Gå til innhold

Bør det innføres maksimumslønn i Norge?


Kopp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+234981
Kopp skrev (53 minutter siden):

Vi har jo allerede tariffavtaler som er ment å motvirke fattigdom, utnyttelse og sosial dumping. Hva med maksimumslønn også? Det går vel ut på det samme, da man kunne økt minstelønnen.

5 millioner må vel være maksimalt av hva noen kan være verdt tenker jeg. Det går uansett ikke an å jobbe så mange timer i løpet av et år at noen er verdt mer enn 5 millioner. 

Lenke til kommentar
52 minutes ago, Kopp said:

Vi har jo allerede tariffavtaler som er ment å motvirke fattigdom, utnyttelse og sosial dumping. Hva med maksimumslønn også? Det går vel ut på det samme, da man kunne økt minstelønnen.

Hvordan ser du for deg at det skal kunne "øke minstelønnen"?
Pengene vil jo fortsatt tilhøre selskapet som gir den ansatte maksimumslønn. 

Rikinger betaler allerede enorme summer i avgifter og skatter på alt de gjør. Hvis man kjøper en Ferrari til 4 millioner så er sikkert minst 1.0-1.5 millioner direkte avgifter og skatter til staten. Og hvis de sparer pengene er det mange som investerer i aksjeselskaper som hjelper selskapene til å få kapital til videre selskapsutvikling. Skulle aksjene stige i verdi må de betale skatt på dem når de selger igjen.
Hvis de har pengene passivt i banken hjelper de bankene til å opprettholde sin daglige drift og låne ut penger til vanlige folk som meg og deg.

Men det er ikke nok, du vil ta enda mer fra dem? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gadden said:

5 millioner må vel være maksimalt av hva noen kan være verdt tenker jeg. Det går uansett ikke an å jobbe så mange timer i løpet av et år at noen er verdt mer enn 5 millioner. 

Folk er verdt den prisen markedet er villige til å betale for dem. Hvis du kan hyre Kjell Inge Røkke for 15 millioner i året og han setter inn nye strategier i selskapet ditt som øker salget med 50% i løpet av ett år så kan han godt være verdt de 15 millionene. Som et eksempel bare. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
debattklovn skrev (1 time siden):

Folk er verdt den prisen markedet er villige til å betale for dem. Hvis du kan hyre Kjell Inge Røkke for 15 millioner i året og han setter inn nye strategier i selskapet ditt som øker salget med 50% i løpet av ett år så kan han godt være verdt de 15 millionene. Som et eksempel bare. 

Her må staten inn å regulere på samme måte som de regulerer verdien på andre ting vi betaler for. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Kopp said:

Vi har jo allerede tariffavtaler som er ment å motvirke fattigdom, utnyttelse og sosial dumping. Hva med maksimumslønn også? Det går vel ut på det samme, da man kunne økt minstelønnen.

Jeg synes det er mer en nok sosialisme i Norge. Kan ikke arbeidstaker og arbeidsgiver selv bestemme hva som er ok lønn? Hvorfor skal dette avgjøres av noen på utsiden? Jeg derimot ser et poeng med maksimums-lønn hos det offentlige, ettersom det er våre felles penger det er snakk om. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
3 hours ago, Kopp said:

Vi har jo allerede tariffavtaler som er ment å motvirke fattigdom, utnyttelse og sosial dumping. Hva med maksimumslønn også? Det går vel ut på det samme, da man kunne økt minstelønnen.

Hva med lik lønn for alle? Det er et problem at ting er urettferdig. Det er ikke alle som er smart nok til å bli rakettforsker (eks. brukerene på forumet her).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, -C64- said:

Jeg synes det er mer en nok sosialisme i Norge. Kan ikke arbeidstaker og arbeidsgiver selv bestemme hva som er ok lønn? Hvorfor skal dette avgjøres av noen på utsiden? Jeg derimot ser et poeng med maksimums-lønn hos det offentlige, ettersom det er våre felles penger det er snakk om. 

Det er egentlig snakk om våres felles penger de betaler med i det private og, siden alt moralsk sett tilhører staten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes vi burde hatt en regel som tilsa at topplederen aldri kunne ha mer en f.eks. 4 ganger høyere lønn enn bedriftens lavest lønnede. Selvfølgelig justert i forhold til ansiennitet og ansettelsesprosent. At en toppleder skal ha høy lønn har jeg ingen problemer med. De fleste toppledere er jo i praksis på jobb 24/7. Men om grensen er satt til f.eks. 4 ganger høyere lønn enn bedriftens lavest lønnede, vil høy lederlønn også kreve at de ansattes lønninger også går opp. Det ser jeg på som en vinn-vinn-situasjon. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 hours ago, storpolitikeren said:

Hva med lik lønn for alle? Det er et problem at ting er urettferdig. Det er ikke alle som er smart nok til å bli rakettforsker (eks. brukerene på forumet her).

Enig. Likelønn er tingen. Trenger ikke det engang, kan bare få kuponger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
storpolitikeren skrev (8 timer siden):

Hva med lik lønn for alle? Det er et problem at ting er urettferdig. Det er ikke alle som er smart nok til å bli rakettforsker (eks. brukerene på forumet her).

Nå undervurderer du deg selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Zeph skrev (15 minutter siden):

Kven skal få pengane alle med inntekt over maksløn får i dag? Aksjeeigarane, sånn at dei kan plassere det i utlandet og unndra litt meir skatt?

Om målet er at dei lågtløna skal få meir, så er det feil vei å gå.

Pengene over makslønn i dag skal selvsagt fordeles blandt de som har minst.

Lenke til kommentar

Men da blir det jo ingen penger for fordeling?

Si jeg i dag tjener 1 million. I ditt system får jeg bare lov til å tjene 600.000. Vel, da kan du ta deg rakkern på at bedriften jeg jobber i setter ned lønnen min til 600.000. Da slipper de jo å betale systemet ditt 400.000kr. Det er jo heller ingen andre bedrifter å konkurrere over arbeidstakere med, de betaler jo uansett bare 600.000kr, siden det er maks.

Forresten slutter jeg og 99% av kollegaene mine, så bedriften legger ned, og flytter til utlandet. Så da mistet du plutselig enda mer.

edit:
Du begynner faktisk i feil ende. For å løfte flere folk ut fra fattigdom og tilføre velferd, så må du senke skatter. Begynn med straffen for å ha jobb, kalt arbeidsgiveravgift. Så kan du senke innteksskatt og formueskatt. Og hva med straffen for å eie egen bolig, eiendomsskatt? For et hårreisende system vi lever i... Uansett hva man gjør, skal man straffes. Og du er altså så ond at du vil ha ENDA mer straff! Moralsk forkastelig!

Endret av mongojarle
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...