Gå til innhold

Nå kommer elraceren: – Jeg trenger et puff i bakkene


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Tor Myrset har en Trek Madone landeveisracer som veier 6,8 kg og kostet 74.000 for syv år siden".

Jeg er imponert av Tor som i en alder av 77 år trener og kommer seg rundt omkring. Jeg vet jo ikke hvor jeg vil være hvis jeg blir 77 år, og om jeg kan komme meg rundt omkring dersom jeg skulle fremdeles være i live.

Likevel må jeg helle litt vann i årene på Tor angående trening. Det har absolutt ingen treningseffekt for ham hverken å ha en ekstremt kostbar og lett sykkel, eller å ha elektrisk understøttelse. Det som gir best trening er faktisk å ha en tung (og rimelig) sykkel, uten elektrisk assistanse. Dette gir større belastning under treninga og dermed bedre effekt for kondisjonen.

Om man dermed liker å ha en veldig dyr og avansert sykkel å prale med, så blir dette en annen sak, som naturligvis må være lov.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Helt vanvittige priser! ?
Men "målgruppen" er jo velstående "menn" som alltid må konkurrere med seg sjøl og andre
Da trenger jeg ikke ha så dårlig samvittighet for å "svi av" noen tusen på diverse elsykkel-prosjekter.
:)
(Disse går forøvrig betraktelig bedre enn denne carbon-elraceren til 133k uten at det er noe å "skryte av" heller). 

Lenke til kommentar

Er det ikke mye billigere å bare velge seg en flatere rute? Det er jo litt som om en vektløfter skal kjøpe seg ekstra dyre vekter av ultralett karbonfiber fordi han klarer ikke å løfte like mye som de gamle damene som bruker gaffeltruck. Elsykkel er kjempebra for folk som ellers ikke hadde syklet noe som helst. Men ellers er det litt rare mentale krumspring som skjer her. Men nå er jo landeveissyklister den særeste gruppen av alle idretter. Du finner utøvere som er mindre konservative, mer frittenkende og som er mindre opptatt av riktig look og riktig utstyr i både sprangridning, kunstløp og golf.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har også testet diverse elektriske racersykler i Syden de siste årene, og man får rimelig bra sykler (for eksempel Orbea Gain D30) for cirka 25 000 kroner. Fordelen med elsykkel er at man kan klare eller henge med på turer som ellers ville være for harde. Man kommer lenger og høyere med samme innsats/belastning. Statistikken viser da også at folk sykler mer når de skifter fra konvensjonell sykkel til elsykkel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg må si meg enig i det Jone) skriver.

Hvem vet, kanskje Tor supplerer med slike elektroder/pads som man fester til kroppen på de musklene man ønsker å "trene" med el-støt mens man sitter og ser på nyhetene i godstolen? Da slipper han styrketreningen i tillegg og kan fort tjene inn utgiftene til sykkelen ved å slippe å dra på treningssenter. :-/

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

17 hours ago, Jone Bjørheim said:

Det har absolutt ingen treningseffekt for ham hverken å ha en ekstremt kostbar og lett sykkel, eller å ha elektrisk understøttelse. Det som gir best trening er faktisk å ha en tung (og rimelig) sykkel, uten elektrisk assistanse.

 

16 hours ago, Fri diskusjon og kunnskap said:

Treningsracere og konkurranseritt burde vel ha så tung sykkel som mulig. Det er jo ikke farten som gir trening; og høy fart gir vel også flere ulykker når man sykler  tett.

Mja, det kommer an på formålet til treningen. Hvis du trener for etterpå å være med på ritt, gir det mye å være vant med sykkelen du skal konkurrere med (snakker her om lettere sykkel, ikke om elektrisk sykkel) (og ja, 77-åringer er av og tl med på hobbykonkurranser). 

Det kan også være at du sykler med et lag (vennegruppe), som faktisk er ganske vanlig for landeveissykler, og da må du av og til gjøre visse tekniske grep for å klare å henge med resten.

Og så er det selvsagt dette med at større følelse av prestasjon gir mer treningsglede og alt det der :)

Og sist, men ikke minst, en lettere sykkel gjør at du kan sykle litt raskere i oppoverbakker, men viktigst av alt, de gjør at du kan holde samme tempo over lengre strekninger! Toppfarten, som uansett blir oppnådd når du sykler nedover, blir vanligvis uendret, og du kan sågar få en sikrere opplevelse da de dyrere syklene ofte har litt bedre bremser. Altså er det ikke så mange flere farer med å kjøpe en lettere sykkel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Forøvrig, disse elsyklene begynner å likne for mye på vanlige sykler! Jeg tror det vil føre til mange episoder av hjerteflimmer når 40-åringene blir forbikjørt opp til Holmenkollen av en 80-åring på en el-racersykkel som ser ut som en vanlig racersykkel. Disse el-racersyklene burde merkes klart, og det burde være AI som skriker ut "JEG ER PÅ EN ELSYKKEL, DU TRENGER IKKE Å HA DÅRLIG SELVTILLIT"  ved hver forbikjøring av andre syklister.

Lenke til kommentar

En myte som må knekkes om og om igjen: man får faktisk akkurat samme treningsutbyttet per tidsenhet på elsykkel som vanlig sykkel, fordi man gir på etter evne uansett. Eneste forskjellen er at det går fortere med elsykkel.

Her var jo faktisk litt av argumentet for elsykkel å kunne holde følge med treningskompisene til tross for alder. Dersom alternativet er å legge sykkelen på hylla er det mye bedre å få litt drahjelp i bakkene.

Folk er utrolig flinke til å diktere hva andre skal bruke pengene sine på. Bruk de på det som gir deg mest glede per kr, være seg bil, mc, stereoanlegg eller karbonsykkel mener jeg. Noen har en dyr sykkel og andre har en dyr vedfyrt pizzaovn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
On 12/9/2019 at 2:41 PM, ovstebo said:

En myte som må knekkes om og om igjen: man får faktisk akkurat samme treningsutbyttet per tidsenhet på elsykkel som vanlig sykkel, fordi man gir på etter evne uansett. Eneste forskjellen er at det går fortere med elsykkel.

Her var jo faktisk litt av argumentet for elsykkel å kunne holde følge med treningskompisene til tross for alder. Dersom alternativet er å legge sykkelen på hylla er det mye bedre å få litt drahjelp i bakkene.

 

Helt korrekt.
Jeg logger hver tur med el-syklene jeg pusler med.
Og ligger som regel på 160+ i snitt (puls). Snittfarten blir sikkert det dobbelte av hva jeg klarer uten "hjelp".
Men det viktigste er at jeg "gidder" å sykle, for det "gidder" jeg ikke når jeg kan gå ved siden av meg sjøl i de veste bakkene (på sykkel).
Det går *ikke* fort med kun muskelkraft når man er full av melkesyre. :D

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...