Gå til innhold

For seks år siden lobbet han mot oppdrett til havs. Nå har han utviklet en havmerd som skal kunne plasseres hvor som helst [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"– Det beste verden har sett så langt"

En påstand, men jeg tror havmerden på bildet under er et bedre design.

Ser at de har fått patent, og kanskje det er mulig med patent. 

Jeg for min del har det som kalles "Mønsterbeskyttelse" på mitt konsept, men har 5 patenter på innretninger med teknisk innhold. I dette tilfellet er det utseendet som kan beskyttes, og da er det "mønster". Litt usikker på hvilke tekniske detaljer som kan patenteres. Interessant og lærerikt med grenseoppgang rundt patenter og beskyttelsen som kalles mønster(design).

Min havmerd er i utgangspunktet et bølgekraftverk av typen "Oppskylling", hvor bølgene slår inn i et basseng og tappes gjennom en turbin. Bølgekraftverket utgjør en stålbeskyttelse ned til 30 m i dette tilfellet. Merdene går ned til 50 m, og vi får en havmerd hvor fisken ikke er eksponert for de største bølgekreftene og samtidig har fisken tilgang til overflaten.

Det er naturlig å dele denne merden inn i 13 enkeltmerder, og dersom lokaliteten har store luseproblemer kan f. eks. merden i midten være en tett tank med ferskvann, for å avluse fisken. Når merden skal tømmes trenges den mot bunnen og ut rør som kan kobles til de andre merdene eller til et skip. Trengemetoden er et teknisk innretning, som kan patentbeskyttes.

Denne type havmerder kan utstyres med vindturbiner, og med en vindturbin i hvert hjørne får vi rundt 40 MW totalt fra vind og bølger.

Kapasiteten på en havmerd med yttersider på 250 m er også rundt 20 000 tonn fisk pr. år.

Havmerden i artikkelen og min havmerd er med andre ord i samme størrelse, og jeg er enig i at det er umulig å holde denne type teknologi hemmelig.

Dersom ikke Norge utnytter sine naturgitte fordeler og tar et lederansvar, kan vi fort bli forbigått av andre nasjoner.

Den beste teknologien vil brodusere mat og energi billigst, og dette er en konkurranse hvor Norge bør delta.

Litt rart at ikke politikerne ser at det er lurere å bruke penger for å skape arbeidsplasser i Norge enn å eie skyskrapere i New York.

MUseHav141118.jpeg.0b853cb7409d575ea9c4c2295f883812.jpeg

HybridSea

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...