Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arv - Bror fjernet verdier før jeg fikk beskjed om mors død


Gjest 47ed3...545

Anbefalte innlegg

Gjest 47ed3...545

Hei,

Min mor gikk bort lørdag 23.11.2019. Hun døde på sykehus. Min bror sitter i fengsel. For å få ham ut har min mor fjernet meg fra "bildet" selv om jeg også er registrert da jeg har vært tilstede ved flere behandlinger. 

Min bror fikk permisjon samme dag og ble senere sluppet inn i huset. Han står med adresse der da han har minst ett år igjen innenfor og satte den der fra dagen han dro inn. 

På fredag 29.11.2019 våkner jeg til beskjed fra venner om at hun er død. Jeg og en venninne drar opp til huset og ringer på, han åpner i grinete forbauselse. 

Jeg gir beskjed om at bilen skal tilbake i garasjen da hans kjæreste er ute på tur med den. Hennes står i oppkjørselen. Jeg gir beskjed til relativt uinteressert politi om at jeg ikke påtar meg noe ansvar for eventuell ulykke. 

I tiden han har vært der så er alt av verdi forsvunnet. Hun hadde 2 smykkeskrin. Borte. Bunad m/sølv, borte. Han sier han har vitner på at hun gav bort bunad før hun døde. Tvilsomt. Døden kom brått, ingen av hennes barnebarn har mottatt den. 

Jeg finner ikke en ting jeg om boet i seg selv. 

Kan han alene bare bli kjørt til boet?  Kan han bare ta seg til rette i alt av papirer, penger, konti, kort etc etc uten å gi meg beskjed?

Må jeg bare anse bunaden/sølvet samt smykkene hennes/bestemors som tapt?

På forhånd takk

Anonymous poster hash: 47ed3...545

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kun tingretten som har myndighet over et dødsbo fra perioden en person dør og til dødsboet overlates til (offentlig eller privat) skifte. 

Om tingene i praksis kan gjenfinnes er vanskelig å si. Dødsboet vil antagelig måtte nøye seg med et erstatningskrav mot din bror (som i praksis utgjør halvparten av verdien ettersom han kan motregne den andre halvparten mot sitt arvelodd). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 47ed3...545
Dubious skrev (8 timer siden):

Permisjon fra fengsel for å rane hus
Typisk Norge 

? Ikke bare hvilket som helst hus, huset han begikk lovbruddet i også. 

Tusen takk for latter og svar. Jeg får ingen av delene fra hverken Tingrett eller politi, begge henviser til hverandre. 
Jaja, da får det vel være tapt da, han får ingen arvestrid med meg der han sitter på cella og kjeder seg. 

Hjertelig! 

Anonymous poster hash: 47ed3...545

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...