Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Termostat i dusjbatteri oppfører seg merkelig


Anbefalte innlegg

Det har plutselig blitt vanskelig å stille temperatur i dusjen vår. Det ble ikke varmt nok, selv om det var varmt nok i vasken. Jeg endret da på vrideren slik at resultatet ble:

Oppe til høyre er passelig varmt for kona, mens "kaldest mulig" oppe til venstre er passelig varmt for meg. 

Men det som er rart er at hvis jeg setter på vannet dagen etter at jeg har dusjet (med vrideren oppe til venstre på det kaldeste), så er vannet iskaldt.

Dersom jeg setter på vannet dagen etter at kona har dusjet (med vrideren oppe til høyre), og vrir så vrideren tilbake til oppe til venstre blir det IKKE iskaldt. Da blir det passe for meg.

Hvordan kan det ha seg? Og kan det fikses uten å kjøpe ny termostat til en tusenlapp?

Produkt: Porsgrund Showerama 7-5 komplett batteri Z7240001 6005283

Termostat: https://www.oras.com/no/products/oras/pf/ProductFamily/singleProduct/178780V/

Instruks: https://www.oras.com/fileadmin/resources/134287_945495-05-11.pdf

Endret av Venin
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Det er ikkje så unormalt at enkelte blandebatteri byrjar å fuske etter å ha vore i bruk i ein del år. Slitasje på innvendige delar og korrosjon har vore problemet med dei eg har vore borti. Er det først i gang så er det ofte ikkje så mykje å gjere enn å skifte det. Kan nok avhenge av produsent, kanskje nokre tilbyr reservedelar og batteriet faktisk kan demonterast, men mange av dei er ikkje laga for å bli reparert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Venin skrev (På 10.2.2021 den 22.42):

Jeg forsøkte først å rense termostaten (lånte en nøkkel hos en rørlegger), men det hjalp ikke noe særlig. Så kjøpte jeg denne:

https://www.billigvvs.no/oras-komplet-termostat-innmat-334713

Og denne for å ikke låne hos rørlegger på nytt:

https://www.billigvvs.no/oras-38-mm-toppnoekkel-728179

Er kjapt bytte og nå har det fungert upåklagelig i et år.

Jeg har samme problem og har kjøpt den samme termostaten og verktøyet du beskriver. Men når jeg bruker verktøyet og skrur mot klokken så stopper det helt opp til slutt og jeg får ikke ut termostaten. Er det noe triks eller er det noe jeg gjør galt? Må også holde igjen på det blanke coveret som ligger på baksiden av dusjholdersøylen, den går rundt samtidig når jeg bruker spesialverktøyet.... jeg har et Porsgrund Showerama 8-5

Endret av Hans Petter Heim
Mer info
Lenke til kommentar
TerjeSH skrev (På 10.2.2021 den 22.56):

Sitter og styrer med akkurat samme problemet nå. Har en Showerama 8-5. Tenker jeg prøver å bytte termostat for å se om det kan hjelpe. Hva bruker du den toppnøkkelen til? Er en rimelig smal sak å få ut termostaten. Eller bruker du toppnøkkelen til noe annet?

Jeg syns ikke det er en smal sak å få ut termostaten. Og jeg har den toppnøkkelen. Men når jeg bruker verktøyet og skrur mot klokken så stopper det helt opp til slutt og jeg får ikke ut termostaten. Er det noe triks eller er det noe jeg gjør galt? Må også holde igjen på det blanke coveret som ligger på baksiden av dusjholdersøylen, den går rundt samtidig når jeg bruker spesialverktøyet.... jeg har et Porsgrund Showerama 8-5. Vil veldig gjerne ha tips om dette!

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Husk armaturfett på O-ringene ellers har du snart samme problemet på nytt. Kan hende du ikke trenger å bytte termostat men bare rense/vaske det. Kalk kan fjernes med eddik eller clean drop for kaffetrakter. Skyll etter med varmt vann og bruk evt en myk kost for rengjøring. Da er det bare å følge bruksanvisningen som følger med Oras termostaten. Er vist en link i et av de tidligere svarene her. Lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei! Jeg har også en Showerama 8-5 som jeg vurderer å bytte termostat på, ev ta det ut det gamle og rense + smøre med armaturfett. 

Har skjønt såpass at jeg trenger en spesialnøkkel for å få termostaten ut. Så langt kommer jeg imidlertid ikke for jeg får ikke av justeringsknotten. Er den bare til å dra rett av? Jeg har prøvd å dra så hardt som jeg tør, men den vil ikke... redd for å ødelegge noe.

Svar mottas med takk :)

Lenke til kommentar

Pleier å være en sett-skrue eller noe. Se om det er noe lite lokk eller noe du kan vippe opp. F.eks. en liten dings med rød/blå farge for å vise varmt/kaldt. Ofte en brako-skrue under der.

Edit: Eller hvis det er sånn liten tapp som stikker ut som kan skrus ut.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 7 måneder senere...
Venin skrev (På 8.12.2019 den 15.27):

Det har plutselig blitt vanskelig å stille temperatur i dusjen vår. Det ble ikke varmt nok, selv om det var varmt nok i vasken. Jeg endret da på vrideren slik at resultatet ble:

Oppe til høyre er passelig varmt for kona, mens "kaldest mulig" oppe til venstre er passelig varmt for meg. 

Men det som er rart er at hvis jeg setter på vannet dagen etter at jeg har dusjet (med vrideren oppe til venstre på det kaldeste), så er vannet iskaldt.

Dersom jeg setter på vannet dagen etter at kona har dusjet (med vrideren oppe til høyre), og vrir så vrideren tilbake til oppe til venstre blir det IKKE iskaldt. Da blir det passe for meg.

Hvordan kan det ha seg? Og kan det fikses uten å kjøpe ny termostat til en tusenlapp?

Produkt: Porsgrund Showerama 7-5 komplett batteri Z7240001 6005283

Termostat: https://www.oras.com/no/products/oras/pf/ProductFamily/singleProduct/178780V/

Instruks: https://www.oras.com/fileadmin/resources/134287_945495-05-11.pdf

Hei. Har nøyaktig samme dusjkabinett, med nøyaktig samme problem.

Har nå kjøpt termostat, og en slik toppnøkkel.

Problemet er at jeg etter jeg har fått dratt av vrideren, så sitter det en plastdel bak der som jeg aldeles ikke klarer å dra ut. Termostaten ligger bak denne igjen. Får ikke brukt toppnøkkel før denne er dratt av.

Har du noen tips til hvordan du fikk denne ut?

Bilde her

Endret av bekjempdragen
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (8 minutter siden):

Den ytterste knotten bare trekkes ut. 

Sjekk kan også skru av slangene for varmt/kaldt vann og rengjøre silen som ligger der.

Takk for svar.

Jeg fikk faktisk til å trekke av den ytterste knotten. Men bak den, så er det en plastdel som jeg absolutt ikke får rikket på. Termostaten ligger bak denne igjen. Har du noen tips til hvordan jeg fjerner denne?

Bilde her

Endret av bekjempdragen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...