Gå til innhold

Bensinkjedene nøler med å bygge ladestasjoner


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Denne diskusjonen er vel egentlig hvorfor jeg ikke kommer til å bytte ut min lille, drivstoffgjerrige bensinbil på en stund ennå. Ingenting slår den friheten av å kunne kjøre 600 km og så bare bruke 3 minutter på å fylle opp tanken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sondre2 skrev (33 minutter siden):

Jeg har mer tro på kjøpesentre som tilbydere av hurtiglading, enn bensinstasjoner. Dersom man skal tilbringe 15-30 minutter et sted, vil man da velge et sted som tilbyr boller og pølser, eller et sted som tilbyr, boller og pølser og mulighet for å handle matvarer, gå til frisøren, spise skikkelig middag, kjøpe klær med mer?

Siden mange kunder vil tilbringe mer enn 15-30 minutter på et kjøpesenter, vil man også bedre kunne utnytte mulighetene lastfordeling gir.

Jeg skjønner poenget ditt, men har du eid en elbil? Det hvertfall jeg ser er at lading andre steder enn hjemme/jobb skjer uhyre sjeldent. Jeg har vel hurtigladet 3 ganger på halvannet år, og det jeg vil ha i de tilfellene er ladestasjon som er langs hovedveiene og tilbyr snacks og toalett. Kjøpesenter er ikke aktuelle. De finnes ofte nær storbyene - altså ofte nær enten avreisested eller ankomststed. De må heller plasseres litt som Tesla plasserer sine ladere.

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (4 minutter siden):

Denne diskusjonen er vel egentlig hvorfor jeg ikke kommer til å bytte ut min lille, drivstoffgjerrige bensinbil på en stund ennå. Ingenting slår den friheten av å kunne kjøre 600 km og så bare bruke 3 minutter på å fylle opp tanken.

Jeg er så glad jeg slipper å kjøre innom bensinstasjonen 3-4 ganger i måneden. Det er så herlig frihet å slippe å tenke på å fylle, men bare helt enkelt plugge i bilen hjemme og ha full tank hver dag. Et par hurtigladinger i året på 15-30 min når jeg for en gangs skyld uansett kjører i timesvis er ingenting i forhold til når jeg måtte fylle diesel regelmessig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Jeg er så glad jeg slipper å kjøre innom bensinstasjonen 3-4 ganger i måneden. Det er så herlig frihet å slippe å tenke på å fylle, men bare helt enkelt plugge i bilen hjemme og ha full tank hver dag. Et par hurtigladinger i året på 15-30 min når jeg for en gangs skyld uansett kjører i timesvis er ingenting i forhold til når jeg måtte fylle diesel regelmessig.

3-4 ganger? Jeg fyller kanskje to ganger i måneden, og bilen kostet meg kr 90 000. Jeg kan fylle på ganske mange ganger for det jeg har spart på å ikke kjøpe en elbil med noenlunde ok rekkevidde.

Om det fungerer for deg: fantastisk. For meg så er det ikke et alternativ å kjøre rundt med angst for om man rekker frem til neste ladestasjon.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (47 minutter siden):

Men man har da kun muligheten til å gå inn og benytte seg av kjøpesenteret i åpningstiden... Man er gjerne på langtur både på kveldstid, søndager og helligdager. Sånn sett bedre med kombinerte lade- / bensinstasjoner som er døgnåpne.

Dette er et viktig moment, alt for mange hurtigladere står midt i ingenting, i alle fall søndag kveld. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Nimrad skrev (6 minutter siden):

Den angsten er det som oftest fossilbileierne som kjenner på. Jeg har ikke hatt noe mer angst enn jeg hadde med dieselbilen.

Som sagt: fint for deg. Bra at det finnes alternativer for enhver smak.

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (13 minutter siden):

3-4 ganger? Jeg fyller kanskje to ganger i måneden, og bilen kostet meg kr 90 000. Jeg kan fylle på ganske mange ganger for det jeg har spart på å ikke kjøpe en elbil med noenlunde ok rekkevidde.

3-4 ganger, ja. Jeg kjører vel rundt 20-25 tusen i året. Selvfølgelig er det ikke billigere å skifte ut en eldre bil med en flunka ny elbil med god rekkevidde. Men det er jo irrelevant for denne diskusjonen. Poenget her er at de fleste som ikke kjører elbil tror at rekkeviddeangst er en stor greie. Det er svært få som i det hele tatt tenker over det. Og i tillegg slipper du å fylle drivstoff til daglig.

Endret av Nimrad
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Grimnir said:

Som artikkelen sier så har 4 av 5 elbilister ikke særlig problemer med ladekø. Altså for de aller fleste elbilistene er det ikke noen problemer å snakke om.

De som har størst problemer med ladekø når de skal hurtiglade vil være de som benytter CHAdeMO og altså ikke kan benytte seg av Tesla's superladestasjoner eller moderne CCS stasjoner som f.eks hos Ionity.

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (7 minutter siden):

Ja, akkurat det forstår jeg faktisk mer. Det er altfor dårlig utbygd infrastruktur til å takle peak når alle skal på påskefjellet samtidig. Der kan du være uheldig og oppleve kø 2-3 ganger i året i verste fall. Det er heldigvis lettere å fikse antall ladestasjoner enn å skifte ut bilparken på nytt.

 

Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Som artikkelen sier så har 4 av 5 elbilister ikke særlig problemer med ladekø. Altså for de aller fleste elbilistene er det ikke noen problemer å snakke om.

De som har størst problemer med ladekø når de skal hurtiglade vil være de som benytter CHAdeMO og altså ikke kan benytte seg av Tesla's superladestasjoner eller moderne CCS stasjoner som f.eks hos Ionity.

Tja, selv Tesla sine superchargere vil oppleve kø i peak. Men ja, det gjelder jo de aller færreste. Jeg har aldri stått i ladekø, men jeg har jo nesten aldri hurtigladet.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Nimrad said:

Tja, selv Tesla sine superchargere vil oppleve kø i peak. Men ja, det gjelder jo de aller færreste. Jeg har aldri stått i ladekø, men jeg har jo nesten aldri hurtigladet.

Det er ikke veldig mye kø å snakke om, og det blir mindre og mindre av det. Eksempelvis har superladerne i Lier vært veldig underdimensjonert i forhold til etterspørselen, men nå kommer det 40 stk superladere på Liertoppen som jeg forventer vil stort sett løse utfordringene.

Personlig har jeg vel totalt ventet kanskje 5 minutter for å plugge inn på superladerne, etter noe sånt som 20-30.000 km med superlading.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Som artikkelen sier så har 4 av 5 elbilister ikke særlig problemer med ladekø. Altså for de aller fleste elbilistene er det ikke noen problemer å snakke om.

De som har størst problemer med ladekø når de skal hurtiglade vil være de som benytter CHAdeMO og altså ikke kan benytte seg av Tesla's superladestasjoner eller moderne CCS stasjoner som f.eks hos Ionity.

Jeg kan ikke nok om dette til å uttale meg, men personlig setter jeg heller pris på den friheten som en vanlig bensinbil gir. Ja det koster selvsagt med bensin (mye takket være de syke avgiftene), men enn så lenge vil ikke jeg bytte det ut med en elbil.

Som sagt: fint at det finnes alternativer som passer for alle.

Kahuna skrev (5 minutter siden):

Du skal ikke tro nettavisen.

Enig.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (13 minutter siden):

Som artikkelen sier så har 4 av 5 elbilister ikke særlig problemer med ladekø. Altså for de aller fleste elbilistene er det ikke noen problemer å snakke om.

Problemet er at om du er i gruppen av de som er bekymret for ladekø, så bor du ved en plass som har ladekø ofte i den retningen du helst ønsker å lade. Så det blir et gjennomgående problem for de det gjelder. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

Problemet er at om du er i gruppen av de som er bekymret for ladekø, så bor du ved en plass som har ladekø ofte i den retningen du helst ønsker å lade. Så det blir et gjennomgående problem ofte. 

Det kommer så klart an på hvilken bil man kjøper, og hvordan man planlegger. Har man 200 km til hytta og planlegger med å lade på CHAdeMO på en spesifikk ladestasjon med 2 stk hurtigladere, så er det bare å forvente at det vil være kø i påsken o.l. Men kjøper man da bil med god nok rekkevidde til å ikke trenge lading på denne turen, eller kjøper en bil med CCS/superlading slik at man kan velge andre stasjoner med mange hurtigladere, så er problemene kanskje helt eliminerte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
newman221 skrev (5 minutter siden):

Har følt på rekkeviddeangsten i fossilbilen min når tanken blinker på rødt og bensinstasjonen skal ha 17,30kr/literen... Vil tanken holde frem til mer fornuftige priser?

Ja samme her, derfor passer jeg alltid på å fylle opp når prisen ligger under kr 15/liter. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Grimnir said:

Ja samme her, derfor passer jeg alltid på å fylle opp når prisen ligger under kr 15/liter. 

Så det handler primært om å planlegge altså? Virker som altfor mange av de som er så kritiske til elbiler bare ignorerer slike fakta og bare klager om ladekø, defekte ladere, trege ladere og høye priser. Sikter ikke til deg altså, bare så det er sagt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Grimnir skrev (7 minutter siden):

Ja samme her, derfor passer jeg alltid på å fylle opp når prisen ligger under kr 15/liter. 

Ja, og for et styr det er å måtte passe på å fylle på riktig tidspunkt. Da vi hadde diesel fylte vi konsekvent på søndag kveld/mandags morgen. De dagene vi ikke traff på søndags kveld var faktisk kø på en del av bensinstasjonene mandags morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...