Gå til innhold

Gaming-PC, Elkjøp-tilbud vs Komplett-selvbygg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville sagt elkjøp sin her
2060 skjermkort samt nyeste intel serien mot Ryzen sin gamle på komplett.

Jeg mener derimot at du kan få en like god maskin på komplett med litt bedre valg av komponenter
Ikke gå for en gammel ryzen CPU
Ikke kjøp windows til 1200kr (Du får en ekte lisens fra ebay til 30kr)
Ikke kjøp ekstra kjølepasta

Lenke til kommentar
MrMidget skrev (4 timer siden):

Jeg ville sagt elkjøp sin her
2060 skjermkort samt nyeste intel serien mot Ryzen sin gamle på komplett.

Jeg mener derimot at du kan få en like god maskin på komplett med litt bedre valg av komponenter
Ikke gå for en gammel ryzen CPU
Ikke kjøp windows til 1200kr (Du får en ekte lisens fra ebay til 30kr)
Ikke kjøp ekstra kjølepasta

Takk for utfyllende svar.
Er ca 20 år siden sist jeg bygget pc-er. Så har falt fullstendig av lasset når det gjelder hvilke komponenter som gjelder.
Takk for tips om Win-lisens fra Ebay.

Har du forslag til skjermkort, hovedkort og cpu til en komplett-pc som nevnt i "ønskelisten"? (Lenken).
https://www.komplett.no/wishlist/shared/9d845bf7-693a-4540-8839-862f434ec72f

Ikke overstige 12.000,-

Lenke til kommentar

Hovedkortene på ferdigbygde PCer fra elkjøp, som HP, Acer og Lenovo er ikke spesielt bra.

Lite rom for oppgradering, og svak bios med mye krøll.

Er en grunn til at man ikke får kjøpt disse hovedkorta seperat fra disse leverandørene. Av den enkle grunn at komponenten ikke holder på mål.

Jeg ser lite nytte i gode komponenter, om alt er koblet til et ubrukelig hovedkort, slik de du finner i f.eks. hp sine PCer.

Om du kun skal ha PCen i 3 år, for så å kjøpe ny, er det et greit tilbud. Om du derimot skal oppgradere deler senere, så styr unna ferdigbygde PCer.

I det lange løp lønner alltid selvbygd PC seg, fordi man oftest ikke trenger å bytte ut alt, f.eks. kun skjermkort. Så det blir jo billigere, enn å hver gang kjøpe helt ny PC.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Av de to alternativene i førstepost vil nok den fra Elkjøp gi best ytelse i spill. På en annen side så tror jeg ikke en CPU med 6 kjerne (/6 tråder) har særlig lang levetid. Vil nok lide samme skjebne som i5-6600k/7600k (4 kjerner/4 tråder) om ikke lenge.

Satt sammen ei handleliste med utgangspunkt i den du hadde satt opp.
https://www.komplett.no/wishlist/shared/86b77744-9965-4550-bc32-d4481fe69057

RAM kunne vært bedre (men ganske stort prishopp)
Litt usikker på hovedkort, men står at MSI Tomahawk skal støtte Ryzen 3000 (har også mulighet til å Flashe bios uten CPU).
Ville tatt sjangsen på å kjøpe windows lisens på ebay. Mye penger å spare på det.

Lenke til kommentar

Jeg hadde først tenkt til å anbefale det Asus Rog Strix B450-F Gaming hovedkortet men det ser ikke ut til å ha støtte for Ryzen 3000 CPUene uten en bios oppdatering, noe den ikke kan gjøre uten en fungerende CPU. La derfor til MSI hovedkortet isteden siden det ser ut til å ha støtte for Ryzen 3000 uten bios oppdatering (kan også oppdatere bios uten å ha en fungerende CPU).

Tror ikke du vil merke noe forskjell mellom Ryzen 3600 og 3600X, men jeg ser de koster det samme om du handler riktig sted. 3600X har Write Spire kjøleren mens 3600 har Write Stealth. Ville ikke betalt den opprinnelige prisforskjellen i hvertfall men er de ca samme pris så kjøper du 3600X.

Vet ikke hvilke butikker du skal kjøpe fra men ville bare anbefale disse minnebrikkene om du har plass til dem i budsjettet. De skal være Samsung B-die.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
PantZman skrev (51 minutter siden):

Jeg hadde først tenkt til å anbefale det Asus Rog Strix B450-F Gaming hovedkortet men det ser ikke ut til å ha støtte for Ryzen 3000 CPUene uten en bios oppdatering, noe den ikke kan gjøre uten en fungerende CPU. La derfor til MSI hovedkortet isteden siden det ser ut til å ha støtte for Ryzen 3000 uten bios oppdatering (kan også oppdatere bios uten å ha en fungerende CPU).

Vet ikke hvilke butikker du skal kjøpe fra men ville bare anbefale disse minnebrikkene om du har plass til dem i budsjettet. De skal være Samsung B-die.

Takk for heads-up PantZman. Der kunne jeg potensielt gått på en smell med at CPU ikke hadde funket ut av boksen.
Når jeg endrer til MSI-hovedkortet har jeg jo litt kroner å legge på minne.
Hva er forskjellen på det minne jeg hadde valgt, og det du anbefaler?

Endret av Tor Rasmussen
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (På 10.12.2019 den 15.04):

Hovedkortene på ferdigbygde PCer fra elkjøp, som HP, Acer og Lenovo er ikke spesielt bra.

Lite rom for oppgradering, og svak bios med mye krøll.

Er en grunn til at man ikke får kjøpt disse hovedkorta seperat fra disse leverandørene. Av den enkle grunn at komponenten ikke holder på mål.

Jeg ser lite nytte i gode komponenter, om alt er koblet til et ubrukelig hovedkort, slik de du finner i f.eks. hp sine PCer.

Om du kun skal ha PCen i 3 år, for så å kjøpe ny, er det et greit tilbud. Om du derimot skal oppgradere deler senere, så styr unna ferdigbygde PCer.

I det lange løp lønner alltid selvbygd PC seg, fordi man oftest ikke trenger å bytte ut alt, f.eks. kun skjermkort. Så det blir jo billigere, enn å hver gang kjøpe helt ny PC.

Så denne er bare dritt? ^^ Bør jeg selge hovedkortet og kjøpe nytt?

https://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/39632/hp-pavilion-gaming-690-0835no-stasjonar-pc-sort

Lenke til kommentar
Taurean skrev (34 minutter siden):

Så denne er bare dritt? ^^ Bør jeg selge hovedkortet og kjøpe nytt?

https://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/39632/hp-pavilion-gaming-690-0835no-stasjonar-pc-sort

Du kan ikke bytte hovedkort i de PCene. 
 

Alt er vel enten loddet, sveiset eller spesialtilpasset kabinettet. 
 

Som er grunnen til at jeg ikke anbefaler slike ferdig PCer i utgangspunktet, med mindre man har tenkt å kjøpe alt nytt neste gang man oppgraderer.

Slike PCer er engangs.

Men de kan være er en god deal, om man enten 1) ikke ønsker å bygge/sette sammen selv, eller 2) skal ha PCen slik den er :)

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (20 timer siden):

Du kan ikke bytte hovedkort i de PCene. 
 

Alt er vel enten loddet, sveiset eller spesialtilpasset kabinettet. 
 

Som er grunnen til at jeg ikke anbefaler slike ferdig PCer i utgangspunktet, med mindre man har tenkt å kjøpe alt nytt neste gang man oppgraderer.

Slike PCer er engangs.

Men de kan være er en god deal, om man enten 1) ikke ønsker å bygge/sette sammen selv, eller 2) skal ha PCen slik den er :)

Åpnet en slik Pavillion; er mest sannsynlig ikke en standardstørrelse på hovedkort(er ikke så kjent med mATX og lignende at jeg kjenner det igjen på øyemål), men alle komponentene (M.2 SSD, CPU, GPU, RAM) er jo "vanlige", med unntak av PSU som så veldig kompakt ut.

Lenke til kommentar
Mr. ve skrev (9 minutter siden):

Åpnet en slik Pavillion; er mest sannsynlig ikke en standardstørrelse på hovedkort(er ikke så kjent med mATX og lignende at jeg kjenner det igjen på øyemål), men alle komponentene (M.2 SSD, CPU, GPU, RAM) er jo "vanlige", med unntak av PSU som så veldig kompakt ut.

Problemet er nok også at disse hovedkortene som ligger i disse ferdigbygde PCene er rimelig begrenset i forhold til hva de har støtte for. 
 

Minnehastighet og timings kan bli et stort problem, i tillegg til at de sannsynligvis er passe begrenset på PCI tilkoblinger. Bios er heller ikke kjent for å være noe særlig bra. 
 

Jeg vet at resten av komponentene er vanlige. Problemet med slike ferdigbygde er kabinett, hovedkort og strømforsyning, at det kan sette begrensninger senere  ved utbytte/oppgradering av komponenter som skjermkort, minne eller cpu.

Men om man ikke har tenkt å oppgradere senere, så fungerer PCene fint i den stand de selges i. 
 

Så skal ikke fraråde folk å kjøpe dem, fin løsning om man enten ikke har mye erfaring eller ønsker å ta seg bryet med selvbygd. Men må være ærlig på at slike PCer ikke er det beste utgangspunktet om man ønsker å oppgradere PCen på et senere tidspunkt :) 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...