Gå til innhold

Sparer du strøm, kan nettleia øke


LMH1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
LMH1 skrev (20 minutter siden):

Men hvorfor gjør ikke bredbåndlevrandører det samme? for de har også utgifter, er vel heller slik at de ikke kan? Eller for da ville forbrukerrådet protosert.

Men alikevel kan man jo diskutere det med linjeleie:

https://www.dinside.no/bolig/penger-fra-nettselskapene-brukes-til-helt-andre-ting-enn-til-vedlikehold-av-nettet/69540034

 

Alle som har utgifter som ikke blir dekket opp av inntekter må enten øke inntektene eller gå mot en konkurs.

 

Problemet er at mange nettleverandører kan redusere overskudd tilsvarende manglende inntjening feks. De vill de såklart ikke. Og de har jo monopol, så det gjør ikke saken lettere.

 

Jeg skal iallefall (en gang i fremtiden) produsere mest mulig egen strøm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Problemet er at mange nettleverandører kan redusere overskudd tilsvarende manglende inntjening feks. De vill de såklart ikke. Og de har jo monopol, så det gjør ikke saken lettere.

Jeg skal iallefall (en gang i fremtiden) produsere mest mulig egen strøm.

Men nå sier det selv du produser egen strøm slipper du ikke unna avgiftene, blir som med TV du slipper ikke underholdningsavgift selv om du dropper tven. For problemet er det er lovpålagt å tilby strøm. Så man slipper ikke unna med mindre du ikke eier hus\hytte uten innlagt strøm så vidt jeg vet er det kun hytte på fjellet uten for strømnettet som har solsellepanel det er eneste unntaket du kan slippe unna. Eller bil men så dyrt strømmen er å lade uten hjemme tviler jeg på det blir alternativ folk flest.

Hydrogen er like dyrt som disel.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (10 timer siden):

Men nå sier det selv du produser egen strøm slipper du ikke unna avgiftene, blir som med TV du slipper ikke underholdningsavgift selv om du dropper tven. For problemet er det er lovpålagt å tilby strøm. Så man slipper ikke unna med mindre du ikke eier hus\hytte uten innlagt strøm så vidt jeg vet er det kun hytte på fjellet uten for strømnettet som har solsellepanel det er eneste unntaket du kan slippe unna. Eller bil men så dyrt strømmen er å lade uten hjemme tviler jeg på det blir alternativ folk flest.

Hydrogen er like dyrt som disel.

 

Du er inne på det, ikke være tilkoblet.

 

Uansett er jo nettleien noe som skal endres fremover. Så er litt vanskelig å diskutere dens fremtid da den er svært usikker.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Da vil jeg heller betale skatt, den er kollektiv og dekker utgiftene i et velferdssamfunn. Nettleie kunne vært bra den, hadde den blitt mer differensiert, satt et tak på hva som er normal strømforbruk på en husstand. For eksempel kan de som har råd til varmekabler ute i oppkjørselen for å tine vekk snø og is betale litt mer for det. Men ting tyder at noe er på gang, så får en håpe at en ikke behøver å betale mer for å bruke mindre strøm! 

- Vi kan ikke ha en nettleie som straffer strømsparere! | Huseierne

Energi Norge foreslår likere nettleie for strømkundene Energi Norge forside

Ny nettleie vil straffe deg som bruker mye strøm på en gang - (pengenytt.no)

Endret av Wall Dorf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Wall Dorf said:

Nettleie kunne vært bra den, hadde den blitt mer differensiert...

Nettleien er differensiert, i den forstand at den består av 2 komponenter. Den ene er et fastbeløp pr år, tilsvarende "målerleie", et beløp som er likt for alle (i samme kundekategori) uansett strømforbruk. Den andre er avhengig av forbruket, der hver enkelt bruker betaler nettleie i forhold til hvor mye strøm de bruker. De som bruker mye strøm betaler altså mye mer i nettleie enn de som bruker lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (10 minutter siden):

Nettleien er differensiert, i den forstand at den består av 2 komponenter. Den ene er et fastbeløp pr år, tilsvarende "målerleie", et beløp som er likt for alle (i samme kundekategori) uansett strømforbruk. Den andre er avhengig av forbruket, der hver enkelt bruker betaler nettleie i forhold til hvor mye strøm de bruker. De som bruker mye strøm betaler altså mye mer i nettleie enn de som bruker lite.

Hvor er da logikken i dette når sum nettleie for et år blir høyer enn sum strøm for et år? Burde jeg investert i eget nett?

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (52 minutter siden):

Da vil jeg heller betale skatt, den er kollektiv og dekker utgiftene i et velferdssamfunn. Nettleie kunne vært bra den, hadde den blitt mer differensiert, satt et tak på hva som er normal strømforbruk på en husstand. For eksempel kan de som har råd til varmekabler ute i oppkjørselen for å tine vekk snø og is betale litt mer for det. Men ting tyder at noe er på gang, så får en håpe at en ikke behøver å betale mer for å bruke mindre strøm! 

- Vi kan ikke ha en nettleie som straffer strømsparere! | Huseierne

Energi Norge foreslår likere nettleie for strømkundene Energi Norge forside

Ny nettleie vil straffe deg som bruker mye strøm på en gang - (pengenytt.no)

Ja den skal spisses for å gjenspeile faktiske kostnader i nettet. Men det er ingen free rides. Nettselskaper != staten. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Ja om du ikke vill betale for kostnadene i nettet så kan du be om å kobles fra og klare deg selv...

Jeg betaler selvfølgelig strømregningene... det jeg spurte om var hvor ligger logikken da nettleien for året er høyere enn enn summen for årets strømforbruk? Du hevder jo at en del av nettleien er avhengig av strømforbruk, den har vel neppe slått inn i dette tilfelle?

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (58 minutter siden):

Jeg betaler selvfølgelig strømregningene... det jeg spurte om var hvor ligger logikken da nettleien for året er høyere enn enn summen for årets strømforbruk? Du hevder jo at en del av nettleien er avhengig av strømforbruk, den har vel neppe slått inn i dette tilfelle?

Nettleien skal dekke kostnader I distribusjon nettet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (22 minutter siden):

Nei, jeg tror heller at det har med hvor en bor i landet! - Forskjeller i nettleien bidrar mest til regionale variasjoner i den totale prisen. Strømprisen avhengig av hvor man bor - SSB

Hadde nettleien vært skatt istedenfor, hadde den sannsynligvis vært lik for hele landet.

Ja forskjellige nett har forskjellige kostnader og derfor forskjellige priser.

Igjen, netteiere er ikke staten og kan derfor ikke dekkes inn av skatt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...