Gå til innhold

Valg i Storbritannia 12/12-19


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Serutover skrev (3 minutter siden):

Hun kan ikke bli statsminister, men det er ingen som kan nekte LD å ha en leder som ikke er MP. SNP sin leder er jo for eksempel ikke MP.

Men SNP sin leder  Nicola Sturgeon er jo first minister i Skottland, det lar seg ikke forene med å være MP i Westminster. Samme med Arlene Foster i DUP forresten, hun har heller ikke sittet i Commons i denne perioden. 

Lenke til kommentar
JohnTiger skrev (2 minutter siden):

Marginer og marginer, det setene har jo vært safe Labourseter så det hadde vært en sensasjon om Con hadde vunnet noen av de setene.

Jo, men et vunnet sete er et vunnet sete, uansett om det er med 30000 stemmer eller med 1 stemme. Sunderland Central kunne for eksempel blitt tory hadde oppmøtet vært noe annerledes.

Lenke til kommentar

Toryene beholder North Swindon. Igjen et sete med lavt oppmøte, bare 53.7%. Edit: I følge BBC var oppmøtet 67%, Britain Elects har av en eller annen grunn bommet ser det ut til. Britain Elects må være litt trøtt, han har postet North Swindon tre ganger.

Endret av Serutover
Lenke til kommentar
7 minutes ago, JohnTiger said:

Ikke korrekt. Brexit har tatt en stor del. Ser jo det i de setene som har kommet til nå, hvor de har tatt 8 % av stemmene totalt sett.

Ja du har rett i det selvsagt. Sannsynligvis er dette Labour stemmer nordpå, som stemte leave og ikke fikk seg til å stemme Tory.
Det jeg mente i det store og hele, er at de ikke klarte å samle seg om ett parti i samme grad. De tar fra hverandre.

Lenke til kommentar
AxelRudi skrev (5 minutter siden):

Men de er bare 3% ned enda ca. Exit polls sa 6%.

Så da kommer det stygge tall snart, eller så er den betratelig overdrevet.

De er ned pluss/minus 10% over hele fjøla så langt, det er i forhold til 2017 i samme kretser. Men som jeg sier, det er en tendens til at de verste resultatene kommer først.

Lenke til kommentar
William_S skrev (2 minutter siden):

Uansett så funker det sånn i UK at man kan ende opp med 49% av stemmene i teorien uten å få et eneste sete... Så jo UKIP i 2015 var det vel som hadde over 12 prosent, de fikk vel en eneste MP. 

I teorien ja, men i praksis vil 49% av stemmene nasjonalt bety landslide. Så langt tyder resultatene ikke på landslide, mer moderat flertall.

Endret av Serutover
Lenke til kommentar

Fy faen som Corbyn får kritikk nå av sine egne. Fullstendig slakt. Britene altså, de legger aldri noe i mellom. Det være seg Toryer eller Labourfolk. På en måte liker jeg det bedre enn det som f.eks Raja og Grande holder på med (og mange andre i norske partier) de bare går rundt grøten hele tiden.

Lenke til kommentar
JohnTiger skrev (3 minutter siden):

Fy faen som Corbyn får kritikk nå av sine egne. Fullstendig slakt. Britene altså, de legger aldri noe i mellom. Det være seg Toryer eller Labourfolk. På en måte liker jeg det bedre enn det som f.eks Raja og Grande holder på med (og mange andre i norske partier) de bare går rundt grøten hele tiden.

Men det skal sies at mange av disse partitoppene faktisk forsøkte å avsette Corbyn uten suksess. Han står faktisk rimelig sterkt blant grasrota i Labour. Jeg tror ikke han overlever dette valget, men å legge skylda på han alene blir smått patetisk. 

Tror uansett Labour trenger Corbyns retning uten at han nødvendigvis er leder. Under Blair var det rimelig høyreorientert gitt. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
JohnTiger skrev (3 minutter siden):

Fy faen som Corbyn får kritikk nå av sine egne. Fullstendig slakt. Britene altså, de legger aldri noe i mellom. Det være seg Toryer eller Labourfolk. På en måte liker jeg det bedre enn det som f.eks Raja og Grande holder på med (og mange andre i norske partier) de bare går rundt grøten hele tiden.

Ja det er å foretrekke. Norske politikere er diplomater, i UK sier de det de mener, i hvert fall i en slik situasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...