Gå til innhold

Hvor mange kjønn finnes det?


Gjest skjønnsforsker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
skjønnsforsker skrev (20 minutter siden):

hva er egentli forskjellen på biologisk og sosialt og mentalt da?

Biologisk forklarer seg selv og er nevnt i innlegget over deg. Sosialt handler om hvordan du blir oppfattet av verden rundt deg. Mentalt er hvordan du oppfatter deg selv.

Lenke til kommentar

Dette høres litt ut som en skoleoppgave, så jeg synes du skal prøve å finne svarene selv.

Og det er ikke vanskelig! Hvis du bare søker litt utenfor forumet, så finner du svar på alle spørsmålene du har stilt her så langt, inkludert mye mer informasjon du kan lære av og bruke.

Lenke til kommentar

Vel.

Genetikk avgjør genetisk kjønn, og potensialet for innvendige kjønnsorganer.

Hormoner avgjør både kjønnsidentitet, og uttrykt kjønn -- utvendige kjønnsorganer.

...

Det finnes tre genetiske kjønnsutrykk, og mange forskjellige kombinasjoner av kjønnskromosomer som mennesker uten problemer kan leve med, og som kan være uoppdaget og passere for normalt:
XX: Kvinne
XXX: "Super"kvinne; Pleier å bli høyere enn vanlige kvinner, men har av og til lærevansker og atferdsproblemer.
XYY: "Super"mann; pleier å bli høyere enn vanlige menn, men har ofte lærevansker og ofte atferdsproblemer.
XXY: Klinefelter syndrom: Infertilitet, kvinnelige kroppslige proposjoner, mangel på kroppshår.
XY: Mann

 

...

Derfra, så er ikke biologisk kjønn avgjørende for kjønnsidentitet, eller utvendige kjønnsorganer:
Det finnes menn med XY-kromosomer som har en immunitet til testosteron.
Uten kjente unntak, så er mennene med CAIS regnet som kvinner ved fødselen, og blir romantisk interessert i menn i puberteten -- selv om de biologisk sett er menn.
Dette beviser at kjønnsidentitet, utvendige kjønnsorganer og seksuell tiltrekning skapes separat fra biologisk kjønn.

Om genetikk avgjorde kjønnsidentitet, så ville mennesker med CAIS regnet seg som menn, og om genetikk avgjorde tiltrekning, så ville de vært tiltrukket av kvinner.

Kjønnsidentitet er hva en person identifiserer som -- og det er åpenbart en faktor som ikke følger biologisk kjønn, eller kulturell påvirkning, eller utvendige kjønnsorganer, eller innvendig reproduksjonssystem.

Utvendige kjønnsorganer skapes av maskuline og feminine kjønnshormoner, separat fra kjønnsidentitet og seksualitet.

---

Altså:

Vi har biologisk kjønn (kromosomer), opplevd kjønn (identitet) og seksuell identitet (hvilket kjønn vi er tiltrukket av), og utvendige kjønnsorganer, og indre kjønnsorganer.

Videre så blir også spørsmålet;
Hva skal kjønnsbegrepet beskrive..?
Evne til reproduksjon..?
Da er man ikke mann om man er steril, eller mangler testikler etter kreft eller amputasjon, og det finnes tre kjønn pluss et teoretisk fjerde:
Mann, kvinne, steril og hermafrodite.

Kjønnskromosomer..?
Da har vi under det strengeste begrensningen av begrepet to kjønn -- men mennesker som har CAIS, som utvendig og psykologisk er kvinner fra naturens side.
Med en bredere definisjon, så har vi 5 kjønn. XX, XXX, XXY, XY og XYY.

Tiltrekning..?
Da finnes det tre kjønn og et hypotetisk fjerde:
Mann, kvinne, androgyn, uidentifiserbar
Det eneste problemet med denne definisjonen er at den ikke forteller om individene sin evne til å reprodusere sammen.
Men det er den beste, i hverdagslig og romantisk forstand.
Sterilitet forekommer oftere enn kjønnsskifte eller CAIS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Runar Hvorfor skulle det være snakk om å stenge denne tråden? Dette spørsmålet er ikke noe bedre eller dårligere enn mye annet her på forumet. Jeg forstår ikke hvorfor du har latt deg irritere så meget over akkurat denne tråden.

On topic: Far biologien er det et enkelt og klart svar som allerede har bitt gitt her i tråden. Det har også kommet svar som går inn i det om identitet og sosiale-konstruksjoner. En ting jeg ikke helt har forstått er hva det betyr å identifisere seg som et annet kjønn eller å være gender-fluid. Jeg har inntrykk av at mange identifiserer seg med visse stereotyper skapt av det morderne samfunn, man har visse ider om hva det betyr å være kvinne eller mann. Jeg har ofte lurt på om denne typen tanker ville kunne oppstå i et 100% kjønnsnøytralt samfunn. Er det noe biologisk eller går det kun på våre ideer om hva det er å være mann eller kvinne? 

Hvor mange kjønn det er rent biologisk er et fakta spørsmål man lett kan svare på. Hvordan individer blir påvirket av biologi, samfunn og sine egnene tanker er mye mer komplisert. Så trådstarter må bestemme seg for hvilken definisjon som skal brukes.

@Red Frostraven  Er du sikker på dette med tiltrekning? Det finnes jo mange homofile dyr. Er de også påvirket av kultur og samfunn?

Endret av Flin
Lenke til kommentar

Jeg lurte på om du var sikker på den siste delen av dette 

Sitat

Om genetikk avgjorde kjønnsidentitet, så ville mennesker med CAIS regnet seg som menn, og om genetikk avgjorde tiltrekning, så ville de vært tiltrukket av kvinner.

Er det så enkelt som du fremstiller det? Hvis genetikk kun ville gitt menn tiltrukket av kvinner hvorfor finnes det da homofile dyr? Missforstår jeg deg? 

 

Også, hvordan vet man hvilken kjønnsidentitet et dyr har? Er ikke det et litt mer abstrakt konsept, litt over det man vanligvis forventer at et dyr kan forstå. 

Endret av Flin
Lenke til kommentar
Flin skrev (På 8.12.2019 den 23.44):

Jeg lurte på om du var sikker på den siste delen av dette 

Er det så enkelt som du fremstiller det? Hvis genetikk kun ville gitt menn tiltrukket av kvinner hvorfor finnes det da homofile dyr? Missforstår jeg deg? 

 

Også, hvordan vet man hvilken kjønnsidentitet et dyr har? Er ikke det et litt mer abstrakt konsept, litt over det man vanligvis forventer at et dyr kan forstå. 

Det jeg sier er at genetikk ikke avgjør hverken kjønnsidentitet eller legning - bevist gjennom at immunitet mot testosteron i 100% av kjente tilfeller fører til at menn med CAIS:

...har vagina, men uten livmorkanal, og sterile testes der eggstokkene skulle vært. De utvikler bryster og har normalt kvinnelig utseende i og etter puberteten , selv om de er biologiske menn XY. 

De opplever seg som kvinner.

De er tiltrukket av menn, er altså homofile, relativt til sin genetikk. 

Normalt sett blir de registrert som kvinner ved fødselen, og oppdages først når de oppsøker lege på grunn av at de ikke får mensen eller kjønnshår, eller fordi de får smerter i testiklene, som befinner seg høyt i underlivet, inni magen.

Fattige kan leve hele livet under antagelse om at de er biologiske kvinner som simpelthen er ufruktbare, eller får fjernet testiklene ved komplikasjoner, blir fortalt  at de er infertile i ung alder, og lever hele livet uten å vite at de biologisk sett er menn, fordi det ble regnet som irrelevant eller potensielt skadelig for deres mentale helse. 

...

Og dyr med kjønnsrollemønstre kan absolutt være transseksuelle.

Homofile dyr tenner på samme kjønn sitt kjønnsrollemønster/samme kjønn sine hormoner/samme kjønn sitt utseende. De er ikke tiltrukket av motsatt kjønn. 

Transseksuelle dyr vil oppføre seg som motsatt kjønn, uavhengig av legning.

Det finnes utallige eksempler på høner -- et av dyrene med tydelige kjønnsrollemøbstre som vi faktisk omgås -- som inntar hane-rollen, som inkluderer galing, dominans/gladvold, og dans, selv om de er eggleggende hunkjønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...