Gå til innhold

TEST: Audeze Mobius


Anbefalte innlegg

SchmidtO skrev (55 minutter siden):

Så hvorfor bruker ikke verdens beste FPS spillere dette...?

Hvorfor bruker de ikke ordentlige mikrofoner?

Hvorfor bruker de ikke bedre hodetelefoner?

Hvorfor sitter de ikke med to stykk rtx2080 ti i sli?

Det at du er flink betyr ikke at du bruker det beste utstyret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ludus_InnleggNO skrev (10 minutter siden):

Hadde den faktiske fordelen vært så stor som du skisserer så hadde det nok vært mer utbredt.

Det er ganske klart at de fleste proffe spillere ikke er så opptatt av hva som hjelper dem mest.

De sponses av selskap som gir dem produkter.

Dermed bruker de ikke det optimale produktet, men heller det som er godt nok.

 

Headtracking gir en fordel, på lik linje som en 240 hz monitor gir en fordel, osv.

 

Men audeze er ikke akkurat firmaet til å sponse spillere, og produktet er helt nytt på markedet.

 

Penger har mer å si enn fordeler.

Lenke til kommentar

Hva verdens beste spillere benytter er vel strengt tatt ofte noe som handler om 2 ting - hva man har trent med, og hva man får betalt for. 

Headset til 5000 er ikke noe man vanligvis finner liggende på de fleste gutterom- det er ikke uvanlig at de beste spillerne der ute er flasket opp med ørepropper og den avdanka bærbare til far+ekstremt mange timer. legg merke til proffene så ser dere at de ofte sitter med ørepropper under de sponsede headsettene sine også. Forskjellen er at disse gutta/jentene  har et så sinnsykt oveblikk og et så stor reportoar av ryggmargsreflekser basert på tusenvis av timer på de samme spottene, bevegelsesmønsterne og situasjoner at utstyret har mindre å si enn de faktiske ferdighetene. I idretten sier man at det tar 10 000 treningstimer for å bli verdensmester - noen av disse folka har jo dette antallet timer før fylte 15 år, og da kanskje med utstyr som er sub-par.

For en slik som meg derimot så er Mobius perfekt - som middelaldrende skap-gamer så får det jeg er villig til å betale for, og det hjelper meg faktisk litt når jeg får sneket meg til en time med gaming i ny og ne. Blir ikke über-l33t av disse, men de redder skinnet mitt i Pubg med jevne mellomrom.

Og jeg må forresten også argumentere for at headtracking ikke er en gimmick. Iallefall ikke for meg. Gaming-headset med diverse surroundløsninger har i mine øyne alltid hatt den store feilen at de innimellom ikke klarer å skille foran og bak, samt at lydkavliteten suger - noe som vanligvis er uproblematisk siden man kan avgjøre ting visuelt. Derimot så hender det at man er litt usikker likevel, og da er det med HT så innmari fort gjort å snu bittelitt på hodet, så får man bekreftet nøyaktig hvor lyden er fordi dette er det samme som vi gjør i den virkelige verden. Det er ikke snakk om å sitte å vri på hodet 90 grader, men en bitteliten bevegelse er nok for å skaffe seg en bekreftelse.

Utover dette så har jeg ikke klart å gå tilbake til noen andre surround-headset etter at jeg fikk Mobius. Det er rett og slett en helt annen kategori av lydkvalitet på surrounden sammenliknet med andre "gamingHS" har prøvd HyperX CloudII, diverse Razer, Astro og Logitec, men det er rett og slett ikke i nærheten. Mobius med sine planar drivere opprettholder en oppløsning i lyden som de andre bare kan drømme om med surround påskrudd. Jeg var egentlig fornøyd med Qpad sine Beyerdynamic-lisensierte klokker, men var allikevel på leting etter et par som gav surround med bra lydkvalitet - noe man blir litt bortskjemt på fra Beyerdynamics. Derfor prøvde jeg Mobius, og pr idag så er det kidsa som bruker Qpad'ene mest :)

Alt i alt så er lyd veldig subjektivt og denne diskusjonen er sikkert ikke over, men jeg vil faktisk fullrose Mobius for de kvalitetene den har - siden det er et produkt som det ikke er noe selvfølge eksisterer, og som iallefall har falt veldig i smak hos meg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

-----

+Donkey Kong

-----

- Der overså du noe vesentlig viktig...

-----

"Det gir langt mer mening med...

"Minimum-Total-Karakter = 5"

"Maksimum-Total-Karakter = 50""

-----

Med andre ord det gir en gjennomsnitt på "27,5"

Så med Heltall vil det si at fra 27 og nedover er under gjennomsnittet, mens fra 28 og oppover er over gjennomsnittet.

For Del-karakter så blir gjennomsnittet "5,5", så med Heltall så vil det si at fra 5 og nedover er under gjennomsnittet, mens fra 6 og oppover er over gjennomsnittet.

-----

Et annet eksempel er...

F.eks. her i denne artikkelen/testen.

La oss si følgende...:

"Lydkvalitet = 9"

"Byggekvalitet = 8"

"Funksjonalitet = 7"

"Brukervennlighet = 7"

"Pris = 3"

"Total-Score = 34"

-----

Når det kommer til en sammenlignings-test/-review så vil jeg personlig si at Nr.1."Lydkvalitet", Nr.2."Byggekvalitet" og Nr.3."Funksjonalitet" er de mest viktige kriteriene.

Så det er disse 3 jeg ville ha summer opp for hvert alternative produkt i sammenligningen.

For så å finne hvilket produkt som har den høyeste score i så måte.

Der etter kan jeg legge til "Pris", for så å vurdere om de ekstra kronene er verdt det for å få det beste produktet i sammenligningen.

Dog det har flere ganger vist seg at det ikke nødvendigvis er det dyreste produktet som er det beste.

Men jevnt over så holder det gamle uttrykket "Man får det man betaler for." fortsatt mål.

Selv om det finnes unntak...

-----

Når det kommer til klaging så vil der alltid være dem som er uenig i en score.

Om en test/review er så objektiv som mulig er viktigst av alt for en mest mulig nøyral/klinisk-score.

Det er dog så godt som umulig å være 100% objektiv.

En del av en score er basert på subjektive innspill fra testeren(e).

-----

Prosent andelen av subjektive innspill avgjør hvor nøyral/klinisk en score er.

Som igjen avgjør hvor relevant en test av ett gitt produkt er for den som ser på eller leser en test/review.

-----

Det er veldig mange som sammenligner forskjellige tester/reviews.

Som er roten til all klagingen og sytingen når dem ikke er enig med en gitt score hos enten det ene eller det andre test-/review-panelet.

-----

Igjen så faller det tilbake på om hvor nøyral/klinisk en score er, basert på "Objektive/Subjektive"-ratio.

Jeg vil si at en 90%-objektiv og 10%-subjektiv test/review er langt mer relevant for folk flest enn til sammenligning en 90%-subjektiv og 10%-objektiv test/review.

Siden sist nevnte er langt mer relevant for den/dem som utførte testen/review'en og ikke for folk flest.

-----

Lenke til kommentar
On 12/9/2019 at 11:16 PM, Iki said:

Hvorfor bruker de ikke ordentlige mikrofoner?

Hvorfor bruker de ikke bedre hodetelefoner?

Hvorfor sitter de ikke med to stykk rtx2080 ti i sli?

Det at du er flink betyr ikke at du bruker det beste utstyret.

De bruker ordentlige mikrofoner. Forskjellen mellom mikrofonene de bruker og "studiomikrofoner" er marginale. Ingen forskjell i proff spilling.

De bruker bra hodetelefoner. De bruker hodetelefoner med mye treble. Det er det som hjelper.

De sitter ikke med 2080 TI i SLI fordi 1. svært få spill støtter SLI og 2. det er en marginal forskjell mellom 500 FPS og 520 FPS.

Man trenger ikke å fikse noe som ikke er ødelagt. Selv normale FPS spillere har ikke problemer med å høre hvor lyd kommer fra, selv med "vanlige" headset. Proffene trenger ikke dette fordi det er en gimmick.

Hvis du tror at et lag som f.eks. Astralis ikke hadde brukt dette om det var en oppgrading på linje med 240 hz skjermer...

Endret av SchmidtO
Lenke til kommentar
SchmidtO skrev (50 minutter siden):

De bruker ordentlige mikrofoner. Forskjellen mellom mikrofonene de bruker og "studiomikrofoner" er marginale. Ingen forskjell i proff spilling.

De bruker bra hodetelefoner. De bruker hodetelefoner med mye treble. Det er det som hjelper.

De sitter ikke med 2080 TI i SLI fordi 1. svært få spill støtter SLI og 2. det er en marginal forskjell mellom 500 FPS og 520 FPS.

Man trenger ikke å fikse noe som ikke er ødelagt. Selv normale FPS spillere har ikke problemer med å høre hvor lyd kommer fra, selv med "vanlige" headset. Proffene trenger ikke dette fordi det er en gimmick.

Hvis du tror at et lag som f.eks. Astralis ikke hadde brukt dette om det var en oppgrading på linje med 240 hz skjermer...

Det er en stor forskjell på kvaliteten på mikrofonene, som du lett kan høre i ulike upartiske tester på YouTube. For eksempel av hardwarecanucks.

Det å kunne høre tydelig hva noen sier gir en stor fordel. Spesielt når flere personer skal snakke samtidig.

 

De beste CS spillerne bruker ofte hyperX sitt cloud headset, det vanlige cloud altså.

Dette har som kjent dårlig treble.

 

1% lav FPS har langt mer å si enn 10 fps mer på det høyeste. Stabilitet er viktig, spesielt på proffnivå.

 

Proffene "får" ikke dette. Det er en forskjell på hva de får, og hva de trenger.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Iki said:

Det er en stor forskjell på kvaliteten på mikrofonene, som du lett kan høre i ulike upartiske tester på YouTube. For eksempel av hardwarecanucks.

Det å kunne høre tydelig hva noen sier gir en stor fordel. Spesielt når flere personer skal snakke samtidig.

 

De beste CS spillerne bruker ofte hyperX sitt cloud headset, det vanlige cloud altså.

Dette har som kjent dårlig treble.

 

1% lav FPS har langt mer å si enn 10 fps mer på det høyeste. Stabilitet er viktig, spesielt på proffnivå.

 

Proffene "får" ikke dette. Det er en forskjell på hva de får, og hva de trenger.

Du skal ikke sende en tweet til et profflag/spiller da? Spørre hvorfor de ikke bruker dette produktet? Jeg kan garantere at hvis dette faktisk hadde hatt en dritt å si i praksis (det har ikke det), så hadde de brukt det om de så måtte droppe en sponsor (de måtte ikke det). Det er mange lag som f.eks. er sponset av Razer, men bruker Logitech muser. De kan bruke hva de vil.

Jeg tror du undervurderer proffers vilje til å bruke det utstyret som faktisk gir dem en fordel. I f.eks. CSGO hører man hvor folk kommer fra med vanlige headset. 100% presist. Jeg har sett proffspillere snu seg 100% presist gang på gang med helt vanlige headset. Faktisk tror jeg head tracking er dårligere enn helt normal stereo, siden det bringer inn et unødvendig element som tar fokus vekk fra spillet. Hvis jeg allererede hører 100% presist hvor noe er så er dette unødvendig.

Lenke til kommentar
SchmidtO skrev (3 timer siden):

Du skal ikke sende en tweet til et profflag/spiller da? Spørre hvorfor de ikke bruker dette produktet?...

...Jeg tror du undervurderer proffers vilje til å bruke det utstyret som faktisk gir dem en fordel.... ...Faktisk tror jeg head tracking er dårligere enn helt normal stereo, siden det bringer inn et unødvendig element som tar fokus vekk fra spillet. Hvis jeg allererede hører 100% presist hvor noe er så er dette unødvendig.

Det virker som du krangler kun for å krangle og bare gjentar det du allerede har sagt, så dette blir min siste kommentar om det ikke kommer noe nytt.

 

Proffe spillere bruker ikke det beste utstyret de kan. Det bare er slik. De bryr seg ikke om å være enda bedre.

Dette ser du i online spill, du ser det i fotball, ski, osv.

De har en sponsoravtale, og de forholder seg til den.

 

Om du ikke har prøvd headtrackingen så ikke kom med noen påstander om den.

 

Du hører ikke 100% presist. Det finnes ikke en eneste hodetelefon på jorden som gir deg 100% presis lyd.

Lenke til kommentar

Det hadde vært interessant å sammenlignet det opp mot åpent headsett kombo med Mayflower Arc. Jeg kjører det og det gir fantastisk sound stage, man hører veldig godt mellomtonene i den rangen fotstegene er i for å kunne lokalisere disse lettere. En ting at headsettet er surround men spill må også ha god støtte for dette

Lenke til kommentar

I særklasse det beste jeg har hatt av gaming headset. Lyden er mildt sagt fantastisk. Og mikrofonen er meget god for mottageren også, mulig ikke alle forstår dette, og sutter på mikrofonhodet. Noen som har testet Audeze settet til 11 490 kr? Det må jo være galskap, ser det får test som verdens beste.

Lenke til kommentar

Det viktige med mikrofonen er å huske at den er ekstremt retningsbestemt. Når jeg fikk headsettet så var den nesten ubrukelig, men etter siste oppdatering av headsettet så er det mye bedre. Mikrofonen gir nå veldig god lyd - har jeg blitt fortalt, og den plukker fremdeles ikke opp tastetrykk eller annen ekstern støy. Har satt på en sånn skumbolle fra en annen mic for å skjerme bort pustelyder/vindsus. Tror disse er standard på de headsettene som leveres idag. 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Kjøpte dette produktet på bakgrunn av denne testen.

plastikkbøylen har sprukket på begge sider etter 6 måneders bruk og hele headsettet føles løst og sitter ikke like stramt som når jeg mottok det.

Audeze har garanti på 1år på plastikkbøylen og etter dette vil ikke dekke noe da dette er forbruksvare ifølge dem.

Du kan ikke ha både Bluetooth lyd og mikrofon samtidig. med mindre du vil bruke handsfree modus som høres helt horribelt ut.

Ellers ganske bra produkt. men pass på bøylen over klokkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...