Gå til innhold

Kan man åpne flere BSU 2.0 kontoer? Evt bedre steder å plassere pengene?


Synix

Anbefalte innlegg

Har per dags dato en god del sparepenger og funderer over hvordan jeg skal plassere disse. Er 25 år og i fast jobb med en inntekt på 5-600k årlig. 

Har en gjeldsfri utleieleilighet og bor per dags dato hjemme i påvente av å kjøpe en leilighet til meg selv. Har ca 1,6mill i oppsparte midler og lurer i den forbindelse på hvordan jeg skal plassere disse. Har per dags dato en "vanlig" BSU hvor jeg setter inn maks beløp hvert år for å få skattefradraget og rentene - samt en BSU 2.0 i en bank som er "makset"- dvs. 300k. Har dermed ca 500k på disse. Utover dette har jeg ca 1,1mill som pdd. står på en høyrentekonto med i overkant a 2% rente. Da jeg hovedsakelig sparer til bolig og det er der jeg tenker å bruke mesteparten av pengene mine så lurer jeg på om det er mulig å åpne enda en slik BSU 2.0 i en annen bank? Ser at man blant annet i Nordea kan få nesten 4% rente på en slik konto. Dette er penger jeg ønsker å ha tilgjengelig og ikke minde i 10 år+ som man gjerne må med et globalt indeksfond(?).

Er det eventuelt andre steder jeg burde plassere disse pengene? "normale" aksjefond er vel noe man kan gå inn i med litt kortere horisont, men samtidig også utsatt for svingninger. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Du kan opprette BSU 2.0 i andre banker ja.

Dette er noe som tilbys av bankene, og de har ingen oversikt over om du har BSU 2.0 i andre banker. Dette er heller ikke noe du trenger å nevne til dem, da det ikke nødvendigvis er alle som liker det. Men fullt lovlig er det uansett.

Om du vil ha pengene lett tilgjengelig vil høyrentekonto(eller bsu ettersom boligkjøp er formålet) være beste alternativ, personlig har jeg høyrentekonto i SVEA med 2,4% rente.
Du kan alltids prøve deg på aksjer og fond, men ville ikke anbefalt det ettersom du selv sier at du vil ha pengene tilgjengelig. Det er vesentlig risiko i aksjemarkedet, spesielt på kort sikt.

Lenke til kommentar
43 minutes ago, Slettet-YQ8U8xbZ said:

Du kan opprette BSU 2.0 i andre banker ja.

Dette er noe som tilbys av bankene, og de har ingen oversikt over om du har BSU 2.0 i andre banker. Dette er heller ikke noe du trenger å nevne til dem, da det ikke nødvendigvis er alle som liker det. Men fullt lovlig er det uansett.

Om du vil ha pengene lett tilgjengelig vil høyrentekonto(eller bsu ettersom boligkjøp er formålet) være beste alternativ, personlig har jeg høyrentekonto i SVEA med 2,4% rente.
Du kan alltids prøve deg på aksjer og fond, men ville ikke anbefalt det ettersom du selv sier at du vil ha pengene tilgjengelig. Det er vesentlig risiko i aksjemarkedet, spesielt på kort sikt.

 

Svea holder vel til i Sverige. Ser de har en innskuddsgaranti opp til 100 000 euro. Hvordan gjelder dette når man bor i Norge?

Og når jeg google de står det 2,4%, mens inne på siden deres står det 2,1%?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Innskuddsgarantien gjelder her i Norge også. 
Om du har tenkt å spare mer enn 850.000kr bør du opprette enda en konto i en annen bank, slik at du aldri går over innskuddsgarantien.

Svea tilbyr ikke 2,4% rente nå. Banken med høyest sparerente for øyeblikket er nok Nordax med 2,3%.

EDIT: Bluestep tilbyr 2,4% rente dersom du er villig til å låse pengene på konto i 5 år: https://www.bluestep.no/spare/fast-rente/

Endret av Slettet-YQ8U8xbZ
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen gode banker for BSU 2? Ser hos DNB må man ha fylt opp vanlig BSU først, men den har jeg hos annen bank... Vet ikke om jeg rekker å få startet ny konto og overført før nyttår uansett da men...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ
JegLøfterVekter skrev (På 18.12.2019 den 19.25):

Noen gode banker for BSU 2? Ser hos DNB må man ha fylt opp vanlig BSU først, men den har jeg hos annen bank... Vet ikke om jeg rekker å få startet ny konto og overført før nyttår uansett da men...

Nordea sin BSU2 er bra. Der kan du sette inn 300k i en smekk om du vil det. Tror OBOS også gir muligheten til å sette inn 300k i en smekk.

Noen banker har begrensing på 25-30k årlig.

Lenke til kommentar
Crayonz skrev (3 timer siden):

Hvis jeg har f.eks. 2 Bsu konti, og maksimerer dem begge ila. ett år. vil jeg da få det dobbelte av jeg vanligvis får igjen på skatten med bare en konto?

Beklager at jeg bruker din tråd Synix, men jeg tenker den er passende for temaet og sparer forumet for enda en tråd.

Man kan ikke ha mer enn 1 ordentlig BSU konto.

BSU 2.0 kontoer er ikke BSU kontoer i skattemessig forstand. Det er kun en avtale med banken som ligner på en ordentlig BSU konto.

Endret av HW1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...