Gå til innhold

Europa har blitt verdensledende på klimapolitikk. Bare ett europeisk land sliter med klimamålene: Norge


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

 

3 hours ago, Grimnir said:

 

Isbjørnene trives forøvrig. Er det ment å bety noe når det kommer til at menneskeskapte klimaendringer vil gjøre at alt går ad undas?

polarbear-population_estimates.png?width

Nå er det vel ikke bare mediene som har spådd dommedag heller da.

Veldig bra, du tar frem at det var en stigning i 85, som sannsynligvis stammer fra nye målemetoder.  I tillegg mener forskere at det kan være et overestimat på grunn av feilkilder i tellingen (se wikipedia linket til tidlgere). Fra 1985 er det såpass stor usikkerhet i tallene, at vi ikke kan stadfeste den globale utviklingen av isbjørner. Men et par av underartene er på vei ned, et par stabile og et par på vei opp.

Kan vi også holde oss for gode til å stole på propagandasider med sterk politisk bias (fee.org)?

Endret av Slettet+5132
riktig sitat nå
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534
PingEnt skrev (28 minutter siden):

 

Veldig bra, du tar frem at det var en stigning i 85, som sannsynligvis stammer fra nye målemetoder.  I tillegg mener forskere at det kan være et overestimat på grunn av feilkilder i tellingen (se wikipedia linket til tidlgere). Fra 1985 er det såpass stor usikkerhet i tallene, at vi ikke kan stadfeste den globale utviklingen av isbjørner. Men et par av underartene er på vei ned, et par stabile og et par på vei opp.

Kan vi også holde oss for gode til å stole på propagandasider med sterk politisk bias (fee.org)?

Akkurat, så det er liksom vanskelig å telle isbjørner... men når det kommer til CO2, temperatur og hele klimaet på jorden... da har man stålkontroll?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
4 minutes ago, Grimnir said:

Akkurat, så det er liksom vanskelig å telle isbjørner... men når det kommer til CO2, temperatur og hele klimaet på jorden... da har man stålkontroll?

Ja, det er vanskelig, og du kan lese på Wikipedia hva utfordringene er. Men du må gjerne fortelle meg hvordna du ville telt 25 000 isbjørner nå

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
PingEnt skrev (43 minutter siden):

Ja, det er vanskelig, og du kan lese på Wikipedia hva utfordringene er. Men du må gjerne fortelle meg hvordna du ville telt 25 000 isbjørner nå

Du kan heller fortelle meg hvordan du vil bevise at menneskene sine utslipp vil føre til Apocalypse Now.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Grimnir said:

Du kan heller fortelle meg hvordan du vil bevise at menneskene sine utslipp vil føre til Apocalypse Now.

Så du har gitt opp isbjørnene og er enig i at tallene ikke er sikre? La oss holde oss til undertema og ikke hoppe bort med en gang en blir motbevist ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
PingEnt skrev (5 minutter siden):

Så du har gitt opp isbjørnene og er enig i at tallene ikke er sikre? La oss holde oss til undertema og ikke hoppe bort med en gang en blir motbevist ;)

Absolutt, det er like vanskelig å vite noe sikkert om antall isbjørner som det er å vite sikkert at kloden vil gå under fordi at jeg kjører min lille, drivstoffgjerrige bil til jobb hver dag. 

Lenke til kommentar

Grønne sertifikater er juks og fanteri. Vi narrer andre til å betale for "grønne elektroner"

som vi allerede har brukt. Pengene kan vi bruke til hva som helst. Disse landende bør

selvsagt heller bruke disse milliardene til å bygge ut fornybar energi hos seg selv for

å nå klimamålene på rettskaffent vis. Fastmonterte, offshore vindturbiner utenfor

Nederland er for eksempel i ferd med å kunne produsere elektrisitet til konkurransedyktig

pris..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
16 minutes ago, Grimnir said:

Absolutt, det er like vanskelig å vite noe sikkert om antall isbjørner som det er å vite sikkert at kloden vil gå under fordi at jeg kjører min lille, drivstoffgjerrige bil til jobb hver dag. 

Ingen påstår at CO2-utslippene alene kommer fra deg. Ingen sier kloden vil gå under, men at det kan få katastrofale følger for menneskeheten, altså potensielt millioner døde og betydelig dårligere livskvalitet.

Isbjørntelling er vanskelig. Du kan ikke bare sette trackere på 25 000 isbjørner, så du må gjøre et statistisk utvalg. Problemet er at dette ofte blir unøyaktig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
PingEnt skrev (7 minutter siden):

Ingen påstår at CO2-utslippene alene kommer fra deg. Ingen sier kloden vil gå under, men at det kan få katastrofale følger for menneskeheten, altså potensielt millioner døde og betydelig dårligere livskvalitet.

Og det er vel heller ingen som sier at klimaendringer ikke finner sted, ei heller at det kan ha konsekvenser for mange mennesker. Det derimot mange er kritiske til, det er disse regelrette dommedagsprofetiene om at alt vil gå ad undas om vi ikke innfører ørten tusen skatter og avgifter for å redde planeten.

Ang. isbjørner: det må da være lettere å radiomerke alle isbjørner enn å kunne si noe som helst sikkert angående klimaet.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Grimnir said:

Og det er vel heller ingen som sier at klimaendringer ikke finner sted, ei heller at det kan ha konsekvenser for mange mennesker. Det derimot mange er kritiske til, det er disse regelrette dommedagsprofetiene om at alt vil gå ad undas om vi ikke innfører ørten tusen skatter og avgifter for å redde planenten.

Nå bare ror du deg unna isbjørnene, som sikkert er lurt, siden de angriper mennesker.

Hvem kommer med dommedagsprofetier? Kan du vise til konkrete tilfeller i denne saken? Hvem sier vi skal innføre tusen skatter? Avgifter på miljøskadelig oppførsel har vist seg å være ett av mange virkemidler vi har.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
11 minutes ago, Grimnir said:

Ang. isbjørner: det må da være lettere å radiomerke alle isbjørner enn å kunne si noe som helst sikkert angående klimaet.

Nei, det er ikke enklere. Og det er også et spørsmål om ressurser. Det globale klimaet får betydelig mer oppmerksomhet, og forskningen som helhet på generelle klimaendringer får betydelig mer midler enn de få stakkars forskerne som teller antall isbjørner. 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
PingEnt skrev (4 minutter siden):

Nei, det er ikke enklere. Og det er også et spørsmål om ressurser. Det globale klimaet får betydelig mer oppmerksomhet, og forskningen som helhet på generelle klimaendringer får betydelig mer midler enn de få stakkars forskerne som teller antall isbjørner. 

Hvorfor er det egentlig sånn?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Grimnir said:

Hvorfor er det egentlig sånn?

Fordi forskning på global klimaendringer blir i absolutte tall vurdert som viktigere enn mål på isbjørnbestanden. Vi har ikke uendelig med midler i verden (altså ikke uendelig med forskere som kan forskere på ting), og vi må fordele ressurserne. Nå har diverse forskningsorganisasjoner rundt om i verden vurdert klimaendringer som mer pressendere enn antall isbjørner. Isbjørnforskning får midler, bare mindre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
PingEnt skrev (Akkurat nå):

Fordi forskning på global klimaendringer blir i absolutte tall vurdert som viktigere enn mål på isbjørnbestanden. Vi har ikke uendelig med midler i verden (altså ikke uendelig med forskere som kan forskere på ting), og vi må fordele ressurserne. Nå har diverse forskningsorganisasjoner rundt om i verden vurdert klimaendringer som mer pressendere enn antall isbjørner. Isbjørnforskning får midler, bare mindre.

Okei. Jeg vet ikke lenger hva vi diskuterer, så tenker jeg gir meg nå. Takk for diskusjonen så lenge.

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (1 time siden):

Okei. Jeg vet ikke lenger hva vi diskuterer, så tenker jeg gir meg nå. Takk for diskusjonen så lenge.

Det er jo du som spør om disse jævla isbjørnene. Du som tok de opp og du som ville vite hvorfor. 

Du kan umulig være seriøs,. for du fremstår særs lite som det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Lakus skrev (4 minutter siden):

Det er jo du som spør om disse jævla isbjørnene. Du som tok de opp og du som ville vite hvorfor. 

Du kan umulig være seriøs,. for du fremstår særs lite som det.

Det var et svar til følgende utsagn: "Isen i Arktis minker forøvrig raskt."

Jeg spurte: Hva så om isen smelter. Er det en krise? I så fall hvorfor? 

Mitt utsagn om at det står bra til med isbjørnen er ikke noe mindre relevant enn utsagnet om at is smelter. 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...