Gå til innhold

Risikabelt å forhåndsbestille elbil i dag?


Henrik.H

Anbefalte innlegg

Det er i dag mulig å reservere Volvo sin kommende XC40 Recharge. Bindene kontrakt blir først mulig å signere i januar 2020., med forventet levering i 2021. Poenget med reserveringen sånn jeg ser det må være for å sikre seg bil før 2021 er omme.

Vil dere si dette er risikabelt, med tanke på at MVA og andre avgifter på elbil allerede da kanskje er på full fart inn? Og at bilen kan bli vesentlig dyrere enn hva man i utgangspunktet signerte på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke inngått noen bindende kontrakt for levering så langt frem i tid. Ikke nødvendigvis bare for regelendringer. Det kan være mange forhold som gjør at en slik kontrakt kan være ugunstig. Markedet kan endre seg, andre biler kan bli lansert som er mer attraktive, dine behov kan endre seg. 

Jeg vil foreslå å holde hodet kaldt og vente med å inngå kontrakt til du får prøvekjørt og at bilen er klar for levering. Jeg ville ikke vært så bekymret for eller vektlagt mulige regelendringer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (19 timer siden):

Hvorfor kjøpe noe du verken har sett eller prøvd? Du vet jo ikke engang om den passer til deg.

Godt poeng!

Én av grunnene er at det begynner å "haste" litt, da det begynner å spøke for lave priser på el-biler i Norge.

I dette tilfellet er kommende XC40 Recharge så og si identisk med dagens XC40 R-design, sånn bortsett fra motoren. Sistnevnte har jeg både sett og sittet i.

 

sverreb skrev (19 timer siden):

Jeg ville ikke inngått noen bindende kontrakt for levering så langt frem i tid. Ikke nødvendigvis bare for regelendringer. Det kan være mange forhold som gjør at en slik kontrakt kan være ugunstig. Markedet kan endre seg, andre biler kan bli lansert som er mer attraktive, dine behov kan endre seg. 

Jeg vil foreslå å holde hodet kaldt og vente med å inngå kontrakt til du får prøvekjørt og at bilen er klar for levering. Jeg ville ikke vært så bekymret for eller vektlagt mulige regelendringer. 

Høres fornuftig ut ?

 

Endret av Henrik.H
Lenke til kommentar

Prisene på elbiler må vel gå nedover med tiden? Etterhvert som det blir flere konkurrenter på markedet, og markedet blir større når folk går over fra fossilbiler. Samt kanskje subsidier etc. for å møte miljøkrav. Og batteriteknologien kan også om noen år revolusjoneres m.t.p hvor mange som forsker og bruker ressurser på å utvikle batterier. Jeg ville heller ventet og sett an enn å være "føre var". Det skjer for mye på den fronten til å si noe sikkert om hvordan det ser ut om 2-3 år.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Henrik.H said:

Én av grunnene er at det begynner å "haste" litt, da det begynner å spøke for lave priser på el-biler i Norge.

Jeg har null tro på at momsfritaket (som er den delen av incentivene som virkelig monner) blir fjernet over natten. Det kommer til å endres, men det vil gjerne gjøres ved at det trappes gradvis ned over flere år. Å kutte det cold turkey vil sende elbilsalget i norge til nær null, det tror jeg ikke politikerne tør siden dette er at av de mest synlige miljøtiltakene vi har i norge, og tiltaket er populært. 

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
sverreb skrev (5 minutter siden):

Jeg har null tro på at momsfritaket (som er den delen av incentivene som virkelig monner) blir fjernet over natten. Det kommer til å endres, men det vil gjerne gjøres ved at det trappes gradvis ned over flere år. Å kutte det cold turkey vil sende elbilsalget i norge til nær null, det tror jeg ikke politikerne tør siden dette er at av de mest synlige miljøtiltakene vi har i norge, og tiltaket er populært. 

Men det er EU som bestemmer om vi får lov å ha ha momsfritak for elbiler eller ikke, så hvis økonomene i EU synes ordningen ikke passer europeiske bilprodusenter kan de bestemme at vi må innføre full moms over natta. Hva norske politikere, miljøorganisasjoner eller norske folk mener betyr ingenting for EU

Lenke til kommentar

Spekulering på momsfritaket er meningsløst. Jeg ville vært mer bekymret over mobiliteten i utviklingen, for de som ikke husker Opel Ampera.

 

Drogin skrev (2 minutter siden):

Men det er EU som bestemmer om vi får lov å ha ha momsfritak for elbiler eller ikke, så hvis økonomene i EU synes ordningen ikke passer europeiske bilprodusenter kan de bestemme at vi må innføre full moms over natta

Hvor står det at EU bestemmer og hvorfor skal EU tvinge oss til å innføre full moms over natta?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Drogin said:

Men det er EU som bestemmer om vi får lov å ha ha momsfritak for elbiler eller ikke, så hvis økonomene i EU synes ordningen ikke passer europeiske bilprodusenter kan de bestemme at vi må innføre full moms over natta. Hva norske politikere, miljøorganisasjoner eller norske folk mener betyr ingenting for EU

Det er nok i overkant konspiratorisk. Dette er gjenstand for forhandling, og vi ser jo at incentivene i europa forøvrig er på vei opp. Kan hende momsfritaket gjøres om til en tilbakebetaling, men det er kun en teknikalitet. 

Lenke til kommentar
Just now, fo2re said:

Bør en slik kontrakt inneholde forbehold hvis markedet blir snudd på hodet?

Hvis feks mva kommer, en ny type avgifter, økt årsavgift osv osv

Nå avtaler man jo pris inklusive moms og avgifter. Så om moms endrer seg og selger ikke vil ta differansen så må avtalt pris endres. Det er gjerne noe tekst om hvordan og når selger kan unilateralt endre avtalt pris. Men uten slik tekst kan selger kun heve kontrakten eller inngå en ny for å ta en annen pris. (Og der står jo kjøper med en del rettigheter, om ikke annet til å gå fra kjøpet) 

Lenke til kommentar
Drogin skrev (4 timer siden):

Men det er EU som bestemmer om vi får lov å ha ha momsfritak for elbiler eller ikke, så hvis økonomene i EU synes ordningen ikke passer europeiske bilprodusenter kan de bestemme at vi må innføre full moms over natta. Hva norske politikere, miljøorganisasjoner eller norske folk mener betyr ingenting for EU

Land utenfor Norge elsker jo å bruke Norge som et eksempel rundt utbyggingen av ladenettverk, og salg av elbiler, så Norge er jo omtrent blitt et enormt banner av reklame for den grenen inn i en bedre fremtid. 

Så om noe, trur jeg EU tvinger frem utsettelser på dette, fremfor det motsatte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

Land utenfor Norge elsker jo å bruke Norge som et eksempel rundt utbyggingen av ladenettverk, og salg av elbiler, så Norge er jo omtrent blitt et enormt banner av reklame for den grenen inn i en bedre fremtid. 

Så om noe, trur jeg EU tvinger frem utsettelser på dette, fremfor det motsatte. 

Egentlig enig i det, om man tar utgangspunkt i at EU er et fornuftig organ, og ikke en konsolidert maktinteresseorgan for Frankrike og Tyskland.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...