Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Husleiekontrakt- bedrift betaler


EirikGulliksen98

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke bedriften bare være leietager da? Bytt ut navn og fødselsnr med Firmanavn og Org.nr. i kontrakten.

Eventuelt lar du alt være som før - du har jo egentlig ikke noe med hvor pengene kommer fra, så lenge de er på rett konto til rett tid. Det er ikke vanlig å ha i en leiekontrakt hvem som i praksis betaler, bare at leietaker er ansvarlig for at det blir betalt. Om det kommer fra hans konto, konas, morens eller jobbens er vel streng tatt ikke relevant for deg?

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn jeg ser det, blir dette en sak mellom han og firmaet. Han skal lønnsinnberettes for fri bolig. Dette ligger ikke hos deg som utleier, men hos lønnsavdelingen i selskapet.

Dersom selskapet fullt og helt disponerer boligen og leietaker er en ansatt hos dem og det kan være utskiftninger i leieforholdet, kan det være greit å opprette en ny kontrakt hvor firmaet er leietaker. Om det i bunn og grunn er "business as usual", tror jeg ikke jeg hadde brydd meg med å endre kontrakten.

Så enig med toth!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Revie said:

Sånn jeg ser det, blir dette en sak mellom han og firmaet. Han skal lønnsinnberettes for fri bolig. Dette ligger ikke hos deg som utleier, men hos lønnsavdelingen i selskapet.

Dersom selskapet fullt og helt disponerer boligen og leietaker er en ansatt hos dem og det kan være utskiftninger i leieforholdet, kan det være greit å opprette en ny kontrakt hvor firmaet er leietaker. Om det i bunn og grunn er "business as usual", tror jeg ikke jeg hadde brydd meg med å endre kontrakten.

Så enig med toth!

Lurer på noe lignende selv. Har skrevet en kontrakt og oppgitt firma og org nr som leietaker, og kontaktperson er selve leietakeren min (som såklart jobber i firmaet). Holder dette, eller burde jeg be om noe mer garanti, typ brev fra firma eller noe lignende? 

Leietakeren min har bodd i leiligheten i snart ett år, men han har skiftet jobb og ønsker at firma skal stå som leietaker. 

Lenke til kommentar
FutureTalkshowHost skrev (17 timer siden):

Lurer på noe lignende selv. Har skrevet en kontrakt og oppgitt firma og org nr som leietaker, og kontaktperson er selve leietakeren min (som såklart jobber i firmaet). Holder dette, eller burde jeg be om noe mer garanti, typ brev fra firma eller noe lignende? 

Leietakeren min har bodd i leiligheten i snart ett år, men han har skiftet jobb og ønsker at firma skal stå som leietaker. 

Jeg er ingen ekspert på dette området, men umiddelbart tenker jeg det skal holde om firmaet "erstatter" privatpersonen i en standardkontrakt. Vi godtar i alle fall det i revisjon. 

Som privatperson/utleier, ville jeg antakelig holdt et firma som en sikrere leietaker - avhengig av firmaet selvsagt. Faren ligger jo i at firmaet selv bruker sine ansatte som reelle leietakere og at de kanskje ikke bryr seg like mye om hvordan boligen behandles. 

Så det blir individuelt, men dersom et firma har tenkt å ha en viss "turn over" på hvem som bor, så ville jeg nok hatt inn noen paragrafer vedrørende vedlikehold, erstatningskrav etc som dekker dette godt. Hvor viktig dette er i praksis i et juridisk sammenheng, kan ikke jeg svare utfyllende på, men jo bedre/mer utfyllende kontrakt man har, jo bedre står man i en eventuell erstatningsituasjon. 

Tenker da som privatperson og potensiell utleier. 

Lenke til kommentar
FutureTalkshowHost skrev (19 timer siden):

Lurer på noe lignende selv. Har skrevet en kontrakt og oppgitt firma og org nr som leietaker, og kontaktperson er selve leietakeren min (som såklart jobber i firmaet). Holder dette, eller burde jeg be om noe mer garanti, typ brev fra firma eller noe lignende? 

Du må (bør) ha signatur frå ein person i firmaet som har fullmakt til å inngå avtalar på vegne av firmaet om leigetakaren sjølv ikkje har slik fullmakt. Du skal ikkje berre akseptere at leigetakaren har ryggdekning for å påstå at nokon andre skal betale. 

 

Når det gjeld trådstartaren sitt spørsmål; så er eg i utgangspunktet enig med Revie. Dette burde være ein sak nellom leigetakar og firmaet. På den måten har du direkte avtale med den som bur der, og du kan halde bebuaren ansvarleg for alle plikter i leigeforholdet. Det er heilt likegyldig for deg korleis pengane kjem inn på kontoen din. 

Det sagt så kan det være nokre fordelar med å ha eit firma som leigetakar, men du må vege det opp mot ulempene. 

Den store fordelen med eit firma er at dei vil ofte ha ryddig økonomi og vil være betalingsdyktige, den store ulempen er at det kan være vanskeleg å forholde seg til eit stort firma. Ein anna ulempe er at du kan risikere at leigetakaren er uforsiktig med bustaden ettersom det er firmaet som betalar husleige, depositum og eventuell erstatning for andre skader. 

 

Du må i alle fall utfordre leigetakaren på kvifor du skal ta jobben med å måtte forholde deg til både ein leigetakar som står ansvarleg og som framleiger til bebuaren. 

Lenke til kommentar

Her ville jeg valgt en løsning med leiekontrakt med faktisk leietaker og en garantierklæring fra firmaet hvor firmaet garanterer for betaling av løpende leieinntekter (merk at en slik garanti ikke kan være beløpsubestemt og kan maksimalt utgjøre seks måneders leie, husleieloven § 3-6, beløpet reduseres med avtalt depositum). 

En løsning hvor du inngår avtale med firmaet vil innebære at firmaet fremleier til arbeidstaker. Dette er unødig kompliserende, fordi du ikke har noen kontraktsmessig stilling overfor den som bor der - du må gå på firmaet, og så må firmaet gå på arbeidstaker. Dette vil ofte være svært ubehagelig for arbeidstaker (støyklager, naboklager, hvem vil at arbeidsgiver skal inn på sånt?), så jeg vil tro de fleste ønsker en direkte leieavtale når dette blir påpekt. 

Et annet aspekt er at du har mindre kontroll ved en fremleieløsning. Avhengig av hvordan avtalen utformes kan firmaet plutselig leie ut til noen andre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...