Gå til innhold

Hvordan forbedre rendringen av filmer i Plex?


ilpostino

Anbefalte innlegg

I dag innså jeg at prosessoren jeg har i Plex-maskinen min er for svar for å rendre filmer i 4K via Plex. jeg har hatt en ny server i tankene lenge men ikke fått ut fingeren enda. Jeg regner med å kjøre en Windows Hyper-V server 2019 i bunn og virtualisere en  (Windows 10?) maskin som kjøre Plex. på et forum for Plex kom jeg over noen som anbefalte en Xeon E5-2650l v4. 14 kjerner og 28 tråder bør holde i bøtter og spann men da har jeg noe som er fremtidsrettet og som kan klare å virtualisere flere maskiner utover Plex. jeg har per i dag et 1070-kort i "kontormaskinen" som antageligvis utpå våren kommer til å bli faset ut og som da blir satt i serveren og kanskje hjelpe til med rendringen? Noen andre tips til prosessorer?

edit: endret topic til noe mer passende ut ifra hvordan tråden har utviklet seg.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nesten alt av 4K materiale er i dag i HDR, som ikke plex støtter når videoen blir transkodet. Så jeg vil fraråde deg å bruke ressurser på å transkode 4K, min 8 kjerner(1800x) klarer kun 1 4k transkoding stream(HEVC til H264), da med blasse farger siden HDR fungerer kun ved direkte avspilling.

Du kan bruke f.eks bruke Quadro P2000 og oppnå 8 streams, men igjen, ikke HDR video.

Byte my bits har en fin gjennomgang.

 

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

CPU-en gjør en bedre jobb, spesielt hvis du reduserer oppløsningen ned til lavere enn 1080/720 i transkodingen. Men GPU-er er helt fullstendig overlegen når det gjelder hastighet/kapasitet. Men du får litt lavere kvalitet på bilde.
Ved å bruke Nvidia NVENC så kan serveren leve videre en god stund uten å måtte oppgradere noe som helst. Kapasiteten vil øke betraktelig. Og hvis du ikke har noe i mot å mekke på drivere så trenger du ikke å bruke mange kronene hvis du går for et GTX kort :)

https://support.plex.tv/articles/115002178853-using-hardware-accelerated-streaming/

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (11 minutter siden):

CPU-en gjør en bedre jobb, spesielt hvis du reduserer oppløsningen ned til lavere enn 1080/720 i transkodingen. Men GPU-er er helt fullstendig overlegen når det gjelder hastighet/kapasitet. Men du får litt lavere kvalitet på bilde.
Ved å bruke Nvidia NVENC så kan serveren leve videre en god stund uten å måtte oppgradere noe som helst. Kapasiteten vil øke betraktelig. Og hvis du ikke har noe i mot å mekke på drivere så trenger du ikke å bruke mange kronene hvis du går for et GTX kort :)

https://support.plex.tv/articles/115002178853-using-hardware-accelerated-streaming/

Dæven, trodde det var Plex i seg selv jeg. Har streama 4K via VLC.. Takker!

Lenke til kommentar

Jeg unngår transcoding for enhver pris.

Nå bruker jeg riktignok kun Android-bokser med Kodi, så jeg konverterer konsekvent alt til et format som kan spilles direkte av Android-boksene, også 4k.

Et annet problem for meg, er at Supermicro-serveren jeg kjører FreeNAS og Plex på ikke har annet enn et gammelt innebygd skjermkort, som ikke er brukende til hardware-acceleration uansett, da er det bedre å bruke Xeon CPU'en, og det fungerer ikke særlig bra det heller.

Skal man strømme til mange forskjellige enheter, så blir det nok litt mer jobb å passe på at man har de formatene som støttes, men det vil som oftest være billigere å øke lagringsplassen for å ha korrekte formater til de enhetene man bruker, for å slippe transcoding, enn å forsøke å skalere opp for kunne transcode 4k, kanskje til og med til flere enheter samtidig.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
  • ilpostino endret tittelen til Hvordan forbedre rendringen av filmer i Plex?

For 4k bør det være rimelig rett frem, du må ha MP4 i 3840x2160 eller mindre i HEVC (H.265) med 30fps og en dybde på 8 bit, alt annet blir transkodet ned til 1080p, og vil forbruke enorme ressurser på serveren.

Dersom noen av enhetene du spiller av på ikke støtter det 4K-formatet, slik at Plex må transkode 4k, bør du etter min mening heller forsøke å ha to kopier av innhold som er 4k, altså at du har både 4k og 1080p av samme videoen, i et format som er støttet, trolig MP4 med maks oppløsning på 1920x1080 i H.264 med AAC lyd, så kan du heller velge 1080p-utgaven på enheter som uansett ikke klarer å spille 4K.

Alternativt bygger du en server som klarer å transkode 4K til mange nok strømmer for ditt bruk, men å ha dobbelt opp av innholdet, avhengig av hvor mye innhold du har i 4k, er en løsning som også fungerer for mange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring med Plex er at HW transkoding fungerer veldig dårlig. Ett søk på nettet bekrefter også dette. Loading-hjulet står og spinner og ingenting skjer, ganske ofte. Ja, nå er det slik at jeg stort sett direkte avspiller, men det finnes unntak der dette ikke gjøres og da vil jeg at det skal fungere.  Hadde selv ett 1070 kort som jeg ga opp. Satt da med 5930k og gtx 1070, cpu'en ble for svak til å takle 4K transkoding. Nå er det jo heller ikke slik at alle løper rundt med en android boks. Selv kjøpte jeg 3900X, som bruker oppimot 70% til tider ved transkoding av høykvalitets 4K til 1080p (iphone 8). HW transkoding støttes vel bare hvis en har plex-pass om jeg ikke tar feil? Og det er en sperre på 2 streamer (vet en kan omgå sperren). Men når det ikke fungerer med 1 engang så er det jo lite aktuelt for mitt vedkommende. Har ingen problemer når jeg bruker cpu'en, sammenlignet med gpu'en som var ett mareritt.

Plex.jpg

Endret av FranZe
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (På 9.12.2019 den 20.49):

jeg deler innhold til både Windows 10, Android og Playstation 4 så jeg tror det ville vært lite hensiktsmessig å hatt flere kopier til alle mediumene som skal spille av det jeg har. 

Skal ikke si så veldig mye på dette da jeg velger å ikke ha ekstra kopi av 4K filmene. Men nå tar jeg forbehold om at jeg ikke transkoder de 4K filmene støtt og stadig. Det er heller ikke skytteltrafikk her på serveren :) Er det stor trafikk og 4K transkodes ofte tror jeg ikke at det er så dumt å ha ekstra kopier i 1080p f.eks. En kommer jo ett godt stykke med en enkel HDD. Det er ikke snakk om at en må ha en kopi til PS4, en til android++ men bare få en 1080p f.eks slik at en blir kvitt 4K transkodingen, som sluker krefter av maskinen.

Endret av FranZe
Lenke til kommentar
FranZe skrev (På 17.12.2019 den 15.45):

Hadde selv ett 1070 kort som jeg ga opp. Satt da med 5930k og gtx 1070, cpu'en ble for svak til å takle 4K transkoding. Nå er det jo heller ikke slik at alle løper rundt med en android boks. Selv kjøpte jeg 3900X, som bruker oppimot 70% til tider ved transkoding av høykvalitets 4K til 1080p (iphone 8). HW transkoding støttes vel bare hvis en har plex-pass om jeg ikke tar feil? Og det er en sperre på 2 streamer (vet en kan omgå sperren).

hvis jeg ikke misforstod videoen til @UnderZo ligger begrensningen på 2 streamer på GPU'en og dette kan omgås ved å bruke Cuadro-kort istedenfor til transkodingen / rendringen.

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (24 minutter siden):

hvis jeg ikke misforstod videoen til @UnderZo ligger begrensningen på 2 streamer på GPU'en og dette kan omgås ved å bruke Cuadro-kort istedenfor til transkodingen / rendringen.

Joa, men når det i utgangspunktet fungerer såpass dårlig med gpu så må en nesten gjøre seg opp en mening om det i det hele tatt er verdt å satse på. For min del så benytter jeg meg enten av cpu eller så finner jeg en annen løsning. Plex og gpu blir uansett ikke aktuelt for mitt vedkommende. Ganske lei av ett hjul som står og spinner uten at det skjer noe mer i det hele tatt, og da hjelper det meg veldig lite om det så skulle ha støttet 100 streams samtidig. Hadde selv hatt p2000 hadde det ikke vært for at jeg ikke har en god opplevelse i det hele tatt med gpu og kun 1 stream..

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...