Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sykemelding i oppsigelsestid pga ny jobb


Gjest c61c2...fd0

Anbefalte innlegg

Gjest c61c2...fd0

Jeg har fått meg ny jobb, rett og slett pga av svært høy psyskisk arbeidsbelastning i fht arbeidsmiljø (permisjoner,  sykemeldinger, stillinger vi ikke greier å besette, pluss pågående personalsak med påfølgende tillitsbrudd til leder,)  der jeg jobber nå. Oppsigelsestiden er 3 mnd, men den nye jobben starter egentlig omgående, og er ikke den samme type jobb som den jeg har. Min tillitsvalgte anbefalte å få sykemelding (noe jeg regner med jeg får uansett hvordan arbeidsforholdet ser ut, pga av min mentale forfatning for øyeblikket), og da lurer jeg på hvordan jeg skal gå fram i ifht til  fastlege og NAV?

Anonymous poster hash: c61c2...fd0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at dette er mulig. Dersom din fastlege er enig i og kan bekrefte ovenfor nav at du er syk på grunn av din nåværende arbeidsplass kan du iallefall levere oppsigelse og gå direkte fra sykmelding til dagpenger uten karenstid.

Det vil si at din nåværende arbeidsplass i så fall ikke vil ha noe å tjene på å gjøre seg vanskelige.

Om mulig så regner jeg med at du først må forsikre deg om at dette er oppfattelsen til legen og deretter ta en dialog med arbeidsplassen. Nav kan sikkert også hjelpe deg med denne dialogen når de har fått bekreftelse fra legen hvis de et er slik at du ikke kan arbeide i her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En sykemelding skrives ut for et enkelt arbeidsforhold. Du trenger ikke involvere NAV ettersom du ikke vil fylle vilkårene for sykepenger hvis du ikke har inntektstap, noe jeg forstår det som at du ikke vil ha når du arbeider i ny jobb. 

Gå til fastlegen. Si det som det er, og be om at du sykemeldes fra dette arbeidsforholdet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...