Gå til innhold

Asus Zenbook eller HP x360


Anbefalte innlegg

Etter en lang historie jeg ikke skal gå nærmere inn på har jeg i valget av ny PC endt opp med å stå mellom Asus Zenbook 14 UX433FA-A6025T eller HP Envy x360 13-ar0802no. Jeg har i mange år hatt en macbook pro som begynner å bli litt sliten og har uansett tenkt til å gå over til PC. Både fordi jeg synes bildesortering er litt tungvint på mac. Er litt gammeldags og liker filbehandling og "hands-on-lagring" uten for mye skyer og slikt. Og fordi jeg etterhvert skal drive litt mer med forskning, og noen av programmene vi bruker er bedre på PC enn Mac. Kan fint lite om data generelt utover helt basics og har en mistanke om at begge er mer enn bra nok for min relativt primitive databruk, men kunne gjerne tenkt meg å velge basert på litt mer enn hvilken som ser finest ut og misliker trege og dårlige datamaskiner så går heller for noe litt for bra enn litt for dårlig.

For mitt utrente øye ser umiddelbart HP'en litt bedre ut med 16GB RAM vs 8 og 512GB SSB lagring vs 256. AMD Ryzen 7 (HP) vs Intel Core i5 sier meg ikke så mye annet enn at da jeg vurderte data sist for 10 år siden ble det sagt at Intel var bedre enn AMD (Men Ryzen er visst nytt og bedre har jeg hørt??). 

Bruken min vil nok være ganske basic. Tar en del bilder, men driver ikke særlig mye med redigering, spesielt ikke videoredigering. Noen enkle spill, men ikke noe som krever bra grafikk. Lager litt presentasjoner ifm jobb, men sjelden min egen data kobles til når det skal presenteres. Det som kanskje har større betydning er at jeg liker å koble til TV med HDMI hvilket det er utgang for på Asus'en, men ikke på HP sin. Kan vel dog kjøpe en adapter? Nettbrettmuligheten til HP vet jeg ikke hvor mye jeg kommer til å bruke, men er en del på kurs og det kan tenkes at det kan være praktisk i den sammenheng til notater o.l. Batteritid og størrelse (helst liten) er også relativt viktig og der har jeg inntrykk av at HP'en er hakket foran.

Dersom noen skulle mene at jeg er på ville veier i valget og har forslag til andre merker eller modeller tas det imot med takk. Har egentlig undersøkt forskrekkende få alternativer sammenlignet med tiden jeg har brukt på det. Pris er ikke et veldig stort issue, men tenkte å holde meg under 10000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...