Gå til innhold

Har fått 2 jobbtilbud, en fra privat og en fra offentlig sektor


Anbefalte innlegg

Hei, 

jeg er i dag innleid gjennom bemanningsbyrå som prosjektleder for et AS-firma som jeg trives i, og det virker som om sjefen er fornøyd med meg.
Kontrakten går ut snart og jeg har fått tilbud om fornyelse av denne kontrakten, men for en annen avdeling fordi de mangler folk der.
I henhold til dette vil jeg få en lønnsøkning (ca. 35k), men få en betydelig lengre reisevei. Årsaken jeg ikke får noen fast stilling til å begynne med 
er at de noen kontraktene går ut og det er ikke sikkert at de vinner like stor kontrakt med det samme.

Samtidig har jeg også fått tilbud om fast stilling hos kommune som prosjektleder. 
Jeg har ikke fått noe konkret lønnstilbud enda fra dem, men det er visst ganske fine pensjons- og forsikringordninger der. 

Problemet mitt er at sjefen må ha et svar innen mandag om hva jeg ønsker å avgjøre slik at de kan starte med nytt søk for prosjektledere hvis jeg går over til annen stilling. Jeg har ikke vært prosjektleder lengre enn 10 måneder og det hadde vært fint å endelig få "spikret" seg et sted. Nå har jeg vært utleid som montør og prosjektleder i tilsammen over 2,5 år og ønsker en mer forutsigbar hverdag.

Hadde jeg fått fast jobb på den avdelingen jeg er på nå så hadde jeg nok blitt der. Det har jeg også hintet til før jeg tok helg, men jeg skjønner også at de må evt kunne forsvare ansattelsen for ledelsen og det kan de ikke før kontraktene er på plass.

Er det noe innspill å få her?
De fleste i familie- og vennekretsen synes jeg skal gå for kommunen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler meg ikke utnyttet der i det hele tatt. Jeg har fått en god begrunnelse på hvorfor det har blitt sånn som det har blitt.'
Har fått være med å gjenoppstarte en liten avdeling og ryddet mye opp i logistikken her. Ofte vært ute i felt og på lager for å få prosjektet til å flyte. Så det har vært en givende jobb og lønnen har vært ok.

Stillingen i kommunen er for teknisk avdeling og jeg oppfatter ikke dette som en ingentingjør-jobb. 
Blir vel mer administrerende arbeid, men det finner jeg nok ut av hvis dette blir jobben min framover.
 

Lenke til kommentar

Du bør be om meir tid frå ASet og samtidig be kommunen raskt kome opp med eit lønnstilbod. 

Eg hadde nok sterkt vurdert å bytte jobb. Ettersom du uansett må bytte arbeidsplass så kan du like godt prøve deg på ein ny plass om det gir meining sett i forhold til lønn, arbeidstidsordning og reisetid. 

Eg ser ingen stor fordel med å satse på ASet der du har jobba midlertidig i 2,5 år og no berre har fått tilbod om ny tidsbegrensa stilling på ein heilt anna plass. Då er det betre å ta ein fast jobb som gir økonomisk forutsigbarheit, du kan alltids søke deg tilbake til ASet når dei vil tilby deg fast stilling.

Det faktum at du også blir pressa på å ta ei hurtig beslutning på om du tek jobben gjer også sitt til at eg får inntrykk av at ASet ikkje akkurat ønsker å satse på å investere i deg og din kunnskap. 

 

Så det mest fornuftige er å sikre deg økonomisk ved å ta jobben i kommunen. Du må sjølvsagt gjere ei vurdering på lønnstilbodet du får, men det skal være bra dårleg lønnstilbod i kommunen for at det er meir attraktivt å begynne å bruke fritid på å pendle fram og tilbake for ein tidsbegrensa jobb. 

Lenke til kommentar

 

The Avatar skrev (9 timer siden):

Du bør be om meir tid frå ASet og samtidig be kommunen raskt kome opp med eit lønnstilbod. 

Eg hadde nok sterkt vurdert å bytte jobb. Ettersom du uansett må bytte arbeidsplass så kan du like godt prøve deg på ein ny plass om det gir meining sett i forhold til lønn, arbeidstidsordning og reisetid. 

Eg ser ingen stor fordel med å satse på ASet der du har jobba midlertidig i 2,5 år og no berre har fått tilbod om ny tidsbegrensa stilling på ein heilt anna plass. Då er det betre å ta ein fast jobb som gir økonomisk forutsigbarheit, du kan alltids søke deg tilbake til ASet når dei vil tilby deg fast stilling.

Det faktum at du også blir pressa på å ta ei hurtig beslutning på om du tek jobben gjer også sitt til at eg får inntrykk av at ASet ikkje akkurat ønsker å satse på å investere i deg og din kunnskap. 

 

Så det mest fornuftige er å sikre deg økonomisk ved å ta jobben i kommunen. Du må sjølvsagt gjere ei vurdering på lønnstilbodet du får, men det skal være bra dårleg lønnstilbod i kommunen for at det er meir attraktivt å begynne å bruke fritid på å pendle fram og tilbake for ein tidsbegrensa jobb. 

Jeg har allerede purret litt om det, og begrunnet dem med det andre jobbtilbudet jeg har. De skulle gi meg det i morgen.

Bare for å rette litt opp, så har jeg jobbet totalt 2,5 år i midlertidige stillinger men 10 måneder av dem i det AS-et som ønsker å forlenge kontrakten min.

Ja, de tok det nok litt for gitt at jeg skulle fortsette hos dem. Og den avdelingen jeg forlater, må flytte en prosjektleder (en av de fastansatte) som må læres opp for å ta over min rolle. Sånn sett så har dette blitt veldig rotete.

Jeg må nok innrømme selv at jeg hviler litt mot stillingen for offentlig sektor hvis jeg ikke brått får en bra mottilbud. 

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

med erfaring selv fra begge dele vil jeg anbefale deg privat sektor, men det spørs også litt på hvordan du selv er skrudd sammen som person. Har du driv, liker å jobbe i bra team og liker resultat fremfor prosess så må du tenke deg noen ekstra ganger før du hopper inn i det offentlige.

Videre så ser offentlig sektor ikke så bra ut i cvn, særs hvis du skal tilbake til privat.

 

skriver på generelt grunnlag, det finnes selvsagt unntak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, 

tenkte jeg måtte gi en oppdatering her. 
Etter å ha fått lønnstilbudet og tenkt litt mer, så valgte jeg til slutt å gå over til offentlig sektor. 
Dette var med tanke på tryggheten (fast stilling), lønn (er høyere nåværende), god pensjonsordning osv.
Fikk også god inntrykk av seksjonslederen også. Ulempen er at det er betydelig lengre reisevei, men det får jeg tåle enn så lenge.
Det er mulig jeg kan få satt litt hjemmekontor evt. jobbe inn en dag.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hellblazer91 skrev (3 minutter siden):

Hei, 

tenkte jeg måtte gi en oppdatering her. 
Etter å ha fått lønnstilbudet og tenkt litt mer, så valgte jeg til slutt å gå over til offentlig sektor. 
Dette var med tanke på tryggheten (fast stilling), lønn (er høyere nåværende), god pensjonsordning osv.
Fikk også god inntrykk av seksjonslederen også. Ulempen er at det er betydelig lengre reisevei, men det får jeg tåle enn så lenge.
Det er mulig jeg kan få satt litt hjemmekontor evt. jobbe inn en dag.

 

 

Synes det hørtes ut som klok vurdering :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...