Gå til innhold

Ekstern harddisk til ny pc?


Anbefalte innlegg

Jeg tenker å kjøpe ny pc, og jeg trenger en stor snurredisk hhd på ca 4 TB for lagring av bilder mv. Ser ingen leverer slikt innebygd i pc.
Jeg vurderer å kjøpe en 3,5 tommer snurredisk, men kan vel ikke montere den inne i kabinettet mht. garanti ( ikke åpne pcn). Vil det være forskjell i lese/skrivehastighet til en snurredisk montert inne i pcn kontra å ha den på bordet i en dockingstasjon via usb3?
 

Bjørn Eriksen

Endret av bjorn123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At du ettermonterer en harddisk i en ferdigbygget pc skal ikke lage problemer for reklamasjon. Hvordan den er med garanti vet jeg ikke, men reklamasjonen er uansett bedre under nesten alle omstendigheter.

En intern harddisk koblet til en SATA port vil være raskere enn disker over USB 3.

Jeg hadde kjøpt en intern harddisk, og eventuelt strøm og datakabel for det følger ikke med interne harddisker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Thor. skrev (6 minutter siden):

At du ettermonterer en harddisk i en ferdigbygget pc skal ikke lage problemer for reklamasjon. Hvordan den er med garanti vet jeg ikke, men reklamasjonen er uansett bedre under nesten alle omstendigheter.

En intern harddisk koblet til en SATA port vil være raskere enn disker over USB 3.

Jeg hadde kjøpt en intern harddisk, og eventuelt strøm og datakabel for det følger ikke med interne harddisker.

Okay, så om jeg åpner pc og setter inn en hd så vil det ikke gi meg trøbbel om jeg får feil på pc? Da vil nok dette være løsningen for meg. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, bjorn123 said:

Okay, så om jeg åpner pc og setter inn en hd så vil det ikke gi meg trøbbel om jeg får feil på pc? Da vil nok dette være løsningen for meg. 

99% sikker på at det stemmer ja. Bare fjern harddisken og andre modifikasjoner før du sender inn maskinen om du får problemer.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Hva tror dere om disse pcene? Jeg ønsker at pcn er stillgående, ikke bråkete vifter/vannkjøling. Hvordan finner jeg ut om den er stillegående før evt. kjøp?

https://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/50823/hp-pavilion-gaming-0698no-stasjonar-pc-sort

https://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/39581/acer-nitro-n50-stasjonar-gaming-pc

Lenke til kommentar
bjorn123 skrev (34 minutter siden):

Okay, så om jeg åpner pc og setter inn en hd så vil det ikke gi meg trøbbel om jeg får feil på pc? Da vil nok dette være løsningen for meg. 

Har jobbet over 5 år i Elkjøp tidligere. Det betyr ingenting om at du ettermonterer feks harddisk eller minne i PCen.

Vil ikke påvirke reklamasjonen.

Når det er sagt, om du har en noenlunde grei nettlinje, vil jeg anbefale Cloud tjenester (som feks Jotta Cloud). Da synker den alle bildene opp i "nettskyen" slik at du har tilgang til dem over alt. Synker også bildene du tar med mobilen.

Ulempen med en ekstra stor harddisk til PCen er at denne vil gå i stykker på et eller annet tidspunkt. Vanligvis etter 3-5 år, men det kan gå mye kortere, eller mye lengre. veldig tilfeldig. 

Lenke til kommentar

Kjøper du pc via Komplett sin selvbygger så kan du komponere en pc tilpasset dine behov og med ekstra lagringsplass. Med litt veiledning fra forumet så greier du fint å skreddersy en pc til akkurat ditt behov.

Komponerte en Komplett Home Basic og landet på 9500kr nå. Den er neppe det beste kjøpet, men jeg tør påstå det er en fin start mtp dine behov. Den er uten skjerm, men det er fort gjort å legge til en.

https://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=11025
Du må trykke på valgene selv da jeg ikke kan linke til det samme oppsettet som jeg valgte.

Kabinett: Corsair Carbide Series 275Q
Strømforsyning: Cooler Master B500 V2 KOMPLETT Edition
CPU: Intel Core i5-9400 Prosessor
Hovedkort: ASUS Prime B360M-A, Socket-1151
RAM: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB
SSD: Kingston A2000 250GB NVMe M.2 SSD
Harddisk 1: WD Red 4TB 3.5" NAS HDD
Windows 10 Home

Lenke til kommentar
Thor. skrev (9 timer siden):

Kjøper du pc via Komplett sin selvbygger så kan du komponere en pc tilpasset dine behov og med ekstra lagringsplass. Med litt veiledning fra forumet så greier du fint å skreddersy en pc til akkurat ditt behov.

Komponerte en Komplett Home Basic og landet på 9500kr nå. Den er neppe det beste kjøpet, men jeg tør påstå det er en fin start mtp dine behov. Den er uten skjerm, men det er fort gjort å legge til en.

https://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=11025
Du må trykke på valgene selv da jeg ikke kan linke til det samme oppsettet som jeg valgte.

Kabinett: Corsair Carbide Series 275Q
Strømforsyning: Cooler Master B500 V2 KOMPLETT Edition
CPU: Intel Core i5-9400 Prosessor
Hovedkort: ASUS Prime B360M-A, Socket-1151
RAM: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB
SSD: Kingston A2000 250GB NVMe M.2 SSD
Harddisk 1: WD Red 4TB 3.5" NAS HDD
Windows 10 Home


Takk for forslag. Er skjermkort intigrert i hovedkortet? Jeg tenker jeg må ha skjermkort som støtteR 10 bits og 2560x1440 oppløsning, feks denne skjermen https://www.scandinavianphoto.no/benq/bildeskjerm-27-sw2700pt-1024067?gclid=EAIaIQobChMI9r7T_IGi5gIVTcayCh3PHwP4EAQYASABEgKdQ_D_BwE#fo_c=2795&fo_k=d2c0f38aea80afa41c89e58830884a4f&fo_s=gplano&fo_oid=11227

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...