Gå til innhold

Bør det innføres maksimumslønn i Norge?


Kopp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gadden skrev (37 minutter siden):

Har du et forslag til en sum som vil være passelig?

Nok til å dekke mat, strøm, boligutgifter og litt ekstra å rutte med for å få fart på økonomien. Så vil alt ordne seg selv. Man må investére i mennesker for å få noe igjen. Jeg tror på at de som får, gir. De som blir pisket, vil bare gjøre stille opprør.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Taurean skrev (20 minutter siden):

Nok til å dekke mat, strøm, boligutgifter og litt ekstra å rutte med for å få fart på økonomien. Så vil alt ordne seg selv. Man må investére i mennesker for å få noe igjen. Jeg tror på at de som får, gir. De som blir pisket, vil bare gjøre stille opprør.

Jeg liker tankegangen din. 345 000 kr bør dekke det, eller? Minus skatt selvfølgelig. 

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (21 timer siden):

Men langt i fra alle. Vi har ingen lovpålagt minstelønn som f.eks stater i USA har der man ikke kan tjene under 9$ i timen uansett hvilken stilling. 

Vi har det innanfor enkelte bransjar gjennom allmenngjorte tariffavtalar som feks innanfor bygg og anlegg. I den næringa er det ikkje lov å betale mindre enn tarifflønn. 

Dette gjeld uavhengig av stilling, men berre innanfor enkelte bransjar. 

Lenke til kommentar

Norske bedrifter konkurrerer mot utenlandske bedrifter. Dersom du skal sette et tak på lønninger så må du vite at alle de beste talentene forsvinner ut av landet.

Dersom Ronaldo får bedre betalt i Madrid enn i United så reiser han til Madrid. Madrid får da mange nye fans, vinner flere pokaler, selger flere drakter osv. I sum tjener de mer penger på Ronaldo. Skulle England satt et tak på 5 millioner i lønning så ville Premier League blitt nedlagt og milliarder av skattekroner og arbeidsplasser ville forsvunnet.

I USA ville Will Smith og DiCaprio ikke skattet en krone ettersom de hadde jobbet for utenlandske selskaper.

Summa summarum ville Norge AS tapt masse penger med en slik kommunistisk politikk.

Folk får rett og slett betalt det de er verdt for den jobben de gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gadden skrev (33 minutter siden):

Jeg liker tankegangen din. 345 000 kr bør dekke det, eller? Minus skatt selvfølgelig. 

Ja, omtrent. Men håper ikke du liker tanken ut fra et sarkastisk perspektiv. For fundamental psykologi og logikk sier at penger ikke har noen verdi hvis det ikke er noe å bruke dem på. Derfor vil folk skjønne at jobb er viktig. Men også av de samme grunnene, som selvrealisering. Da blir nettopp dét og verdier som lidenskap, interesse og personlig utvikling det som står i første rekke, og ikke jakten på overlevelse og penger. Vi lever ikke lenger i steinalderen og tiden er inne for et skifte. Nå som jakten på overlevelse er over, kan vi begynne å implementére intelligent lederskap og slutte å oppføre oss som huleboere.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Darkbill skrev (13 minutter siden):

Hvorfor skal de som har jobbet deg rike klandres for at andre ikke har gjort det? 

Det handler ikke om de som har jobbet seg rike. Det handler om å minske gapet mellom fattig og rik. At en toppleder skal kunne tjene mangfoldige millioner og få over 10% årlig økning, mens de lenger nede tjener under 400k og må ta til takke med 1-2% økning er ikke greit. Så enkelt er det. Hadde man hatt en regel som tilsa at makslønn i en bedrift ikke kunne være mer enn f.eks. 4x minstelønn, ville ledere som gav seg selv store lønnspåslag også måtte gi sine ansatte det samme. Da ville dette justert seg, og enten hadde man fått ned lederlønnene på et fornuftig nivå, eller så hadde de andre ansatte fått en lønnsfest. Uansett, ville det minsket gapet som er i dag.

Jeg hater argumentet med at man må betale for å få den beste kandidaten. Telenor-sjefen gjør ikke en jobb verd 15 millioner. Absolutt ingen gjør det. Og trenger man alltid å ha "den beste" kandidaten, eller finnes det en middelvei? For vanlige ansatte er det åpenbart at man ikke bare ansetter "de beste" arbeiderne, i så fall ville svært store deler av befolkningen stått uten lønn. Det samme bør gjelde for ledere.

Det som vi ser konturene av i Norge i dag, har allerede slått til for fullt i store deler av utlandet, der ledere gjerne tjener mange titalls ganger så mye som de ansatte. Det sier seg selv at det ikke vil fungere i lengden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Darkbill skrev (16 minutter siden):

Hvorfor skal de som har jobbet deg rike klandres for at andre ikke har gjort det? 

Det er ingen som har jobbet seg rike. Det skyldes flaks, tilfeldigheter og hvor rike foreldrene dine tilfeldigvis er. Tenker du at de 28 milliardene Stein Erik Hagen har i formue kommer av hardt arbeid?  Vil en rørlegger som jobber like hardt kunne tjene tilsvarende? 

Lenke til kommentar
Gadden skrev (5 minutter siden):

Det er ingen som har jobbet seg rike. Det skyldes flaks, tilfeldigheter og hvor rike foreldrene dine tilfeldigvis er. Tenker du at de 28 milliardene Stein Erik Hagen har i formue kommer av hardt arbeid?  Vil en rørlegger som jobber like hardt kunne tjene tilsvarende? 

Fortell det til Olav Thon og Petter Stordalen.

De har begge jobbet seg opp fra "ingenting", har ingen rik familie - og banker den rørleggern du snakker om i grøfta når det gjelder arbeidstimer.

Som Petter Stordalen sier "Suksess er ikke noe du har, men har hatt".

Det er bare sosialister som er inkompetente nok til å tro at de rike lever på flaks og arbeider mindre. Faktum er at de jobber hardere enn alle andre. 

Og hvis du tror Olav Thon har levd på flaks siden 1940 bør du ta matematikk om igjen. Men nå ender vel de som er dårlig i matte, fort opp som rørlegger.

 





 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Kajac skrev (43 minutter siden):

Det handler ikke om de som har jobbet seg rike. Det handler om å minske gapet mellom fattig og rik. At en toppleder skal kunne tjene mangfoldige millioner og få over 10% årlig økning, mens de lenger nede tjener under 400k og må ta til takke med 1-2% økning er ikke greit. Så enkelt er det. Hadde man hatt en regel som tilsa at makslønn i en bedrift ikke kunne være mer enn f.eks. 4x minstelønn, ville ledere som gav seg selv store lønnspåslag også måtte gi sine ansatte det samme. Da ville dette justert seg, og enten hadde man fått ned lederlønnene på et fornuftig nivå, eller så hadde de andre ansatte fått en lønnsfest. Uansett, ville det minsket gapet som er i dag.

Ganske enkelt å komme seg rundt, enten opprette flere firmaer, så ta 4x minstelønn fra hvert firma, leie seg inn som sjef til eget firma via ett annet firma igjen, opprette ett eie-firma så ansette en partner(f.eks ektefelle) med god lønn, leie inn eiendom og utstyr fra ett firma man selv eier som eneste ansatt til overpris osv.

Det ville ikke minsket gapet, kun se slik ut på papiret..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
MrL skrev (33 minutter siden):

Fortell det til Olav Thon og Petter Stordalen.

De har begge jobbet seg opp fra "ingenting", har ingen rik familie - og banker den rørleggern du snakker om i grøfta når det gjelder arbeidstimer.

Som Petter Stordalen sier "Suksess er ikke noe du har, men har hatt".

Det er bare sosialister som er inkompetente nok til å tro at de rike lever på flaks og arbeider mindre. Faktum er at de jobber hardere enn alle andre. 

Og hvis du tror Olav Thon har levd på flaks siden 1940 bør du ta matematikk om igjen. Men nå ender vel de som er dårlig i matte, fort opp som rørlegger.

 





 

Nå er du bare ufyselig.  Prøv å argumentere uten å tråkke på noen. Tenker du at feks Stordalen har jobbet mange milliarder flere timer enn en rørlegger som er like gammel? Formuen står selvfølgelig ikke i forhold til innsatsen. 

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar
On 12/11/2019 at 5:49 AM, Gadden said:

5 millioner må vel være maksimalt av hva noen kan være verdt tenker jeg. Det går uansett ikke an å jobbe så mange timer i løpet av et år at noen er verdt mer enn 5 millioner. 

Det er ikke våres jobb å bestemme hvor mye en persons arbeid er verdt, markedet skal gjøre det.

Setter man en maksimumslønn får man to store problemer. For det første vil rike folk i enda større grad flytte inntekten sin fra lønn til utbytte og avkastning, noe som vil gjøre forslaget meningsløst. I tillegg så vil det føre til at mange rike forlater landet og Norge mister skatteinntekter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mongojarle skrev (15 timer siden):

Men da blir det jo ingen penger for fordeling?

Si jeg i dag tjener 1 million. I ditt system får jeg bare lov til å tjene 600.000. Vel, da kan du ta deg rakkern på at bedriften jeg jobber i setter ned lønnen min til 600.000. Da slipper de jo å betale systemet ditt 400.000kr. Det er jo heller ingen andre bedrifter å konkurrere over arbeidstakere med, de betaler jo uansett bare 600.000kr, siden det er maks.

Forresten slutter jeg og 99% av kollegaene mine, så bedriften legger ned, og flytter til utlandet. Så da mistet du plutselig enda mer.

edit:
Du begynner faktisk i feil ende. For å løfte flere folk ut fra fattigdom og tilføre velferd, så må du senke skatter. Begynn med straffen for å ha jobb, kalt arbeidsgiveravgift. Så kan du senke innteksskatt og formueskatt. Og hva med straffen for å eie egen bolig, eiendomsskatt? For et hårreisende system vi lever i... Uansett hva man gjør, skal man straffes. Og du er altså så ond at du vil ha ENDA mer straff! Moralsk forkastelig!

 

Når du skriver det sånn, frister det faktisk å flytte til USA. Land of the dumb and free.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor noen absolutt har det som mål å utligne forskjeller mellom folk? Gjør det noe at folk har forskjellige ting og midler? Vi er jo alle forskjellige... Jeg ser rett og slett ikke noe problem med det.

Og hvorfor er det så farlig for dere at noen tjener mer enn 5 millioner? Det går vel ikke direkte ut over deg på noen som helst måte, så hvorfor ikke bare bry seg om sitt og sitt eget, og la alle andre leve sitt liv som de vil?

Noen jobber hele livet uten å få noe igjen for det, mens andre har klekket ut en fiffig ide på en halvtime og trenger aldri jobbe igjen i livet. Sånn er det bare, og det er bare deg selv som kan gjøre noe med det. Det er ingenting som stopper deg fra å gjøre akkurat det samme.

Løsningen er aldri å regulere, man bør heller gjøre alternativet man foretrekker mer attraktivt. Gjør det mer attraktivt å utdanne seg, og mer attraktivt å jobbe. Fjern skatter og avgifter, og la hver enkelt ta ansvar for sitt eget liv, og la folk ta konsekvenser av sine egne valg.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (11 timer siden):

Det handler ikke om de som har jobbet seg rike. Det handler om å minske gapet mellom fattig og rik. At en toppleder skal kunne tjene mangfoldige millioner og få over 10% årlig økning, mens de lenger nede tjener under 400k og må ta til takke med 1-2% økning er ikke greit. Så enkelt er det. Hadde man hatt en regel som tilsa at makslønn i en bedrift ikke kunne være mer enn f.eks. 4x minstelønn, ville ledere som gav seg selv store lønnspåslag også måtte gi sine ansatte det samme. Da ville dette justert seg, og enten hadde man fått ned lederlønnene på et fornuftig nivå, eller så hadde de andre ansatte fått en lønnsfest. Uansett, ville det minsket gapet som er i dag.

Jeg hater argumentet med at man må betale for å få den beste kandidaten. Telenor-sjefen gjør ikke en jobb verd 15 millioner. Absolutt ingen gjør det. Og trenger man alltid å ha "den beste" kandidaten, eller finnes det en middelvei? For vanlige ansatte er det åpenbart at man ikke bare ansetter "de beste" arbeiderne, i så fall ville svært store deler av befolkningen stått uten lønn. Det samme bør gjelde for ledere.

Det som vi ser konturene av i Norge i dag, har allerede slått til for fullt i store deler av utlandet, der ledere gjerne tjener mange titalls ganger så mye som de ansatte. Det sier seg selv at det ikke vil fungere i lengden.

Hvorfor minske gapet? Kanskje vi like greit skal innføre kommunisme? Jeg er hverken rik eller fattig, men absolutt ikke misunnelig på rikinger. De har sitt og de har fått til livet sitt, enten det skyldes eget eller foreldrenes arbeid. Bør vi innføre en grense på hvor dyre biler vi kan kjøpe og? Slik at de i slitne corollaer ikke blir sjalu heller? 

 

Enten noen har jobbet seg rike, fått en saftig arv, eller ren flaks, det er alltid noe bak det og ingenting skyldes tilfeldighetene. Om noen er vokst opp med milliardærer som foreldre og aldri jobbet, så hatten av til deg. Foreldrene dine gjorde en god jobb og sikret en fin framtid for ungene sine. Det finnes mange andre måter å bestride fattigdom på, uten at man skal behøve å være sjalu og ta fra de rike. 

Lenke til kommentar
Gadden skrev (11 timer siden):

Det er ingen som har jobbet seg rike. Det skyldes flaks, tilfeldigheter og hvor rike foreldrene dine tilfeldigvis er. Tenker du at de 28 milliardene Stein Erik Hagen har i formue kommer av hardt arbeid?  Vil en rørlegger som jobber like hardt kunne tjene tilsvarende? 

En rørlegger har selv valgt å bli rørlegger og ikke bruke pengene fornuftig. Det er også mulig å drive med arbeid man trives med og samtidig tjene mye på andre ting. Alt etter innsats. 

 

Jeg jobber 'bare' som søppelmann, et hardt yrke med lite lønn. Kr199 i timen bare. Jeg gjør jobben fordi hodet mitt trives med hardt fysisk arbeid, og jeg har jobbet med dette siden jeg var 16. Likevel har jeg nå, i en alder av 22 og enslig et hus til 4m og en samlet inntekt på 700k og har det veldig godt selv om jeg jobber i en 'fattig' jobb. Ikke dårlig til en på 22 som droppet ut av videregående spør du meg. Er heller ikke snakk om flaks eller arv eller lignende, men rett og slett arbeid og smart tenking. Så det at en rørlegger ikke tjener mye er jo bare å glemme, da man ikke trenger ha en rik jobb for å kunne leve godt en gang... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 11.12.2019 den 20.50):

Telenor-sjefen gjør ikke en jobb verd 15 millioner. Absolutt ingen gjør det.

Desto større selskap, desto større omsetning og desto viktigere blir selv små avgjørelser.

Når et selskaper omsetter for milliarder kan små avgjørelser av sjefen gi millioner i tapt eller ekstra inntekter.

Så, jo!

Tror du glemmer at de fleste ledere jobber i butikker og har inntekt godt under millionen.

Fra 2009: I gjennomsnitt hadde Rema-kjøpmennene i fjor en skattbar inntekt på 565.951 kr, og betalte 210.681 kr i skatt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...