Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsavklaringspenger + Investering (aksjer, fond, etc)


EngelHauken

Anbefalte innlegg

Jeg fant denne tråden fra 2014 angående dette. Men det virker som det er snakk om relativt større summer enn det jeg har til rådighet. Lover og regler kan også ha forandret seg på 5 år. Så tenkte jeg skulle lage en ny tråd for litt mer oppdatert informasjon.

Jeg lever for øyeblikket på AAP fra NAV, og sjonglerer litt mellom det og midlertidige kontrakter fra bemanningsbyråer. På siden så investerer jeg også i aksjer. Porteføljen min begynner å bli stor nok til at jeg vurderer å starte et holdingselskap (aksjeselskap som primært investerer i andre aksjer), slik at jeg kan realisere avkastning og reinvestere det uten å måtte betale skatt på det først.

Jeg er dermed litt usikker på om det å starte et aksjeselskap i denne sammenhengen kan risikere at jeg mister stønaden min. Jeg vet at hvis du starter en virksomhet så kan du få AAP/Dagpenger i opptil 6 måneder i løpet av oppstartsperioden. Men da snakker de om en virksomhet som faktisk skal danne en inntekt og arbeid for trygdemottakeren. Jeg har planer om å fortsette å jobbe/søke jobber imens jeg eier dette holdingselskapet.

Så hvordan fungerer egentlig dette? Finnes det noen unntak for slike situasjoner eller må jeg velge mellom AAP og holdingselskapet?

 

Vil også bare raskt nevne før noen prøver å rope "trygdesvindel" at det ikke er snakk om 7 sifra tall her. Det er ikke mulig å leve på hverken utbytte eller avkastning fra disse aksjene ennå. Hadde det vært mulig så hadde jeg ikke trengt å skrive dette innlegget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Jeg vil tro det kun er arbeidsinntekt som tas hensyn til under beregning av AAP og ikke kapitalinntekt. Jeg ville ikke spekulert i hvordan Nav tolker reglene og ventet med å starte selskap til AAP-perioden er over.

Du kan vel investere og re-investere uten å utløse skatt uten holdingselskap`?

Lenke til kommentar
Gjest cd3fa...305

Jeg gikk på dagpenger 1 års tid etter en lang sykemelding og startet et AS. Snakket med rådgiver i NAV og vi kom fram til at så lenge jeg ikke jobber aktivt og mottar lønn var det ingenting jeg behøvde å rapportere inn eller risikere. Forklarte dette skriftlig eksplisitt flere ganger med samme tilbakemelding for å ha alt på det rene. Har omsatt for en 600k i AS uten å ha tatt ut lønn eller brukt mer enn et par timer på fritiden i uka på selskapet, ergo ikke ordinær arbeidstid som ikke hindret meg i å finne vanlig jobb ellers. 

Anonymous poster hash: cd3fa...305

Lenke til kommentar
10 hours ago, Nidar2 said:

Jeg vil tro det kun er arbeidsinntekt som tas hensyn til under beregning av AAP og ikke kapitalinntekt. Jeg ville ikke spekulert i hvordan Nav tolker reglene og ventet med å starte selskap til AAP-perioden er over.

Du kan vel investere og re-investere uten å utløse skatt uten holdingselskap`?

Hvis jeg har skjønt det riktig, så tror jeg faktisk ikke man kan det. Som privatperson må du skatte utbytte/avkastning før du kan reinvestere det, som er hvorfor "gevinst ved salg av aksjer" er et eget felt på skattekortet. Derimot som et aksjeselskap, så kan du reinvestere utbyttet/avkastningen inn i nye aksjer og klassifisere det som driftskostnader.

Blir litt det samme konseptet som med Aksje Sparekonto (ASK). Problemet med en ASK er bare det at det er mye mer begrenset hvilke aksjer jeg kan investere i. Med ASK kan jeg blant annet ikke investere i NYSE og NASDAQ, som selvfølgelig er hvor de mest attraktive selskapene er notert.

 

10 hours ago, Guest cd3fa...305 said:

Jeg gikk på dagpenger 1 års tid etter en lang sykemelding og startet et AS. Snakket med rådgiver i NAV og vi kom fram til at så lenge jeg ikke jobber aktivt og mottar lønn var det ingenting jeg behøvde å rapportere inn eller risikere. Forklarte dette skriftlig eksplisitt flere ganger med samme tilbakemelding for å ha alt på det rene. Har omsatt for en 600k i AS uten å ha tatt ut lønn eller brukt mer enn et par timer på fritiden i uka på selskapet, ergo ikke ordinær arbeidstid som ikke hindret meg i å finne vanlig jobb ellers. 

Anonymous poster hash: cd3fa...305

Det er dette som er planen min også, skal spørre saksbehandler om dette og eventuelt få det skriftlig at jeg ikke risikerer noe. Tenkte å spørre her i tillegg siden jeg ikke stoler 100% på NAV at de alltid vet hva de snakker om.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
HaakonHawk skrev (På 12.12.2019 den 20.46):

Hvis jeg har skjønt det riktig, så tror jeg faktisk ikke man kan det. Som privatperson må du skatte utbytte/avkastning før du kan reinvestere det, som er hvorfor "gevinst ved salg av aksjer" er et eget felt på skattekortet. Derimot som et aksjeselskap, så kan du reinvestere utbyttet/avkastningen inn i nye aksjer og klassifisere det som driftskostnader.

Blir litt det samme konseptet som med Aksje Sparekonto (ASK). Problemet med en ASK er bare det at det er mye mer begrenset hvilke aksjer jeg kan investere i. Med ASK kan jeg blant annet ikke investere i NYSE og NASDAQ, som selvfølgelig er hvor de mest attraktive selskapene er notert.

 

Det er dette som er planen min også, skal spørre saksbehandler om dette og eventuelt få det skriftlig at jeg ikke risikerer noe. Tenkte å spørre her i tillegg siden jeg ikke stoler 100% på NAV at de alltid vet hva de snakker om.

Lurer på om du fant ut av det?

Lenke til kommentar
On 1/30/2021 at 11:59 PM, treant said:

Lurer på om du fant ut av det?

Jeg endte aldri opp med å få noen skriftlig bekreftelse, men jeg kontaktet NAV sin sentrallinje, og fikk svar at kapitalinntekter ikke påvirker muligheten til å motta AAP. Jeg har også hatt et holdingselskap i over et år nå og det har ikke ført til noen problemer.

Lenke til kommentar
HaakonHawk skrev (19 timer siden):

Jeg endte aldri opp med å få noen skriftlig bekreftelse, men jeg kontaktet NAV sin sentrallinje, og fikk svar at kapitalinntekter ikke påvirker muligheten til å motta AAP. Jeg har også hatt et holdingselskap i over et år nå og det har ikke ført til noen problemer.

Takk for svar, håper ting ordna seg forresten 👌

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
17 hours ago, Aleksandar Dimitrov said:

En spørsmål  ,snart jeg skal søke om AAP,så jeg lurer ,ferie penger jeg skal få dem nårmal fra 2020 ,og jeg skal ikke tape penger fra AAP..eller tape fra ferie penger fra 2020,,,også jeg har ASK og AF aksjer men jeg ikke selget dem ,,jeg er bare in plus for nå cirka 10 000 nok...jeg trenge nye informasjon og råd fra dere tak,,,mhv Aleksandar

Hvis du har vært i normal jobb i 2020 så vil du få feriepenger i tillegg til AAP.

Aksjer i ASK og AF vil ikke påvirke evnen din til å motta AAP. Du kan beholde de i mellomtiden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...