Gå til innhold

Ekstra nedbetaling på bil, eller sparing i fond?


Stig-Arne

Anbefalte innlegg

Har ett lite "dilemma"

Har en bil med antatt verdi på rundt 160 000 kr, med lån på rundt 180 000 kr. Bilen er 3,5 år gammel i disse tider.

Har satt av ekstra penger hver mnd. hvor tanken var å betale disse inn ved årets slutt på billånet. ca 12 000 kr. 

Men så kom jeg til å tenke på, burde jeg heller sette disse pengene over på fondsparingen jeg har, og heller samle ett større beløp til den dagen jeg skal bytte bilen ? 

Effektiv rente på billånet er skyhøyt: 6,35 %

Har forøvrig en tanke om å bytte bilen når den er rundt 5 år gammel. 

Fondsparingen jeg har, har hatt siden starten en avkastning på 9,96%, dette heter Nordea Plan Balansert. 

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å kjøpe fond samtidig som man har lån til 6,35% rente er bare tull. Spesielt når fondet også er investert i obligasjoner. Avkastning siden starten er for øvrig irrelevant, spørsmålet er hva den annualiserte avkastningen er på. 

Slutt å sette penger til side, og betal heller ned ekstra på billånet hver måned. Og slutt å spare i Nordea Plan Balansert så lenge du har lån med rente over boliglånsrente. Og hvis du skal begynne med det igjen, kjøp billigere fond. KLP har kombinasjonsfond helt ned i 0,22 % forvaltningshonorar.

Endret av Herr Brun
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fondet er sånnsett sparingen vår. Istedet for å ha penger direkte på konto, som iallefall ikke lønner seg. 

Mulig det er bedre å betale ned 1000 ekstra direkte hver mnd, men føler jeg mister "friheten", da pengene blir mere låst når de betales direkte inn på lånet, mot å ha pengene tilgjengelig i tilfelle uforutsette utgifter. Så derfor har vi heller satt tilside hver mnd for heller vurdere å betale inn en gang i året. 

Men så vurderer jeg å putte pengene inn på fondet om det kan gi oss mere avkastning samt fortsatt ha de tilgjengelige i tilfelle uforutsette ting. Mulig det finnes andre fond som er bedre og slikt, men det har jeg ikke alt for nye kunnskap om. Så følger mest banken sine råd. 

 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Stig-Arne said:

Fondet er sånnsett sparingen vår. Istedet for å ha penger direkte på konto, som iallefall ikke lønner seg. 

Mulig det er bedre å betale ned 1000 ekstra direkte hver mnd, men føler jeg mister "friheten", da pengene blir mere låst når de betales direkte inn på lånet, mot å ha pengene tilgjengelig i tilfelle uforutsette utgifter. Så derfor har vi heller satt tilside hver mnd for heller vurdere å betale inn en gang i året. 

Men så vurderer jeg å putte pengene inn på fondet om det kan gi oss mere avkastning samt fortsatt ha de tilgjengelige i tilfelle uforutsette ting. Mulig det finnes andre fond som er bedre og slikt, men det har jeg ikke alt for nye kunnskap om. Så følger mest banken sine råd. 

 

Dersom du har billån til 6,35% rente er det ingen tvil om at du må prioritere å få dette nedbetalt så fort som mulig. Garantert avkastning på 6,35% uten risiko får du ingen andre steder. I tillegg bør du prioritere å ha ca 1-2 månedslønner på høyrentekonto i tilfelle "krise" (vaskemaskinen ryker, girkassen ryker etc...). 

 

Når det gjelder å følge bankens råd er ikke det nødvendigvis noen god ide når det gjelder investeringer. Deres "rådgiverer" er renspikka selgere på lik linje med andre selgere. De har bankens beste i hodet, ikke ditt beste. Du stoler vel ikke på "rådgiverne" til Ford og Nissan når du skal kjøpe ny bil?

Lenke til kommentar
Geirr skrev (2 minutter siden):

Dersom du har billån til 6,35% rente er det ingen tvil om at du må prioritere å få dette nedbetalt så fort som mulig. Garantert avkastning på 6,35% uten risiko får du ingen andre steder. I tillegg bør du prioritere å ha ca 1-2 månedslønner på høyrentekonto i tilfelle "krise" (vaskemaskinen ryker, girkassen ryker etc...). 

 

Når det gjelder å følge bankens råd er ikke det nødvendigvis noen god ide når det gjelder investeringer. Deres "rådgiverer" er renspikka selgere på lik linje med andre selgere. De har bankens beste i hodet, ikke ditt beste. Du stoler vel ikke på "rådgiverne" til Ford og Nissan når du skal kjøpe ny bil?

Høyrentekonto er vel ikke mye å skryte av idag vel? Nordea har hele 1% rente på dette. Avkastningen på fondet til nå er på 9, 96 % i forhold til start. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Stig-Arne said:

Høyrentekonto er vel ikke mye å skryte av idag vel? Nordea har hele 1% rente på dette. Avkastningen på fondet til nå er på 9, 96 % i forhold til start. 

Poenget med bufferkonto er ikke å få god avkastning, men å ha likvider kjapt tilgjengelig ved behov. Historisk avkastning er forøvrig ingen garanti for fremtidig avkastning..

Lenke til kommentar
Geirr skrev (Akkurat nå):

Poenget med bufferkonto er ikke å få god avkastning, men å ha likvider kjapt tilgjengelig ved behov. Historisk avkastning er forøvrig ingen garanti for fremtidig avkastning..

Buffer har vi i form av en bufferspar konto som tar høyde for service biler, ferie, klær osv. . Fondet er mer langsiktig sparing, men med mulighet å hente penger om uforutsette ting skjer. 

 

Men slik jeg tolker det så bør vi uansett bare betale ned på lånet. ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...