Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fornuftig bil med firehjulstrekk


Woods

Anbefalte innlegg

Hei,

er på utkikk etter en fornuftig bil med litt plass og firehjulstrekk. Prisområdet er nokså vidt og spenner mellom 150-250 (ca). Alt avhengig av hva som virker mest fornuftig. Tenker å ha bilen i minst 5-6 år. I utgangspunktet var jeg bestemt på elektrisk, men da det enda ikke foreligger en plan for ladere i borettslaget vil jeg avvente med dette.

Biler jeg har sett på:

  • BMW 2-Serie
  • Mitsubishi Outlander

Det ser ut som begge disse bilene har vært populære i leasingmarkedet, og nå får man en velutstyrt 2-serie til en OK pris. Noen som har erfaring med denne? Frykter også høye driftkostnader da bilen i utgangspunktet er laget av en 'premium produsent'.  Outlanderen har samme historikk, dog, dette er en langt større bil som muligens er bedre på dårlige føre (??).

Andre biler som kan være aktuelle:

  • VW Passat / Passat Alltrack
  • Toyota Rav-4
  • Mazda CX-5

Bilen skal brukes nordpå (Troms og Finnmark), og ønsker god fremkommelighet på traktorveier. Er det noen andre biler jeg bør sjekke ut? Setter pris på innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forrige generasjon Rav4 kommer veldig godt ut mtp driftskostnader og kjøreegenskaper, sies det. Har ikke prøvd selv.
Det jeg har prøvd er Outlander. Gå får en PHEV-versjon. Ja den er nok mer populær og derved høyere bruktpris, men: 4wd-systemet på PHEV-versjonen er veldig mye bedre enn på den vanlige utgaven. Vær obs at Outlander ruster som bare rakkeren, så kjøpe en Finnmarks-kjørt i så fall, ikke fra østlandet ;)
Mazda har noen motorer som har noen svakheter, men her vet jeg ikke nok til å si noe sikkert.

Personlig ville jeg styrt langt unna Passat. Mye feil på de bilene.

Skrur du selv / har bekjente, eller må alt på verksted? Tenker at f.eks Pajero kan være et godt alternativ, men verkstedsprisene er kunstig høye på slike biler. Handler man deler selv og får et verksted til å montere, kan en Pajero være et alternativ. De ruster endel, men det er igrunn det største problemet med de. Trenger litt mer stell enn en personbil, men igrunn ikke så voldsomt mye mer. Og forbruk, iallfall etter 2012, er ganske så hyggelig for en såvidt stor bil. Du får fremkommelighet som få andre, du og familien sitter godt og trygt. Dog noe støy i de, samt et interiør som knirker endel. Kjøreegenskaper som en litt stor og tung personbil.

Lenke til kommentar

Takk for gode tips, @Habla Møberg.

Jeg er litt usikker hvorvidt det vil lønne seg med plug-in-hybrid da jeg ikke får et fast ladepunkt til den. Når batteriet må lades vha. kjøring går nok forbruket opp i vinninga.

Jeg liker å skru, men må nok velge det bort i denne omgang. Leiligheten vi flytter inn i har parkering i felles opplegg, og jeg orker ikke å skru et sted hvor jeg må pakke sammen absolutt alt for hver gang jeg er ferdig med noe. Ellers var ideen god!

Lenke til kommentar
Voosj skrev (På 17.12.2019 den 11.27):

Skyactiv generasjonen går vel for å være blant de mest driftsikre bilene du får nå til dags. NA og alt. 

Takk for tipset, dette var jeg ikke klar over. Synes også at CX-5 er meget pen til å være en SUV.

Zeph skrev (På 17.12.2019 den 12.16):

Har du sett på eller vurdert Skoda?

Jepp, har sett på både Octavia og Yeti. Yeti ser jeg har høste mye god omtale, og virker praktisk med en "varebil+personbil+suv" kombinasjon. Ikke akkurat en plakatvennlig bil, men det er heller ikke formålet med dette kjøpet. Har du personlig erfaring med Skoda, og kan du isåfall skrive litt om hvordan eierskapet ditt har vært?

Jeg tenker også at det kan være fornuftig å sammenligne service- og reparasjonskostnader. Dette er litt verre å kartlegge, og det virker som prisene stort sett er nokså like i dette segmentet.

 

onkel_jon skrev (På 17.12.2019 den 12.48):

peugeot 508 rxh?

Diesel hybrid som gir lave drivstoff utgifter

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=165713751

Denne kjente jeg ikke til. Ser ut som man får mye utstyr for pengene også, webasto er jo ikke å forakte. Har dog lest at det er en del grums med sistnevnte.

 

liehen skrev (22 timer siden):

Samme tenkte jeg, det er jo det man kan kalle fornuftig. Mye for pengene i en Octavia, med både god plass og komfort. Mindre feil enn på VW sies det. 

Det har jeg også hørt. For meg virker det som Skoda er det rette valget (rent økonomisk) om man ønsker noe fra VAG konsernet. Syns Kodiaq ser svært fristende ut, men den er i en helt annen prisklasse.

 

 

Jeg har forøvrig også sett på Peugeot 4008 (og de to andre søstrene). Denne har jeg lånt en del ganger via svigers, og syns det er en grei bil å kjøre. Ser også et par av de er relativt lite kjørt og selges til rundt 100.000. Dette kan også være et godt alternativ.

Lenke til kommentar

Har diverre ikkje så mykje erfaring. Kjøpte ein Kodiaq i vår. Ingenting å utsetje så langt.

Eg brukte ganske lang tid på å finne riktig bil og fekk meir og meir tru på Skoda jo meir eg undersøkte. Var innom både Octavia, Superb, Karoq og Kodiaq. Skoda har scora bra på pålitelegheit, eigarvurdering og antal feil i mange år. Når eg laga ein totalscore på alle merkene så kom Skoda på førsteplass, etterfylgd av Kia og Toyota. 

Målet var ein påliteleg bil som har få feil og ikkje alt for dyre å reparere. Eg vil gjerne ha bilen i minst 5 år, så det var eit poeng at bilen var eit godt kjøp også mtp. levetida etter dei første 5.

Dei kan koste litt med nok utstyr, men rimelegare enn Volkswagen.

Eg var òg innom Peugeot, som var eit litt rimelegare alternativ. Dei hadde òg jamnt over gode resultat på undersøkingane. 

Lenke til kommentar

Vær forsiktig med "reviews" som f.eks. Scotty Kilmer. De snakker stort sett kun om det amerikanske markedet, hvor de samme modellene kan være helt forskjellige fra de europeiske og asiatiske modellene. F.eks. BMW har jo fabrikker både i Tyskland og Mexico og kvalitetsforskjellene er som natt og dag vistnok. Selv for modeller som i utgangspunktet skal være helt like. Han har sagt dette selv også i flere videoer.

Lenke til kommentar
33 minutes ago, sedsberg said:

Vær forsiktig med "reviews" som f.eks. Scotty Kilmer. De snakker stort sett kun om det amerikanske markedet, hvor de samme modellene kan være helt forskjellige fra de europeiske og asiatiske modellene. F.eks. BMW har jo fabrikker både i Tyskland og Mexico og kvalitetsforskjellene er som natt og dag vistnok. Selv for modeller som i utgangspunktet skal være helt like. Han har sagt dette selv også i flere videoer.

Mazdaene vi får her til lands er jo japser? Du kan lese Reddit, customer reports og alt annet som understreker hvor gode Mazdaene har blitt etter de kvittet seg med Ford. Mye bil for pengene, driftsikre og rimelige servicekostnader.  Å sikte til Scotty var egentlig bare kødd, da han er en vaskekte Toyota Celica fanboy og at det sjeldent han anbefaler noe annet. 

Endret av Voosj
Lenke til kommentar

Ja det stemmer helt sikkert. Man må bare være obs på at et bilmerke eller bilmodell i ett land ikke nødvendigvis er lik samme modellen i et annet land. Spesielt EU vs Amerika. De kan ha blitt montert i helt forsjellige fabrikker med totalt forskjellig kvalitetssikring og de kan ha helt andre motorer av bedre eller værre kvalitet. Typisk er jo at i USA så har selv de billigste Hyundaiene og Suzukiene ofte 3-liter+ mens her i Norge går det i alt fra 0,9L og kanskje helt opp i 1,8L. 2L regnes jo som stor motor her for en normal personbil mens i USA så regnes det nesten som mopedmotor. ?

Lenke til kommentar

Vurdert Mondeo?

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=165459532

 

Jeg kjøpte en slik for ca 6 mnd siden (ganske lik bare med skinn). Fantastisk kjørekomfort, god plass, utrolig fremkommelighet og sprek motor. Anbefales! Utrolig mye utstyr også på disse; webasto, city nødbrems, parkerer av seg selv, automatisk blending av fjernlys, adaptiv cruise-control, varme i ratt osv osv. Den er også sterk som juling til å dra henger. 2 tonn hengervekt mener jeg det er.

 

Pen pris også! Jeg betalte 279,- for en som hadde gått 10k mindre.

Endret av Niram
Lenke til kommentar
Niram skrev (7 timer siden):

Vurdert Mondeo?

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=165459532

 

Jeg kjøpte en slik for ca 6 mnd siden (ganske lik bare med skinn). Fantastisk kjørekomfort, god plass, utrolig fremkommelighet og sprek motor. Anbefales! Utrolig mye utstyr også på disse; webasto, city nødbrems, parkerer av seg selv, automatisk blending av fjernlys, adaptiv cruise-control, varme i ratt osv osv. Den er også sterk som juling til å dra henger. 2 tonn hengervekt mener jeg det er.

 

Pen pris også! Jeg betalte 279,- for en som hadde gått 10k mindre.

 

Nope, men skal ta med denne i vurderinga. Behovet har dog endra seg, og budsjettet må strammes nokså heftig inn. Nå er målet å finne en grei bil med AWD til rundt 90-120.00,-.

Har sett litt på Subaru XV. Noen som har erfaring med denne? Driftsikkerhet, typiske feil? Google i denne omgang gir ikke mange svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...