Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

mamma krever penger for at jeg bor hjemme.


Anbefalte innlegg

Jeg regner med at de pengene du får kommer fra foreldrene dine? Altså får du penger av dem som delvis skal brukes til å betale tilbake i form av "leie"?

Vil du komme bedre ut av det dersom de simpelthen slutter å gi deg penger?

Jeg synes selv det er lurt å lære barn viktigheten av økonomi og ansvar og jeg mener at man nesten ikke kan begynne å lære barna slikt for tidlig. Spesielt om det handler om svært bortskjemte barn som oppfører seg dårlig hjemme så kan det være på sin plass med litt tøffe tak. Selv om "takene" bare er symbolske. (Altså om saken er at du får penger for å gi tilbake til dem for å visualisere for deg at dette du får gratis faktisk koster penger og krever at man setter litt pris på det).

Det ideelle er selvfølgelig at barn hjelper til med husarbeid. Vasker egne klær, hjelper med matlaging osv. Men langt ifra alle barn har lært nok mestring i ung alder til å "gidde" - og da er dette kanskje en strategi for å oppnå det samme?

Nå kjenner jeg ikke situasjonen din, men tenkte det var greit å komme med et annet perspektiv på saken siden kommentarene til nå har vært noe ensidige.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det hadde vært en del av en felles familiestrategi, så hadde det vært lett forståelig. Men å tre regler ned over hodet på barn og ungdom uten å forklare eller ta det opp god tid i forveien er en fin måte å skape fundamental mistillit og usikkerhet på.

Dette viser hvor viktig det er å få økonomi inn som fag, og hvor mye psykologiske problemer det skaper når vi ikke lærer om økonomi i skolen. Vi lærer mye som ikke er viktig.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest ab66c...b6f
On 12/8/2019 at 1:29 PM, j-- said:

Det er ikke greit. Men har du fundert over hvorfor? Kan det være problemets rot er at du ikke gjør din del av husarbeidet? ?

har plikter jeg hjelper til med hjemme, men om jeg hadde fått noe for det så ville jeg jo ikke at det skulle gått rett i «husleie» men til eget bruk på fritiden eller lignende.

Anonymous poster hash: ab66c...b6f

Lenke til kommentar
On 12/9/2019 at 2:09 AM, Invader Zim said:

Jeg regner med at de pengene du får kommer fra foreldrene dine? Altså får du penger av dem som delvis skal brukes til å betale tilbake i form av "leie"?

Vil du komme bedre ut av det dersom de simpelthen slutter å gi deg penger?

Jeg synes selv det er lurt å lære barn viktigheten av økonomi og ansvar og jeg mener at man nesten ikke kan begynne å lære barna slikt for tidlig. Spesielt om det handler om svært bortskjemte barn som oppfører seg dårlig hjemme så kan det være på sin plass med litt tøffe tak. Selv om "takene" bare er symbolske. (Altså om saken er at du får penger for å gi tilbake til dem for å visualisere for deg at dette du får gratis faktisk koster penger og krever at man setter litt pris på det).

Det ideelle er selvfølgelig at barn hjelper til med husarbeid. Vasker egne klær, hjelper med matlaging osv. Men langt ifra alle barn har lært nok mestring i ung alder til å "gidde" - og da er dette kanskje en strategi for å oppnå det samme?

Nå kjenner jeg ikke situasjonen din, men tenkte det var greit å komme med et annet perspektiv på saken siden kommentarene til nå har vært noe ensidige.

 

enig, men får ikke som andre opptil 200kr kroners ukepenger. er heldig om jeg får 25kr for å støvsuge hele toppetasjen. og om jeg så bare skal gi de tilbake igjen, får jeg fks. ingenting til «fritiden». ofte har jeg måtte bruke konfirmasjonspengene mine bare for å ligge på lik linje som andre som kan gå på butikken etter skolen å kjøpe seg ei brus o.l. noen av dem har jo selvfølgelig jobb, men finnes flere som har det mere luksus når d gjelder «pengeutdeling» som jeg vil si ligger ganske likt med familien min sin «økonomi»

Lenke til kommentar
On 12/8/2019 at 6:24 PM, The Avatar said:

Det er heilt på sin plass å bidra til husholdet, men sjølvsagt innafor det som er rimeleg. 

Foreldra dine har fostringsplikt fram til du er ferdig med vidaregåande, men det er lov å kreve at du bidreg. 

Å kreve husleige av ein 15 åring utan jobb er sjølvsagt heilt bak mål. 

Det normale er å bidra gjennom husarbeid, ofte med ein form for lommepengar som motivasjon.

har husarbeid jeg bidrar med

Lenke til kommentar
On 12/9/2019 at 2:20 AM, Taurean said:

Hvis det hadde vært en del av en felles familiestrategi, så hadde det vært lett forståelig. Men å tre regler ned over hodet på barn og ungdom uten å forklare eller ta det opp god tid i forveien er en fin måte å skape fundamental mistillit og usikkerhet på.

Dette viser hvor viktig det er å få økonomi inn som fag, og hvor mye psykologiske problemer det skaper når vi ikke lærer om økonomi i skolen. Vi lærer mye som ikke er viktig.

nei dette er noe hun skjøt inn i en krangel, men vet at hun mener det siden hun har snakka med pappa om det i ettertid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/8/2019 at 5:46 PM, Reg2000 said:

Det spørs hva du driver med. Går du på skole vil jeg si det absolutt ikke er greit. Men hvis du ikke går på skole så bør du få deg en jobb og bidra.

går på ungdomsskolen, og har søkt jobb flere plasser. mamma parkerte utenfor jobben til kusina mi og sa at vi ikke skulle kjøre noen plass før jeg hadde gått inn å levert søknadsskjema, jeg nektet fordi jeg ikke ville jobbe der, fordi kusina mi har fortalt om hvordan jobb miljøet der er osv. og det er bare et eksempel..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg begynte å jobbe da jeg var 13 år, begynte å betale for å bo hjemme da jeg ble 18 år. Da fikk jeg riktig nok mer plass en kun et rom. Hadde eget soverom, en liten gang, stue og bad. Manglet egentlig bare egen inngang og kjøkken for å kunne kalle det en leilighet. Betalte 1 500 kr i måneden, i tillegg til at jeg slapp å betale for mat. For min del syns jeg dette var en kjempedeal.

Å kreve penger fra en 15åring uten jobb er litt verre, men uten jobb kan jeg ikke helt skjønne hvilke penger de skal kreve? Uklelønnen du får av dem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ulykke skrev (1 time siden):

nei dette er noe hun skjøt inn i en krangel, men vet at hun mener det siden hun har snakka med pappa om det i ettertid. 

Skjøt inn i en krangel.. Litt av et krav å bare tilfeldigvis nevne i en krangel. Jeg har ikke lest hele tråden, men nevnte ho om konsekvensene om hva som vil skje hvis du ikke betaler? Da ligger det jo skjult i kravet at du får negative konsekvenser hvis du ikke betaler. At ho ikke presisere hvilke konsekvenser det blir, er også et overgrep, og ikke noe du skal finne deg i. Det er psykologisk utpressing i en situasjon du ikke har fått opplæring til, eller har noen forutsetning for, å takle direkte. Ros har bedre effekt enn tvang. Har du noen gang fått ros for noe positivt du har gjort?

Jeg ville prøvd å forhandle, be om en prat rundt det. Si at du rett og slett ikke har noen jobb eller inntekt.

Du kan ta dette som et tegn til å bli mer selvstendig på. Nå har mor vist en side du antageligvis ikke vil ha innpå deg i alle dine år i livet. Da må du før eller siden bli selvstendig, få deg jobb og få din egen leilighet. Jeg ville ikke forventet økonomisk støtte hjemmefra, så du må få deg jobb og begynne helt på bunnen.

Begynn i dag. Si til ho at greit, jeg skal få meg jobb og tjene penger, men jeg flytter ut så fort som mulig. Du kan også si at med mindre jeg får en skriftlig avtale som er godkjent av advokat på at pengene du betaler, skal du få tilbake når den skjebnesvangre dagen kommer at du skal arve, så har du ingen intensjoner om å betale noen verdens ting for å bo hjemme. Og begynn å kartlegg arbeidsmarkedet; Spør folk du kjenner, andre foreldre, skriv en liten cv eller generell søknad. Google litt rundt det, kanskje lag en ny tråd på forumet her. Regn med at det tar lang tid, så øker sjansen for suksess. Og hvis en jobb har dårlig lederskap, finn en ny jobb. Skriv dagbok om hvordan alt er, så du gir psyken din litt ferie. Vær din egen psykolog.

Når du så er ute av huset, så er du ikke lenger et problem for ho.

Du kan også si at hvis ho kan prate om temaet med respekt og langsiktighet, så skal du ta litt mer ansvar og bidra litt mer. Men å tre sånne livsendrende krav ned over hodet ditt uten forvarsel er helt uakseptabelt. Psyken trenger tid til å tilpasse seg. Man kaster ikke uvitende mennesker på dypt vann og håper de klarer å svømme uten svømmetrening. Det er psykopatisk. Men du skal ikke dømme ho, for ho har antageligvis hatt slike foreldre og en slik oppdragelse selv. Det kommer tilbake til at du bør ta dette som en lekse for å bli mer selvstendig; For den dagen kommer før eller senere i livet ditt uansett.

Hvis ho endrer holdning og innser at ho var litt rask på avtrekkeren, så skal du selvsagt tilgi. Men hvis ho bare fortsetter å være syrlig og vanskelig, så er det ikke ditt problem. Da skal du forvente en unnskyldning og forsoning i fremtiden.

Ho er kanskje også overveldet av stress og ansvar. Det er synd hvis det er tilfelle, men det er ikke ditt problem. Det er mange som setter barn til verden uten å være klar for ansvaret hverken økonomisk eller psykologisk. Ikke tenker de ofte på de astrologiske energiene heller, som ofte fører til friksjoner.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest cc691...dab

I «gamledager» (siste halvdel av 90-tallet) var det helt vanlig å skaffe seg jobb ved siden av skolen. Flere begynte å jobbe da vi var 15, inkludert meg. Jeg tjente 200kr i uken på å sitte barnevakt og betalte 50kr til mine foreldre i husleie og leien økte med årene fordi jeg tjente mer, men 25% av lønnen gikk alltid til husleie. Den dagen jeg skulle kjøpe hus, ble jeg overrasket. Mine foreldre hadde spart alle pengene jeg betalte i leie til den dagen jeg kjøpte hus. Jeg var 21 år, huseier og hadde rimelig mye penger i tillegg. Huset var nesten gjeldfritt. 
Har man ikke jobb, så er det vanskelig å trylle frem penger å betale husleie med. Da må det jo være slik at du får penger av far som du skal betale til mor? Hvordan tenker hun at dette skal gjennomføres? 
 

Anonymous poster hash: cc691...dab

Lenke til kommentar
ulykke skrev (På 11.12.2019 den 16.12):

enig, men får ikke som andre opptil 200kr kroners ukepenger. er heldig om jeg får 25kr for å støvsuge hele toppetasjen. og om jeg så bare skal gi de tilbake igjen, får jeg fks. ingenting til «fritiden». ofte har jeg måtte bruke konfirmasjonspengene mine bare for å ligge på lik linje som andre som kan gå på butikken etter skolen å kjøpe seg ei brus o.l. noen av dem har jo selvfølgelig jobb, men finnes flere som har det mere luksus når d gjelder «pengeutdeling» som jeg vil si ligger ganske likt med familien min sin «økonomi»

Jeg vil hevde at dette er på grensen til barnemishandling.

Foreldre får en minimumssats på 1054 kroner per mnd i barnetrygt per barn. Det vil si 261 kroner hver uke som er øremerket bruk til barneomsorg.

Da er det noe som skurrer, når du får 25 kroner i ukepenger, og at mor i tillegg krever de tilbake. 
 

Jeg ville kontaktet barnevern. Det er tydelig at mor har lite til ingen omsorg for deg som person, dersom det du skriver i tråden her stemmer.

Hør på råd over og kontakt barnevernet. Dette er drøyt.

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (23 minutter siden):

Jeg vil hevde at dette er på grensen til barnemishandling.

Foreldre får en minimumssats på 1054 kroner per mnd i barnetrygt per barn. Det vil si 261 kroner hver uke som er øremerket bruk til barneomsorg.

Da er det noe som skurrer, når du får 25 kroner i ukepenger, og at mor i tillegg krever de tilbake. 
 

Jeg ville kontaktet barnevern. Det er tydelig at mor har lite til ingen omsorg for deg som person, dersom det du skriver i tråden her stemmer.

Hør på råd over og kontakt barnevernet. Dette er drøyt.

Nå må du huske på at barnebidraget skal dekke vesentlig mer enn ukepenger til den unge og håpefulle. 

Lenke til kommentar
nomore skrev (11 minutter siden):

Nå må du huske på at barnebidraget skal dekke vesentlig mer enn ukepenger til den unge og håpefulle. 

Sant, men 25 kroner, det er jo ikke engang nok til lunsj om man må kjøpe mat eller drikke.

Man forventer vel ikke at et 15 år gammelt barn skal holde seg låst inne hjemme alle dager? For 25 kroner strekker ikke langt med dagens kroneverdi dersom man skal ha et sosialt liv ved siden av skole/jobb. Er jo ikke nok til å ta bussen engang, eller til en is, eller en brus som ts nevner.

En 15-åring vil ikke klare seg utenfor sitt eget hjem om de ikke får noen penger slik at de kan forsørge seg selv, også utenfor husets fire vegger.

At man er så gnien med sine barn, og at-på-til krever penger av de. Da er det noe galt, og man burde stille spørsmål til mors rolle som forelder, og om hun faktisk er skikket til å ha barn. Vet dette er upolitisk korrekt å si. 
 

Men for meg høres det ut som et psykisk dårlig hjem å vokse opp i, med foreldre som krever penger fra et barn uten jobb, og nekter barnet penger. Jeg vil kalle det å nekte penger når de kun gir 25 i uken, det er et hån.
 

Når man ser barn som en økonomisk byrde burde man ikke få barn.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
ulykke skrev (På 8.12.2019 den 13.24):

hei, jeg lurte på om noen har noen meninger med det at jeg er 15 år gammel, uten jobb, og at moren min krever betaling for at jeg bor hjemme. pappa synes selvfølgelig at dette er helt absurd, men mamma vil jeg si ikke har vett i hodet.. hun er jo helt sinnsykt

Les denne og så snakk med moren din om det er det hun vil

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/ma-betale-husleie-for-barn-som-flytter/63717977

Lenke til kommentar

til ts

jeg kjenner hverken deg eller din mor, men jeg har en følelse av at dette handler ikke om at hun krever penger av deg. jeg tror din mor ønsker at du skal være mer selvstdendig, og litt tøffere. det finnes mange som har det verre enn deg. tenk på barn som ble oppvoks på barnehjem, barn som har mistet foreldrene sine i ung alder. du har værtfall foreldre som du bor og kan tilbringe tid sammen, livet er tøft for alle og ingenting er gratis, man må jobbe for alt, jobbe for å skape muligheter, jobbe for å nå målene, jobbe for penger. det er ikke din mor sin feil om hun virkelig krever penger, samfunnet er bygget opp slik at alt er relatert til penger og man må jobbe for å skaffe penger. hardtarbeid alene hjelper heller ikke mye man må jobbe hardt og jobbe smart i tillegg. jeg håper min livshistorie gir deg ett eller annet form øsninger til problemer som du opplever.

mvh

ex jordbærplukkeren

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...