig av ladetype, eller nettverk. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, oophus3do said:

Har man 200 km til hytta og ikke har råd til en bil med god nok rekkevidde, så spiller det ingen rolle hvordan man planlegger. Du er tvunget inn til å kjøpe en bil som din lommebok takler. 

Har du dermed ladeangst, så er det fordi nærområdet og veien dit du skal ofte opplever ladekøer. Uavhengig av ladetype, eller nettverk. 

Jeg tenker man kan si at om man har hytte og har råd til fossilbil, så har man råd til en elbil med god nok rekkevidde. Man kommer langt med 300k.

Men det var så klart ikke tilfelle for noen år siden. Da måtte man opp mot 400-500k for å få en bil med god rekkevidde. Og det ble solgt mange elbiler med relativt lav rekkevidde, som fortsatt er i drift i dag.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker man kan si at om man har hytte og har råd til fossilbil, så har man råd til en elbil med god nok rekkevidde. Man kommer langt med 300k.

Du trenger ikke eie hytte selv om du drar til en hytte. Det er ekstremt mange familier som har en såkalt "familie hytte", som medlemmer i alle retninger av familien utnytter. Besteforeldre, foreldre, barn og barnebarn, samt venner av dem igjen. De alle er i ulike deler av livet med ulike dybder på lommeboka - i tillegg har vi lånehyttene som mange som ikke har råd eller tilgang til hytte gjennom familien utnytter. Så nei. 300k er mye mer enn snittverdien på bilene i vår bilpark. 

Logikken står fremdeles. Er man i den gruppen som er redd for ladekøer, så er det fordi du opplever den. De som aldri opplever ladekøer er jo selvfølgelig ikke berørt av det og dermed den redselen. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
newman221 skrev (21 minutter siden):

Så det handler primært om å planlegge altså? Virker som altfor mange av de som er så kritiske til elbiler bare ignorerer slike fakta og bare klager om ladekø, defekte ladere, trege ladere og høye priser. Sikter ikke til deg altså, bare så det er sagt. 

Selvfølgelig handler det om planlegging. Stort sett om man har et bevist forhold til det så går det helt fint uten at det blir noe stress.

Nimrad skrev (19 minutter siden):

Ja, og for et styr det er å måtte passe på å fylle på riktig tidspunkt. Da vi hadde diesel fylte vi konsekvent på søndag kveld/mandags morgen. De dagene vi ikke traff på søndags kveld var faktisk kø på en del av bensinstasjonene mandags morgen.

Jeg har faktisk aldri opplevd akkurat det, kanskje jeg bare har vært heldig. :)

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (3 minutter siden):

Jeg har faktisk aldri opplevd akkurat det, kanskje jeg bare har vært heldig. :)

Kø på bensinstasjon? Nei, det er sjeldent, men skjer oftere enn kø på ladestasjoner er inntrykket mitt. Men de går mye kjappere unna. YX-en som ligger i industriområdet(Forus) her i Stavanger har kø hver mandags morgen

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke gjøre som Volkswagen i USA og øke lønnsomheten ved installere batteribanker som lades gjennom uken og om natten på de stedene hvor elbiler lades mest i helgene og derved unngå effekttariff. TU skrev om dette tidligere i år. Mulig batteribankene også kan lades med solstrøm og vind.

https://www.tu.no/artikler/volkswagen-selskap-kjoper-tesla-batterier-til-ladestasjoner/457380

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Håkon B. Thoresen skrev (2 minutter siden):

Hvorfor ikke gjøre som Volkswagen i USA og øke lønnsomheten ved installere batteribanker som lades gjennom uken og om natten på de stedene hvor elbiler lades mest i helgene og derved unngå effekttariff. TU skrev om dette tidligere i år. Mulig batteribankene også kan lades med solstrøm og vind.

https://www.tu.no/artikler/volkswagen-selskap-kjoper-tesla-batterier-til-ladestasjoner/457380

I prinsippet en god ide. I praksis vil det være et prisspørsmål som vil variere fra sted til sted. I Norge er både energi og effekt så billig at det kun vil være spesialtilfeller hvor det lønner seg med batteribuffer. En av batterifergene våre (Ampere?) har vel bufferbatteri for å slippe å oppgradere strømtilførselen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ladekøene kommer bare til å bli større når flere kjøper elbil. Utbygging av ladere er ikke tilstrekkelig når mange nok må lade. Nettopp en av grunnene til at det er idiotisk å bare satse på elbiler. Spesielt i større byer i verden vil det være håpløst, også i forhold til strømnettet som ikke er i nærheten av å takle det. 

Lenke til kommentar
gamlefar skrev (4 timer siden):

Ladekøene kommer bare til å bli større når flere kjøper elbil. Utbygging av ladere er ikke tilstrekkelig når mange nok må lade. Nettopp en av grunnene til at det er idiotisk å bare satse på elbiler. Spesielt i større byer i verden vil det være håpløst, også i forhold til strømnettet som ikke er i nærheten av å takle det. 

Ladekøene kommer til å vokse ja, med mindre (trommevirvel) vi bygger *flere* ladere!!

Som Tesla-eier er ikke dette noe som bekymrer meg veldig. Heldigvis er det håp for dere andre også men det må en endring til. Kanskje staten må gripe inn, kanskje klarer bransjen det selv. Dyrt trenger det ikke å bli, 600-ish kroner per bil om dere godtar 200 biler per hurtiglader, 2400 om dere vil ha 'Tesla-standard' med 50 biler per ladepunkt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Ladekøene kommer til å vokse ja, med mindre (trommevirvel) vi bygger *flere* ladere!!

Som Tesla-eier er ikke dette noe som bekymrer meg veldig. Heldigvis er det håp for dere andre også men det må en endring til. Kanskje staten må gripe inn, kanskje klarer bransjen det selv. Dyrt trenger det ikke å bli, 600-ish kroner per bil om dere godtar 200 biler per hurtiglader, 2400 om dere vil ha 'Tesla-standard' med 50 biler per ladepunkt.

50*2400= 120000. Artikkelen sier:
 

Quote

Han sier at er det er to økonomiske aspekter som bremser utbyggingen. Det ene er at kostnadene ved en komplett installasjon varierer mellom én og 1,8 millioner kroner, ifølge Best-sjefen.

Det later altså til å være et vesentlig gap på prisen du indikerer og hva de som faktisk installerer slike hevder de koster, og det er bare oppføringskostnad, drift kommer i tilegg. En komplett inbstallasjon er sikkert mer enn ett ladepunkt, men til din pris burde det tilsi 15 ladepunkter, og det er ikke en rimelig antagelse. Eksempelstasjonen i artikkelen har 6 punkter.

Hva forholdstallene angår:
Går jeg til https://info.nobil.no/statistikk og  https://elbilstatistikk.no/

Finner jeg at det er 1334 CCS hurtigladere, 1451 ChaDeMO hurtigladere og 548 tesla hurtigladere (Dette er da ladepunkter, ikke lokasjoner). Jeg får ikke dette til å henge sammen med din forholdsberegning. 50*548 = 27400, men det er solgt ca 48000 tesla i norge. Du kan naturligvis regne inn de ca 2800 andre hurtigladerne, men det gir jo heller ikke 50:1, samt de må du dele med de ca 220000 andre elbilene i norge. Holder du de adskilt kommer du til 78 ikke-tesla elbiler pr. ikke-tesla hurtiglader, og 87 tesla elbiler pr. tesla-hurtiglader. Så er det sikker masse man kan finregne på ang. CCS vs Chademo, noen elbiler kan ikke hurtiglade,  o.l. men til en første ordens beregning later ikke forskjellen til å være dramatisk.

Lenke til kommentar

Flott med utbygging a ladestasjoner, plager ikke meg som fossilist det spøtt. Det som plager meg er tullete insane og ulike bet. Løsninger som i følge enkelte ærlige elbilister tidvis ikke fungerer..

Som mangeårig fossilist har jeg aldri opplevd noen som helst problemer med å få hverken varen ut av pumpen i ønsket fart eller å få betalt for meg.

Hvorfor kan man ikke helt stupido enkelt bruke noe som er standard og likt over hele fjøla? Hva er poeng med tullette key rings, apper og anna tull... kort funker så og si alltid.

Lenke til kommentar
6 hours ago, EremittPåTur said:

Hvorfor kan man ikke helt stupido enkelt bruke noe som er standard og likt over hele fjøla? Hva er poeng med tullette key rings, apper og anna tull... kort funker så og si alltid.

Det er vel to nærliggende forklaringer:

Det ene er simpel kostnadskontroll. Ladeoperatørene tjener nok ikke mye (regner egentlig med at mange av de taper penger), å skulle betale noen prosenter av omsetningen til kortselskapene er ikke så festlig for de.

Det andre er at vi desverre ser litt smitte av Silicon Valley kulturen inn i alt som har med elbiler å gjøre. Målsetningen der er å skape et monopol og låse kundene inne i ens eget lukkede økosystem. Ved å heve barriærene for å bruke konkurrenter kan man håpe på å ta seg mer betalt for det som egentlig er kommoditetshandel. Sære betalingsløsninger, medlemskap o.l. er metoder som benyttes for å oppnå dette.

Slik sett er jeg glad for at EU har startet med å legge opp regler for å bremse dette*, men de kunne godt vært enda mer på ballen for å besørge at ladeinfrastruktur blir nettopp det: allment tilgjengelig infrastruktur ikke bare lukkede klubber.

*) EU har et direktiv som sier at ladestasjonerr skal: tilby CCS lading, skal kunne brukes og betales for uten forhåndsregistrering og med allment aksepterte betalingsformer, skal dele informasjon om stasjonens status fritt, og ikke bare til registrerte kunder. Som så ofte tar det desverre lang tid for EU direktiver å bli gjennomført.

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (På 13.12.2019 den 12.31):

Som artikkelen sier så har 4 av 5 elbilister ikke særlig problemer med ladekø. Altså for de aller fleste elbilistene er det ikke noen problemer å snakke om.

De som har størst problemer med ladekø når de skal hurtiglade vil være de som benytter CHAdeMO og altså ikke kan benytte seg av Tesla's superladestasjoner eller moderne CCS stasjoner som f.eks hos Ionity.

De som stod stuck i denne "half mile" lange ladekøen er neppe blandt de 4 av 5 du snakker om.

 

 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (På 13.12.2019 den 23.21):

50*2400= 120000. Artikkelen sier:
 

Det later altså til å være et vesentlig gap på prisen du indikerer og hva de som faktisk installerer slike hevder de koster, og det er bare oppføringskostnad, drift kommer i tilegg. En komplett inbstallasjon er sikkert mer enn ett ladepunkt, men til din pris burde det tilsi 15 ladepunkter, og det er ikke en rimelig antagelse. Eksempelstasjonen i artikkelen har 6 punkter.

Hva forholdstallene angår:
Går jeg til https://info.nobil.no/statistikk og  https://elbilstatistikk.no/

Finner jeg at det er 1334 CCS hurtigladere, 1451 ChaDeMO hurtigladere og 548 tesla hurtigladere (Dette er da ladepunkter, ikke lokasjoner). Jeg får ikke dette til å henge sammen med din forholdsberegning. 50*548 = 27400, men det er solgt ca 48000 tesla i norge. Du kan naturligvis regne inn de ca 2800 andre hurtigladerne, men det gir jo heller ikke 50:1, samt de må du dele med de ca 220000 andre elbilene i norge. Holder du de adskilt kommer du til 78 ikke-tesla elbiler pr. ikke-tesla hurtiglader, og 87 tesla elbiler pr. tesla-hurtiglader. Så er det sikker masse man kan finregne på ang. CCS vs Chademo, noen elbiler kan ikke hurtiglade,  o.l. men til en første ordens beregning later ikke forskjellen til å være dramatisk.

Dessverre sier ikke artikkelen noe om hva som er inkludert når det koster 1-1,8Mkr. Jeg har tatt utgangspunkt i at en ladestasjon med 2*50kW CCS uttak koster 250k, et anslag jeg ofte ser gjentatt men dessverre ikke finner opprinnelig kilde til. Skulle gjerne hatt noe mer konkret, skulle også gjerne visst om det er fordyrende å legge ladepunkt på en bensinstasjon kontra å legge det på et jorde/parkeringsplass.

Tallene mine for antall Teslaer per superladeruttak(50) er globale tall fra i sommer. At vi har nesten dobbelt så mange Teslaer per superlader i Norge kan enten tolkes som at Tesla har havnet bakpå med utbyggingen eller at de er i ferd med å justere seg inn på hva som er 'riktig' nivå på forholdet biler per ladepunkt, eventuelt en kombinasjon.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...