Gå til innhold

Telenor Hjemmebredbånd Mobilt


Anbefalte innlegg

Hei, jeg bestillte "Telenor Hjemmebredbånd Mobilt" , og huket vekk den grisedyre routeren til 2800kr. Jeg fikk sim-kort idag, men kommer ikke på nett. Har prøvd to forskjellige 4g-rutere, en TP-link Archer MR400 og en Huawei CPE B593. Pin-kode er lagt inn i web admin interface og blir akseptert, og jeg har også prøvd å legge inn APN, men begge står og prøver å connecte uten å komme på nett.

I vilkårene for abonementet finner jeg følgende, som jeg først tolket som en disclaimer for at Telenors kundeservice ikke skal måtte feilsøke alt mulig rart av router-problemer kunden måtte oppleve.

Hjemmebredbånd Mobil-abonnementet vil kun fungere sammen med den medfølgende ruteren (Huawei B818).

Er dette ment bokstavlig, og har Telenor faktisk en sperre noe sted for at kunden skal være tvunget til å kjøpe Telenor sin ruter til 2800kr? Noen andre her som har erfaringer med Telenor Hjemmebredbånd Mobilt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tøv at B593 ikke gir like bra kvalitet på LTE som nye routere. Du får ikke to frekvenser samtidig som gir høyere fart, men that's it. Meget stabil ruter.

Har sett flere som sliter med mobilt hjemmebredbånd så det kan nok stemme at du må ha den ruteren i utgangspunktet pluss at du må være koblet til riktig basestasjon. Hør om de kan fjerne sperren på simkortet siden du tross alt fikk bestilt uten.

Endret av kim_InnleggNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Krei skrev (På 10.12.2019 den 23.22):

Hjemmebredbånd Mobil-abonnementet vil kun fungere sammen med den medfølgende ruteren (Huawei B818).

Er dette ment bokstavlig, og har Telenor faktisk en sperre noe sted for at kunden skal være tvunget til å kjøpe Telenor sin ruter til 2800kr? Noen andre her som har erfaringer med Telenor Hjemmebredbånd Mobilt?

Ja, abonnementet er låst til å kun fungere med disse ruterne. Vet ikke hvorfor, men tipper det kan ha noe med en av disse årsakene å gjøre:

- Du abonnerer på hastighet istedenfor datamengder, da må de sikre at kundene har godt nok utstyr. Noe ingen av modemene dine over gjør, annet enn under optimale forhold. Et basiskrav burde jo være at den støtter Carrier Aggregation(CA). Modemet Telenor leverer har iflg. Huawei CAT 19. Tok et kjapt Google søk, og fant ingen LTE modem fra norske nettbutikker som støtter noe i nærheten av dette. 

- Vanskelig for kundeservice å hjelpe kunder med 3.partsmodem som ikke gir god nok hastighet. 

- Ved å sikre at flest mulig enheter i nettet støtter nyere LTE standarder (som CAT 19) vil de frigjøre kapasitet. Regner med det blir viktig nå som massevis av DSL linjer blir lagt ned og kunder isteden må over på mobilnettet. Samtidig med at disse ruterne vil ha mye mer fleksibilitet til å hoppe mellom enda flere LTE bånd nå som 900MHz og 2100MHz også skal brukes til LTE. 

kim_InnleggNO skrev (På 12.12.2019 den 13.46):

Tøv at B593 ikke gir like bra kvalitet på LTE som nye routere. Du får ikke to frekvenser samtidig som gir høyere fart, men that's it. Meget stabil ruter.

Isolert sett kanskje, men med nyere ruter som støtter Carrier Aggregation(CA) vil likevel internett bli både langt mer stabilt og raskere. Merker det godt på hytta. Med en gammel miniruter som ikke støtter CA er internett fullstendig ubrukelig i påska. Med mobilen som støtter CA funker internett raskt og fint ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...