Gå til innhold

Hjemmelader til BMW I3 (94Ah)


lglinstad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Laderen sitter i bilen. Det du installerer hjemme er en ladestasjon.
Det er ikke ladestasjonen som begrenser til 7,5 kW, men strømkursen (dvs sikringen) du kobler til.
Du bør vite om hva slags strømnett huset er tilkoblet, og om du har enfas eller trefas. De fleste har IT nett (230V), noen har TN nett (400V).

Lenke til kommentar

Hvis du har TN nett (400v) er det best å velge en 3 fas ladestasjon, da kan du få opp til 11kw på 16a. Blir du medlem i elbilforeningen får du Eesee stasjon til en grei pris, finnes noen rimelige fra blandt annet Ratio også. Eesee stasjonen er fremtidsrettet med tanke på oppkopling mot feks Tibber, som lader bilen når strømmen er billig osv.  Har du IT nett blir det lading på 1 fas, og da enten 16a 3,6kw eller hvis elektrikker og sikringskapet tillater det 32a 7,2kw.

Lenke til kommentar
magb skrev (1 time siden):

Hvis du har TN nett (400v) er det best å velge en 3 fas ladestasjon, da kan du få opp til 11kw på 16a. Blir du medlem i elbilforeningen får du Eesee stasjon til en grei pris, finnes noen rimelige fra blandt annet Ratio også. Eesee stasjonen er fremtidsrettet med tanke på oppkopling mot feks Tibber, som lader bilen når strømmen er billig osv.  Har du IT nett blir det lading på 1 fas, og da enten 16a 3,6kw eller hvis elektrikker og sikringskapet tillater det 32a 7,2kw.

Takk for bra svar. Jeg skal sjekke med elektriker.

Om jeg har TN nett og kan velge 3 fas, hva er ca. prisforskjell på komplett installasjon med lader kontra 1 fas 32A opplegg?

Endret av lglinstad
Lenke til kommentar
magb skrev (På 11.12.2019 den 12.29):

Hvis du har TN nett (400v) er det best å velge en 3 fas ladestasjon, da kan du få opp til 11kw på 16a. Blir du medlem i elbilforeningen får du Eesee stasjon til en grei pris, finnes noen rimelige fra blandt annet Ratio også. Eesee stasjonen er fremtidsrettet med tanke på oppkopling mot feks Tibber, som lader bilen når strømmen er billig osv.  Har du IT nett blir det lading på 1 fas, og da enten 16a 3,6kw eller hvis elektrikker og sikringskapet tillater det 32a 7,2kw.

Bedre å velge 1 fas 32A enn 3 fas når man har IT nett?

Lenke til kommentar
lglinstad skrev (1 time siden):

Bedre å velge 1 fas 32A enn 3 fas når man har IT nett?

Stort sett ja. Om du får lov, jeg har hørt at nettselskaper enkelte steder er tilbakeholdne med å tillate 32A på en fase. Du må bare spørre for å finne ut hvordan det er hos deg. Dessuten er det ikke så mange biler som kan utnytte 3 fas på IT-nett. Tesla Model 3 er et av unntakene, hvis du har rette typen ladestasjon *og* har koblet den riktig...

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Det er jo slike ting som gjør dette så (unødvendig?) vanskelig... ?

Problemet her er ikke Tesla Model 3, det er 230V 3-fas IT-Nett. ;)

Om du setter opp et type2 ladepunkt med 230V/16A 3-fas IT-nett vil de fleste* biler kunne lade der med 3,6kW. Det var den enkle biten. ;)

TM3 vil kunne lade med 11kW(om du har gjort det riktig). Model S/X gir deg noe '2,5 faser'-kvasi-greier og dermed mer enn 3,6kW men ikke 11kW..

 

*Unntatt Renault Zoe som trenger en kabel med innebygget skilletrafo for å bruke IT-nett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min anbefaling, ikke ta helt av. En vet ikke hva annet utstyr en skal inn med etterhvert. Og da har en gjerne makset ut skapet ved å installere 11kW kurs til elbilen som stort sett lader på 2kW. Personlig har jeg alltid ladet <2kW. De gangene jeg trenger en ekstra boozt(som ikke er ofte) handler jeg på en butikk med hurtiglader.

 

Husk også at en sannsynlig vill bli belastet ift hvor mye effekt en bruker etterhvert(strømregning).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Salvesen. said:

Min anbefaling, ikke ta helt av.

Enig i denne.

TS: Tenk over hvor mye du kjører i snitt, og hvor lenge bilen står i garasjen av gangen. Du trenger bare nok effekt til at du ikke går i underskudd i snitt. Om du kjører litt ekstra en dag og lader ut mer enn du får ladet opp, gjør ikke så mye om det går greit å ta det igjen over de neste dagene. 

Om vi antar et konservativt forbruk på 250Wh/km og en gjennomsnittlig daglig kjørelengde på 40km, så trenger du bare lade 10kWh i snitt om dagen. Det er bare 3-4 timer på 3.6kW. Så selv om du tar en ekstra 150km tur en dag har du null problemer med å holde SOC oppe selv med en helt vanlig 16A enfasekontakt. 

Dette regnestykket vil neppe endre seg så mye med årene, så ikke tenk at mer ladeeffekt hjemme er på noe vis mer fremtidsrettet. Mer ladeeffekt er for å støtte et høyere daglig energiforbruk, ikke for å støtte fremtidige biler.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En kraftigere lader gir først og fremst fleksibilitet og du kan tillate deg å være litt mer avslappet på planlegginga. Du kan kanskje lade hver femte natt i stedet for annenhver natt. Om du kommer hjem med tomt batteri kan du lade nok i løpet av middagen til å gjennomføre ditt neste ærend. Du er dessuten bedre forberedt for bil nr2. Når du skal lade kaldt batteri vil en kraftig lader raskere bli ferdig med batterivarming og fortsette med lading. 

NVEs forrige forslag til effektavgift var spesifikt innrettet på å straffe dem med kraftige ladere. De fikk så mye motbør på akkurat det at jeg rolig antar at kraftige ladere *ikke* blir angrepet på neste forsøk. Det vil si, alt tyder egentlig på at NVE fortsatt har veldig lyst til å ta dem med kraftige ladere men lite tyder på at de slipper unna med denne gangen heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...