Gå til innhold

Bør det innføres maksimumslønn i Norge?


Kopp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534
Gadden skrev (1 minutt siden):

Det er ikke en illusjon. 

Okei, vi kan si det sånn.

Sitat

Skole, helsetjenester, pensjoner, sykelønnsordninger osv. Hvor tenker du pengene til alle disse tingene kommer ifra?

Hvorfor må dette være noe staten skal stå for?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Grimnir skrev (19 minutter siden):

Private aktører kan gjøre jobben mye billigere, bedre og effektivt.

  Gi meg gjerne eksempler på land der skole og velferd er organisert av private aktører samtidig som det fungerer like bra og rettferdig som i Norge.  

 

Hvordan ser du for deg at barn fra fattige familier skal ha råd til å gå på skole? Private aktører må jo også få pengene inn på en måte. Det koster ca 100 000 kr for 1år med skolegang.

 

 

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Gadden skrev (3 minutter siden):

Gi meg gjerne eksempler på land der skole og velferd er organisert av private aktører samtidig som det fungerer like bra og rettferdig som i Norge.  

Hva mener du med "rettferdig"?

Et land hvor kvaliteten på helsevesenet er bra uten mye statlig innblanding? Tja: Singapore?

Sitat

However, for the most part the government does not directly regulate the costs of private medical care. These costs are largely subject to market forces, and vary enormously within the private sector, depending on the medical specialty and service provided.

Ja det er innblanding fra myndighetene sin side der også, men i mye mindre grad enn hva vi har i Norge.

Sitat

Hvordan ser du for deg at barn fra fattige familier skal ha råd til å gå på skole? Private aktører må jo også få pengene inn på en måte 

Veldedighet? Du virker jo til å være bekymret for det, så ville ikke du da gitt fra din egen lomme slik at disse fattige kunne fått hjelp? Videre: folk aksepterer jo tilsynelatende i dag at deres penger går til å betale for de fattige, så hvorfor skulle ikke de samme menneskene da frivillig bidra?

Lenke til kommentar

 

Mumriken skrev (1 time siden):

Litt synd om de kloke hodene reiser over landegrensen, men pytt pytt... 

Det er ingen hoder som er så kloke at de fortjener lønninger mer enn et par millioner maks. Om telenorsjefen jobber 24/7, kan det likevel ikke forsvare 15 millioner i årslønn.

Det er disse lønningene vi må til livs. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Grimnir skrev (31 minutter siden):

Hva mener du med "rettferdig"?

Et land hvor kvaliteten på helsevesenet er bra uten mye statlig innblanding? Tja: Singapore?

Ja det er innblanding fra myndighetene sin side der også, men i mye mindre grad enn hva vi har i Norge.

Veldedighet? Du virker jo til å være bekymret for det, så ville ikke du da gitt fra din egen lomme slik at disse fattige kunne fått hjelp? Videre: folk aksepterer jo tilsynelatende i dag at deres penger går til å betale for de fattige, så hvorfor skulle ikke de samme menneskene da frivillig bidra?

Singapore var jo et bra eksempel siden det er statlig styrte utviklings programmer som har sørget for den rikdommen/suksessen  staten/landet har nå. 

Du må komme med et reelt alternativ til finansiering av skole. Veldedighet blir bare useriøst. 

Betydningen av rettferdig kan du jo google. 

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Gadden skrev (9 minutter siden):

Singapore var jo et bra eksempel siden det er statlig styrte utviklings programmer som har sørget for den rikdommen/suksessen  staten/landet har nå. 

Staten har tilrettelagt for at private aktører skal kunne blomstre, det er jeg ikke i mot. 

Sitat

Du må komme med et reelt alternativ til finansiering av skole. Veldedighet blir bare useriøst. 

Er det ikke reelt av at folk, enkeltindivider, du og jeg finansierer dette selv? 

Sitat

Betydningen av rettferdig kan du jo google.

Jeg tenkte mer i retning: rettferdig for hvem?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Grimnir skrev (13 minutter siden):

Staten har tilrettelagt for at private aktører skal kunne blomstre, det er jeg ikke i mot. 

Er det ikke reelt av at folk, enkeltindivider, du og jeg finansierer dette selv? 

Jeg tenkte mer i retning: rettferdig for hvem?

Vi finansierer jo dette selv. Staten samler inn og fordeler ut igjen.

De færreste er født med så mye penger at de kan legge ut for sin egen utdannelse frem til de begynner å jobbe. Dette er da rettferdig for de som ikke er født rike. Når alle får samme muligheter uavhengig av hvor rike foreldrene dine tilfeldigvis er så blir det rettferdig. 

 

Når det gjelder privat helsevesen så vil det alltid føre til bedre tilbud for de rikeste. 

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Gadden skrev (17 minutter siden):

Vi finansierer jo dette selv. Staten samler inn og fordeler ut igjen.

Ja og det blir dyrt, ineffektivt og i beste fall middelmådig.

Sitat

De færreste er født med så mye penger at de kan legge ut for sin egen utdannelse frem til de begynner å jobbe. Dette er da rettferdig for de som ikke er født rike. Når alle får samme muligheter uavhengig av hvor rike foreldrene dine tilfeldigvis er så blir det rettferdig. 

Nå har de aller fleste barn foreldre da, foreldre som i dag betaler skatter og avgifter i dyre dommer som skal gå til "gratis" skole og "gratis" helse, osv. Om nevnte foreldre hadde fått lov å beholde pengene selv fremfor at grådige sosialister skal komme og stjele de, da hadde de kanskje hatt råd til å sende ungene på luksusskoler.

Sitat

Når det gjelder privat helsevesen så vil det alltid føre til bedre tilbud for de rikeste alle. 

Der, jeg fikset det for deg.

EDIT: Men dette er laaaangt utenfor trådens tema, så tenker jeg gir meg nå for å ikke kapre tråden.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Grimnir skrev (2 minutter siden):

Ja og det blir dyrt, ineffektivt og i beste fall middelmådig.

Nå har de aller fleste barn foreldre da, foreldre som i dag betaler skatter og avgifter i dyre dommer som skal gå til "gratis" skole og "gratis" helse, osv. Om nevnte foreldre hadde fått lov å beholde pengene selv fremfor at grådige sosialister skal komme og stjele de, da hadde de kanskje hatt råd til å sende ungene på luksusskoler.

Der, jeg fikset det for deg.

Hehe. Jeg leser at du er en bitter misfornøyd type som synes du betaler alt for mye skatt uten å få nok igjen for det. Liker vel ikke ordningen med alderspensjon og uføretrygd heller du da?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Gadden said:

Norske politikere tuller ikke med pengene. Norge er et av de beste landene i verden å bo i. Det kan bli enda bedre hvis de rikeste hadde blitt tvunget til å dele litt mer av rikdommen sin istedenfor å sitte i en haug med penger å leke med seg selv. 

Tulle med pengene er nøyaktig hva norske politikere gjør. Mens folk ikke får ordentlig helsehjelp på sykehusene på grunn av budsjett sendes 37 millioner rett i dass.
https://www.nettavisen.no/okonomi/spruter-maling-ut-rumpa---far-37-millioner-i-kunststotte/3423893280.html

Lille Norge har funnet ut at to av de største øknomiene i verden, Kina og Brasil, skal få norsk bistand. 
https://www.aftenposten.no/norge/i/n1K5/alle-faar-norsk-bistand-men-kutt-gir-braak

Om dette ikke er tull så er jeg dronning Elizabeth. 
Her er et bilde som presist beskriver hva norske politikere gjør med mye av skattepengene.

money-down-toilet.jpg

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
debattklovn skrev (5 minutter siden):

Tulle med pengene er nøyaktig hva norske politikere gjør. Mens folk ikke får ordentlig helsehjelp på sykehusene på grunn av budsjett sendes 37 millioner rett i dass.
https://www.nettavisen.no/okonomi/spruter-maling-ut-rumpa---far-37-millioner-i-kunststotte/3423893280.html

Lille Norge har funnet ut at to av de største øknomiene i verden, Kina og Brasil, skal få norsk bistand. 
https://www.aftenposten.no/norge/i/n1K5/alle-faar-norsk-bistand-men-kutt-gir-braak

Om dette ikke er tull så er jeg dronning Elizabeth. 
Her er et bilde som presist beskriver hva norske politikere gjør med mye av skattepengene.

money-down-toilet.jpg

Men da er du vel Dronning Elizabeth da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Kopp skrev (17 minutter siden):

Jeg bare tuller. Det beste er nok en form for blandingsøkonomi likevel. ?

For seint å trekke seg nå. Synspunktene dine er allerede notert i mappen din og vil bli brukt imot deg ved neste lønnsforhandling. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Tåkefyrste skrev (3 minutter siden):

Det er vel knapt noe frekkere enn å ønske å bestemme hvor mye folk skal få lov å tjene.

Hvis man er så sjalu på folk som tjener mye så får man gå ut å skaffe seg en skikkelig utdanning selv.

Kan tenke meg ganske mange ting som er frekkere enn det. Nå er det vel heller ikke sånn at det er type utdanning som gjør at enkelte  tjener mange millioner. 

 

Lenke til kommentar
mongojarle skrev (8 timer siden):

Men da blir det jo ingen penger for fordeling?

Si jeg i dag tjener 1 million. I ditt system får jeg bare lov til å tjene 600.000. Vel, da kan du ta deg rakkern på at bedriften jeg jobber i setter ned lønnen min til 600.000. Da slipper de jo å betale systemet ditt 400.000kr. Det er jo heller ingen andre bedrifter å konkurrere over arbeidstakere med, de betaler jo uansett bare 600.000kr, siden det er maks.

Forresten slutter jeg og 99% av kollegaene mine, så bedriften legger ned, og flytter til utlandet. Så da mistet du plutselig enda mer.

Hvorfor ikke bare jobbe 60% i stedet?

Heller kutte arbeidstid enn å jobbe gratis..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...