Gå til innhold

Fast core clock på 1080Ti


Celusion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Max frekvens er nok høyere enn det du oppgir ved lett oc. Og lett oc kan du like gjerne påføre skal du først installere gpu software.

Skal du "låse" frekvens  tror jeg du nok må installere GPU software som EVGA Precision, Asus gpu tweak II eller MSI Afterburner etc.

Jeg ville brukt GPU programvaren fra din GPU produsent om du har flere vifter, fordi da få du som oftest best kontroll på viftehastigheten på samtlige vifter.

Hvilken produsent og 1080Ti model har du?

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Det jeg har oppgitt som maks frekvens her er det skjermkortet selv klokker seg opp til under load, som vist i MSI Afterburner.

Jeg har MSI GTX 1080Ti, jeg har allerede afterburner innstallert, men er ikke så kjent med overclockings mulighetene der ei heller om jeg kan låse på en fast frekvens slik at jeg slipper den "boost" effekten, men får maks ytelse hele tiden.

Lenke til kommentar

Fordi i visse krevende spill føles det som det blir en liten lagg tidvis før boosten kommer på og treffer riktig nivå. Dette bekreftes av stats som MSI Afterburner gir. Derfor har jeg fjernet Intel speedstep, slik at CPU er konstant på maks nivå, og jeg ønsker å gjøre det samme med skjermkortet.

Lenke til kommentar

Link til hvordan OC med Afterburner og GTX 1080Ti. Om du ikke gidder og lese alt kan du hoppe til side 2 og kopiere instillingene der.

Ofte er det enklere og se på videone om men er helt ukjent med oc, lese en mye greier kan fort bli kjedelig:

https://www.overclockersclub.com/guides/nvidia_gtx_1080ti_oc_guide/2.htm

 

Denne videon er oversiktlig og enkel: 

Han sier at men kan dra gpu +150 og minne +550, dette gjelder nok kun om man har et Founder edition kort, 3. parts kort som har oc fra før kan du ikke regne at du kan legge til så mye.

Msi har flere GTX 1080Ti, vil være langt enklere og hjelpe om man viste hvilken modell du har av MSI GTX 1080Ti, og modell på hovedkort, cpu og ram. Da kan man som regel finne moderate oc profiler på nettet og kopiere disse settingene.

Hvilken skjerm har du?

Hvilken skjermkort driver? Siste?

Hvilken strømforsyning har har du?

Har di sjekket grafene Afterburner for og se om det er noen avik der ? (Bruk gjerne gpu-z til dette)

Hvilkne spill spiller du og oppsto "problemene nylig" eller har de vært der hele tiden?

Kjører du mye unødvendig i bakgrunnen?

Til krevende spill nytter det nok ikke og ha høyeste settings i disse med 1080Ti

Kan også være en ide og gi cpu en lett oc.

Jo mer opplysninger du gir jo lettere er det og hjelpe deg , samt og få hjelp. Da kan det være du får hjelp av noen som kan dette langt bedre enn meg.

Ikke sikkert oc eller låse kortets Hz er løsningen på "problemene" dine.

Om du bor i nærheten av Oslo kan du høre med http://www.digitalimpuls.no om de vil sjekke/trimme pc'n for deg

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar
4 minutes ago, baggiebridges said:

Det kan så være, men om det ikke er løsningen kan han fort "kaste" bort mer penger enn pc'n er verdt?

 

Så lenge han ikke når power target (usannsynlig) så er vannloop gull for å låse til en bestemt frekvens.. Kortet throttler ned ved bestemte temperaturer. Kjøre mitt låst til 2145 Mhz feks pga det holder seg på noen å 40 grader 

Lenke til kommentar
baggiebridges skrev (43 minutter siden):

Det kan så være, men om det ikke er løsningen kan han fort "kaste" bort mer penger enn pc'n er verdt?

 

 

Mumriken skrev (35 minutter siden):

Så lenge han ikke når power target (usannsynlig) så er vannloop gull for å låse til en bestemt frekvens.. Kortet throttler ned ved bestemte temperaturer. Kjøre mitt låst til 2145 Mhz feks pga det holder seg på noen å 40 grader 

Jeg forstod det som at problemet hans er at kortet ikke kjører på maks boost hele tiden, selv under idle.

Lenke til kommentar
Mumriken skrev (18 timer siden):

Ahh... Han kan prøve K-boost. Da vil minnet kjøre full pinne, samt kjøre noe høyere på core ved idle
Mulig det går med en XOC bios ?

 

Problemet hans sitt er vel at det "lagger" i spill og han tror det vil hjelpe at kortet kjører på max  hele tiden, noe han sier det ikke gjør.

Men det er slik i flere spill at ikke kortet maxer,  i dette tilfellet 1936MHz, ut hele tiden underveis i spillet og det er dropp mellom karta er naturlig.

Om han har realistiske settinger i aktuelle spill i forhold til hardware og monitor vet vi jo ikke, da opplysninger for og si noe om dette mangler. Om innstillingene er urealistiske hjelper det nok lite og låse gpu til 1936MHz for og bøte på problemet hans.

Før en vannkjøler, kan en jo teste om OC er veien og gå for og få løst dette. OC gpu/cpu er vel eneste forslaget siden vi ikke vet mer enn vi gjør, hjelper ikke det, må en lete etter andre årsaker og da med mer info

Så langt har vi vel ikke nok opplysninger til og dra noen konklusjon.

Trodde man kunne låse til en spesifikk Mhz på gpu i Afterburner (?)

 

Lenke til kommentar

Vi skulle hatt mer info ja. Har ikke vært borti at en gpu ikke booster skikkelig under spill. Med mindre han er cpu bound eller bruker vsync eller en form for fps cap. 

Du kan sette en +offset i afterburner, men den vil throttle ned en bin for hver temp target den når. Eks: +100Mhz vil gi en helt annen frekvens ved 40grader kontra 80grader

Lenke til kommentar
Celusion skrev (På 9.12.2019 den 19.04):

Det jeg har oppgitt som maks frekvens her er det skjermkortet selv klokker seg opp til under load, som vist i MSI Afterburner.

Jeg har MSI GTX 1080Ti, jeg har allerede afterburner innstallert, men er ikke så kjent med overclockings mulighetene der ei heller om jeg kan låse på en fast frekvens slik at jeg slipper den "boost" effekten, men får maks ytelse hele tiden.

  1. Åpne MSI Afterburner
  2. Trykk Ctrl+F
  3. Dra punktet på 1000 mV opp til 1936 MHz
  4. Dra Power limit opp til maksimum
  5. Trykk Apply i MSI Afterburner
  6. Sjekk om spillytelsen har blitt bedre

Hvis dette ikke hjelper, så er du mest sannsynlig ikke begrenset av skjermkortet.
Jeg vil ikke anbefale deg å forsøke en VBIOS-flash for å skru av GPU boost, det høres ut som om du har nok med å forstå den grunnleggende OC-prosessen.

Forresten, om du skrur av speedstep vil enkelte hovedkort skru av Turbo Boost, som vil resultere i lavere ytelse med mindre du har overklokket prosessoren din.

Hva slags prosessor har du, og hvilket spill har du problemer med?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...