Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jobb, rehabilitering, student og sykepenger


Blesten_i_vesten

Anbefalte innlegg

Jeg er fulltidsstudent på nettstudier, deltidsansatt, men også kronisk syk. Jeg sliter med store leddsmerter, og var så heldig å få plass på et rehabiliteringsopphold 2 timer hjemmefra. Oppholdet har virket forebyggende mot smerter, og jeg har fått gode verktøy til å forebygge mere smerte, utmattelse og fremtidige sykemeldinger grunnet store smerter. Jeg har tidligere hatt mange sykemeldinger nettopp fordi jeg presser meg selv i hverdagen og ikke klarer å si stopp. Alle disse sykemeldingene har gitt meg lav selvtillit som arbeidstaker, og det har reflektert i hverdagen med påfølgende smerter igjen siden stress har en tendens til å sette seg i kroppen.

Jeg jobber som bud, og med leddsmertene mine har det vært deilig å komme hjem og sette seg foran dataen og jobbe, etter endt arbeidsdag.

Før jeg dro på rehabilitering fikk jeg sykemelding fra legen slik at jeg slapp å tenke på jobb (dette er også normalt). Sjefen ble informert om oppholdet allerede i juni, så dette har ikke kommet som et sjokk.

Når jeg nå etter endt opphold skulle søke om sykepenger måtte jeg på siste spørsmål i NAV svare på om jeg har vært under utdanning når jeg har vært sykemeldt. Klart jeg har vært under utdanning. Jeg googlet dette litt, og det generelle svaret er at "om man er frisk nok til å studere, er man frisk nok til å jobbe". Dette kunne jeg ikke vært mer uenig i. Og i mitt tilfelle har jeg alltid - på tross av utmattelse- klart å sitte med en pc på fanget og jobbe. 

Nå frykter jeg å gå inn i romjula med 0 penger på konto. Jeg har falt mellom to stoler tidligere og vet hvor hardt det er, og ønsker meg ikke tilbake til en slik situasjon. 

Har jeg all grunn til å frykte, eller kan jeg ta det med ro?

Ps: Jeg studerer nå IT, da jeg vet jeg ikke kan jobbe som bud i fremtiden når tilstanden blir verre. Det var heller ikke mulig å kombinere jobb og rehabilitering. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...