Gå til innhold

Fornuftig? Øke RAM fra 2 til 4GB på 8 år gammel laptop?


hoodoo

Anbefalte innlegg

Hei, har en basicmodell Toshiba Satellite C660-173 med 2GB RAM. Det er Windows Home Premium på den. Den er cirka 7-8 år gammel og lite brukt.

Den er veldig treg.

Jeg lurer på om det er hensiktsmessig i å bruke 300-400 kroner på å doble RAM, og deretter installere Windows 10 på den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er fornuftig vet jeg ikke men hvis det er Intel socket G1 så kan du oppgradere prosessor, RAM og bytte til SSD. Hvis det er i3-370M den har nå så tror jeg det er mulig å oppgradere til i7-640M siden det er samme socket.

Jeg oppgraderte nylig en 10 år gammel Compaq Presario CQ62, den hadde en AMD V120 singel-core prosessor på  2.2GHz og 2GB RAM så jeg oppgraderte til en AMD Phenom II X4 N970 quad-core på 2.2GHz, 8GB RAM og en 120GB SSD. Kjøpte samtidig nytt batteri og lader.

Maskinen hadde allerede Windows 10 lisens så jeg føler at det var verdt å oppgradere, forskjellen på ytelsen er som natt og dag og maskinen virker kjapp og duger til enkle oppgaver.

Grunnen til at jeg oppgraderte den gamle laptopen var fordi jeg liker å fikle med gamle maskiner og forlenge levetiden noen år, det er helt sikkert ikke økonomisk fornuftig men veldig tilfredsstillende.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hoodoo skrev (1 time siden):

Hei, har en basicmodell Toshiba Satellite C660-173 med 2GB RAM. Det er Windows Home Premium på den. Den er cirka 7-8 år gammel og lite brukt.

Den er veldig treg.

Jeg lurer på om det er hensiktsmessig i å bruke 300-400 kroner på å doble RAM, og deretter installere Windows 10 på den?

Nei.

Mer minne eller ny SSD vil ikke hjelpe. PCen er såpass gammel, med utdatert hardware, at å bruke penger på den bil ikke ha noe for seg.

Du kan like godt tappe ned penger i do, gjør like mye nytte for ytelsen på en slik PC.

Er PCen for treg, så kjøper du ny.

Lenke til kommentar
Sitat

Du kan like godt tappe ned penger i do, gjør like mye nytte for ytelsen på en slik PC.

Problemet det er nok neppe mye bios oppdateringer på en slik gammel laptop, så er det nok utdatert cpu\batteriet er nok dårlig, så like greit å kjøpe ny, SSD og ram hjelper vel litt men totalsett er nok cpuene i dag bedre, og tynnere laptop.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 minutt siden):

Problemet det er nok neppe mye bios oppdateringer på en slik gammel laptop, så er det nok utdatert cpu\batteriet er nok dårlig, så like greit å kjøpe ny, SSD og ram hjelper vel litt men totalsett er nok cpuene i dag bedre, og tynnere laptop.

SSD hjelper ingenting om CPU er flaskehals.

Fikk en gammel PC i forrige jobben, hvor det var oppgradert med SSD. Det hjalp nada, fordi resten av PCen var så begrenset.

SSD er fint, men ingen mirakelkur for gammel PC. 

Lenke til kommentar

Nå er jo ikke i3-370M direkte ubrukelig, men er jo klart i gaming\videoredigering den ikke holder, så er jo i5 5200u langt bedre på strømbruk.

Har vært borti AMD e450 det er jo håpløst til windows oppdateringer og lett bruk. Men ja selv i5 5200u må gi opp selv i litt tyngre oppgaver.

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...