Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ufff!! Oppkjøring 19. Desember, på 18 årsdagen !! 
jeg gruer meg så hinsides mye. Alle som noen gang har sittet på med meg sier at jeg kommer til å bestå med glans, men jeg tror de bare sier det for å være grei..

jeg elsker å kjøre og har gledet meg til lappen siden jeg var 13.

Er det noen som har noen utrolig gode tips, til en som får nervøs mage bare med å tenke på 18 årsdagen..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenk langsiktig og livslangt. Du er antageligvis flink nok til å bestå, men tilfeldigheter kan skje. Dét betyr ikke at du ikke er flink nok, bare at du var uheldig. Derfor; Om du ikke skulle bestå, så kan du prøve igjen og igjen til du klarer det. Og siden du sikkert er flinkere enn grensa som utgjør "bestått", så vil du klare det før eller siden. Det kan like gjerne hende det skjer første gangen som tredje gangen.

Folk må ikke henge seg for mye opp i at det er første gangs oppkjøring. Bare kjør etter beste evne og håp det beste. Man får ikke gjort noe annet.

Og man kan huske på at sånn man kjører på oppkjøring, sånn skal man egentlig kjøre hver eneste gang man er ute på tur. Så det er egentlig ikke noe mer å grue seg til enn en vanlig kjøretur. Man -skal- være -100%- hver eneste gang.

Husk å rette på sidespeil, bakspeil og sett deg skikkelig til rette i bilen, still på sete, gjør deg komfortabel. Da blir du mer selvsikker.

Husk å følg med på skilt. De kan spørre deg hva det stod på skiltet du kjørte forbi for 10 sekunder siden.

Øv på kontrollspørsmål du kan få, som å sjekke olje og litt sånn, google spørsmål.

Lenke til kommentar

Viktigaste tipset under sjølve oppkøyringa er å kommentere eiga køyring slik at sensor veit kva du tenker.
På den måten så kan du berge deg inn på småfeil som gjer ved at sensor får vite at du har tenkt rett, men at det av forskjellige grunnar blei litt annaleis.

Typisk plassering inn mot kryss. Skal du ta av til høgre så skal du legge deg i høge fil, men om du legg deg sentrisk og forklarer det med at på grunn av brøytekanten eller liknande ikkje legger deg så langt ut at du kan risikere å få eit hjul i grøfta, og at du meiner dette går greit fordi du ikkje har bil bak deg, så vil du ikkje få trekk for den besluttninga.
Men om du gjer dette utan å informere om kvifor så kan sensor tenka at du ikkje veit korleis du skal plassere deg inn mot kryss og derfor trekke deg på det grunnlaget.

Lenke til kommentar

Plassering, tegnbruk og kritisk selvkritikk tror jeg betyr mye.

Hvis du selv kommer med ting du gjorde feil eller kunne gjort annerledes tror jeg det er et stort pluss i boka. Hvis du tror sensor ikke la merke til noe, tro om igjen. De legger merke til alt!

Ellers, prøv å slapp av. Prøv å få deg en god natt søvn og lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...