Gå til innhold

Spørsmål til dere som jobber som selvstendige konsulenter


Anbefalte innlegg

1. Hva jobber dere med? 

2. Hvor mange års erfaring har dere?

3. Hva tar dere ca i timen?

4. Hva bruker dere for å skaffe oppdrag?

5. Sitter dere hos kunde eller andre steder/hjemme?

6. Hvordan er teamene sammensatt? (konsulentselskaper har ofte egne teams)

7. Er det stor oppdragsmengde, eller hender det at dere går arbeidsløse?

8. Må dere gjennom intervju for å få et oppdrag? Hvilke referanser oppgir dere her? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke selvstendig selv, men jeg leier ofte inn selvstendige konsulenter så kan svare litt generelt for de vi leier inn:

1. Hva jobber dere med? 

Java

2. Hvor mange års erfaring har dere?

De vi leier inn har typisk 5-7 års erfaring

3. Hva tar dere ca i timen?

Selvstendige ligger gjerne noe lavere enn større selskaper, 1000-1200 er det vi vanligvis ser.

4. Hva bruker dere for å skaffe oppdrag?

Ofte så får vi via selskaper som driver med videreformidling av selvstendige konsulenter, som selskaper så fortrekker vi ofte dette slik at vi har standard kontrakter, standard på fakturering og en fast kontaktperson.

5. Sitter dere hos kunde eller andre steder/hjemme?

Vi har alltid konsulentene hos oss, men når vi har blitt bedre kjent så er vi fleksible på hjemmekontor.

6. Hvordan er teamene sammensatt? (konsulentselskaper har ofte egne teams)

Innleide konsulenter sitter som del av våre team, ledet av personer ansatt hos oss.

8. Må dere gjennom intervju for å få et oppdrag? Hvilke referanser oppgir dere her? 

Vi intervjuer alltid konsulentene, ganske ofte sier vi nei etter intervju. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. Hva jobber dere med? 

Backend/fullstack/devops/...

2. Hvor mange års erfaring har dere?

14

3. Hva tar dere ca i timen?

Går ikke inn på akkurat hva jeg får, men markedet ligger stort sett på 1100-1600 slik jeg oppfatter det. 

4. Hva bruker dere for å skaffe oppdrag?

Direkte kontakt med kunde, folq.no, brainbase.no. Kan bruke slike selskaper som ITOslo nevner, men bare om jeg ikke får noe på andre måter. Har ikke skjedd så langt.

5. Sitter dere hos kunde eller andre steder/hjemme?

Sitter hos kunde, men kan ha hjemmekontor som alle andre.

6. Hvordan er teamene sammensatt? (konsulentselskaper har ofte egne teams)

Varierer stort fra kunde til kunde og oppdrag til oppdrag. Alt fra å være et enmannsteam, til å være et vanlig medlem av et stort team.

7. Er det stor oppdragsmengde, eller hender det at dere går arbeidsløse?

Veldig mye oppdrag, ikke vanskelig å finne nye. Har ikke gått arbeidsløs noen gang.

8. Må dere gjennom intervju for å få et oppdrag? Hvilke referanser oppgir dere her? 

Er normalt et intervju ja, men mer koseprat enn de intervjuene jeg hadde for å bli fast ansatt. Ikke så rart iom at konsulenter lett kan sparkes ut hvis oppdragsgiver er misfornøyd.

Endret av nirolo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
ITOslo skrev (På 13.12.2019 den 12.32):

Behagelig så lenge du har oppdrag ja....

Nå har jeg hele tiden hatt i tankene at dersom det ikke skulle gå bra som selvstendig konsulent så kunne jeg bare ta meg fast jobb igjen. Dvs hvis jeg ikke fikk oppdrag i det hele tatt.

En annen faktor er at uten et konsulentselskap som tar 40% eller mer av det jeg fakturerer så har jeg en aldri så liten buffer å tære av dersom jeg må vente litt mellom et par oppdrag.

 

Jeg ser at du skriver dere tar inn selvstendige konsulenter men 5-7 års erfaring. Jeg kjenner en god del selvstendige og få av de har såpass lite erfaring. Men det er selvsagt opp til dere å velge de rette konsulentene for dere.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

1. Hva jobber dere med? 

Systemarkitektur, maskinlæring/deep-learning, Java, Python, Linux, nettsky, integrasjoner, databaser, front-end HTML/CSS(nekter å jobbe med React/Vue/Angular) Jeg selger meg selv som en hel IT-avdeling. Jobber i Stavanger

2. Hvor mange års erfaring har dere?

13

3. Hva tar dere ca i timen?

Timepris på 1200-2000kr  pluss service-avtaler, lisenser osv.

4. Hva bruker dere for å skaffe oppdrag?

Direkte kontakt med kunde og som underleverandør igjennom konsulentselskaper.

5. Sitter dere hos kunde eller andre steder/hjemme?

Hos kunde og hjemmekontor, varierer.

6. Hvordan er teamene sammensatt? (konsulentselskaper har ofte egne teams)

Varierer stort fra kunde til kunde og oppdrag til oppdrag.

7. Er det stor oppdragsmengde, eller hender det at dere går arbeidsløse?

Kan velge og vrake, ligger minst 10-20 nye tilbud i innboksen hver måned bare for Stavanger området.

8. Må dere gjennom intervju for å få et oppdrag? Hvilke referanser oppgir dere her? 

Opplever at "intervjuene" nå handler mer om utfordringene enn å diskutere mine ferdigheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

eh... ja, altså Windows systemer har jo blitt kraftig parkert dei siste 10-20 åra. Det man kan gjøre med Linux+nettsky idag tilsvarer fort 10-100x merverdi enn typisk on-premise med Windows. Derfor har også betalingsviljen for Linuxkompetanse også økt betraktelig på det globale markedet.

Typisk eksempel som går igjen i mange bedrifter i dag er data liberation, og veien dit er 100% basert linuxteknologi.

Endret av siDDis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ITOslo skrev (På 12.12.2019 den 15.02):

Ikke selvstendig selv, men jeg leier ofte inn selvstendige konsulenter så kan svare litt generelt for de vi leier inn:

1. Hva jobber dere med? 

Java

2. Hvor mange års erfaring har dere?

De vi leier inn har typisk 5-7 års erfaring

3. Hva tar dere ca i timen?

Selvstendige ligger gjerne noe lavere enn større selskaper, 1000-1200 er det vi vanligvis ser.

4. Hva bruker dere for å skaffe oppdrag?

Ofte så får vi via selskaper som driver med videreformidling av selvstendige konsulenter, som selskaper så fortrekker vi ofte dette slik at vi har standard kontrakter, standard på fakturering og en fast kontaktperson.

5. Sitter dere hos kunde eller andre steder/hjemme?

Vi har alltid konsulentene hos oss, men når vi har blitt bedre kjent så er vi fleksible på hjemmekontor.

6. Hvordan er teamene sammensatt? (konsulentselskaper har ofte egne teams)

Innleide konsulenter sitter som del av våre team, ledet av personer ansatt hos oss.

8. Må dere gjennom intervju for å få et oppdrag? Hvilke referanser oppgir dere her? 

Vi intervjuer alltid konsulentene, ganske ofte sier vi nei etter intervju. 

 

 

Hva er det typiske som får dere til å si nei til en konsulent?

Lenke til kommentar
siDDis skrev (5 timer siden):

eh... ja, altså Windows systemer har jo blitt kraftig parkert dei siste 10-20 åra. Det man kan gjøre med Linux+nettsky idag tilsvarer fort 10-100x merverdi enn typisk on-premise med Windows. Derfor har også betalingsviljen for Linuxkompetanse også økt betraktelig på det globale markedet.

Typisk eksempel som går igjen i mange bedrifter i dag er data liberation, og veien dit er 100% basert linuxteknologi.

On-premise, ja...

Samtidig er det vel knapt noe du kan gjøre med Linux+nettsky som du ikke kan gjøre med Windows+nettsky.

I det hele tatt har OS fint lite å si når man bruker siste generasjons skyløsninger, da det er mer eller mindre abstrahert helt bort.

Lenke til kommentar

Det meste kan gjøres med Windows nettsky, men det er langt i fra en god brukeropplevelse. All nyutvikling av nye konsepter skjer på et Linuxsystem idag. Velger du Windows så, velger du også å måtte knote igjennom en haug med problemer. F.eks sjå på kor LANG tid det tok før deep learning (med GPU) var mulig på Windows plattformen. Verken Torch eller Tensorflow støttet det i starten. Det fungerer idag, men ikke optimalt. Og når det kommer til arkitekturer for datastrømmer (med Kafka/Pulsar) så er det viktig med sync write ytelse. Her er Windows sin FlushFileBuffers enda helt elendig i forhold til Linux fsync. Det er et flust med andre eksempler.

Nettskyen abstraherer bort IT avdelingen. Det er der den største gevinsten er. Rett og slett få ting gjort uten å måtte vente på ny maskinvare, endringer, brannmurregler osv. Oset er framleis i stor grad relevant, rett og slett fordi framtidens applikasjoner for infrastruktur blir primært utviklet, testet og dokumentert for Linux. FreeBSD er annenrangs og Windows er prioritert med minst mulig effort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 3/7/2020 at 8:13 PM, officialbro said:

Hva er det typiske som får dere til å si nei til en konsulent?

Det skjer ofte, og for oss er det typisk de som ikke viser at de klarer å tenke på den måten man må når man jobber med distribuerte løsninger med strenge 24x7 krav. Feilhåndtering, lastbalansering, testing osv. Vi ser et stort skille på de som har jobbet med distribuerte løsninger og ikke. På java er det enklere å finne den typen erfaring, de gangene vi har lett etter folk med PHP bakgrunn har det vært veldig vanskelig. Alt for mange selvlærte som har "just make it work" holdning, og bare har laget små apper som kjører på en server. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
siDDis skrev (På 8.3.2020 den 0.56):

Det meste kan gjøres med Windows nettsky, men det er langt i fra en god brukeropplevelse. All nyutvikling av nye konsepter skjer på et Linuxsystem idag. Velger du Windows så, velger du også å måtte knote igjennom en haug med problemer. F.eks sjå på kor LANG tid det tok før deep learning (med GPU) var mulig på Windows plattformen. Verken Torch eller Tensorflow støttet det i starten. Det fungerer idag, men ikke optimalt. Og når det kommer til arkitekturer for datastrømmer (med Kafka/Pulsar) så er det viktig med sync write ytelse. Her er Windows sin FlushFileBuffers enda helt elendig i forhold til Linux fsync. Det er et flust med andre eksempler.

Nettskyen abstraherer bort IT avdelingen. Det er der den største gevinsten er. Rett og slett få ting gjort uten å måtte vente på ny maskinvare, endringer, brannmurregler osv. Oset er framleis i stor grad relevant, rett og slett fordi framtidens applikasjoner for infrastruktur blir primært utviklet, testet og dokumentert for Linux. FreeBSD er annenrangs og Windows er prioritert med minst mulig effort.

Litt off-topic her ser jeg, men det med deep learning stemmer ikke helt etter min erfaring. Før TensorFlow i det hele tatt eksisterte brukte vi andre rammeverk som Theano, Caffe og Torch. Sistnevnte støttet Windows for mange herrens år siden. Jeg skal innrømme at mange av disse rammeverkene er utviklet for Linux først, men det er alltid noen i communityet som sørger for at Windows også blir støttet. Både TensorFlow og PyTorch støttet multi-GPU på Windows innen et år etter første release. Dessuten slapp Microsoft CNTK, som ikke står noe tilbake for TF.

Når det kommer til strømming så finnes det nok av cloud native-teknologier som riktignok koster mer enn open source-alternativer som Kafka, men som til gjengjeld gjør at man kan redusere utviklings- og forvaltningstid betraktelig. Hvilket OS disse kjører på under panseret trenger man ikke forholde seg til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...