Gå til innhold

Ta ekstra bachelor grad, hva kreves


PetterK445

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Er ferdig som maskiningeniør om ikke alt for lenge, og har tenkt å kanskje ta byggingeniør når jeg er ferdig. Dette er for å ha mange muligheter. Jeg har forstått det slik at det ikke kreves alt for mye hvis en allerede har en bachelor grad? Har hørt at en ny bachelor grad kan tas på ett år, er det noen som har erfaring med detta? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PetterK445 skrev (2 timer siden):

Hei. 

 

Er ferdig som maskiningeniør om ikke alt for lenge, og har tenkt å kanskje ta byggingeniør når jeg er ferdig. Dette er for å ha mange muligheter. Jeg har forstått det slik at det ikke kreves alt for mye hvis en allerede har en bachelor grad? Har hørt at en ny bachelor grad kan tas på ett år, er det noen som har erfaring med detta? 

Dette bør du ta med den skolen du vurderer å søke inn på. Det er kun de som vil godkjenne eventuelle innpass på fag :)

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er det en generell regel om at det være 60 unike studiepoeng i hver bachelor.

Hvis du har tenkt å fortsette å studere på samme sted er det rimelig enkelt å finne ut hvordan du skal gå frem for å få en ekstra bachelor, grovt sett: Lag en liste over fagene du har. Lag en liste over fagene i den andre graden. Fjern alle overlappende fag. Nå har du en liste over hvilke fag du må ta, og kan lett finne hvor mange studiepoeng dette utgjør.

Valgfag kompliserer prosessen litt, men kan også være en fordel. Om den nye bacheloren åpner for 10 sp frie valgfag er det 10 sp som du kan bruke til å importere hva som helst av ikke-overlappende fag fra den gamle bacheloren for å redusere hvor mange fag du må ta, eller du kan melde deg opp til 10 sp i de enkleste "tullefagene" hvis det viser seg at det bare er 50 unike sp og at du trenger 10 sp ekstra for å få skrevet ut en ny bachelor.

Hvis du skal bytte studiested blir det også mer komplisert. Et lys i mørket er at du studerer til ingeniør, og min erfaring, samt erfaringen til folk jeg har snakket med, er at man på ingeniørutdanningene vanligvis er ganske løsningsorienterte når det kommer til å innpasse fag fra andre skoler. Dette i motsetning til feks sykepleie, hvor flere bekjente har opplevd at skolene strekker seg langt, langt forbi hva som er rasjonelt og saklig for å klare å komme opp med et negativt svar og tvinge studenten til å omtrent begynne fra null.

Lenke til kommentar
Visum skrev (1 time siden):

Det er bedre en mastergrad enn to bachelorgrad. Da dette gir dybdekompetanse istedet for breddekompetanse med to bachelor.

Det kjem ann på kva slags stillimg du søker, og størrelsen på fagmiljøet. 

I ei stor bedrift der alle spesialiserer seg så er eg enig i at master er å foretrekke. Men det finnes også mange jobbar der kjennskap til fleire fagområder er ein styrke som i mindre fagmiljø eller i stillingar der ein skal koordinere fleire fagområder. Dette forutsett sjølvsagt at kombinasjon av bachelorgrader gir meining i den bestemte stillinga. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...