Gå til innhold

Fiber / bredbånd til hus


Anbefalte innlegg

Jeg overtok et hus hvor den forrige eieren hadde vært koblet til Telenor sin DSL-løsning, og etter en kjapp telefon til deres kundeservice så forstod jeg at dette ikke var aktuelt lengre; jeg måtte over på fiber. Det er lagt fiber i gaten og det siste strekket vil bli et luftstrekk iflg kundeservice. 

Jeg har vært i kontakt med Get som også har luftstrekk fra nærmeste stolpe som alternativ.

Problemet / dilemmaet er som følger; dette er et rekkehus med 2 andre enheter. Jeg mistenker at de andre ikke er særlig fiber-interesserte, og jeg tror et luftstrekk vil trolig gå over hagen til en annen nabo (for å kunne festes på min side av rekkehuset), evt festes på den andre enden av rekkehuset (ikke min side). 

DSL-leverandører er Nextgentel og Homenet, som kan gi meg 30Mbit linje gjennom det gamle Telenor-kobberet.

Hva bør jeg velge / gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1000-kroners spørsmålet blir da om man skal gamble på 3 år med treg-ish hastighet på DSL og håpe at det er kommet et trådløst alternativ (les: noe som Telenor hjemmebredbånd mobilt) eller å kaste seg på fiber fra Telenor / bredbånd fra Get?

Hva snakker vi egentlig i størrelse på kabler i luftstrekket? 

 

Endret av karving
skrev feil
Lenke til kommentar

Først og fremst vurder hvor rask linje du trenger. Fiber er raskere, men dyrer i mnd og etablering. Vårt abonnement med fiber steg til 650kr i mnd uten at vi kan gjør noe med det, og man er låst til fiberleverandøren. Ja det er raskt, men det koster. Bredbånd, kablet eller trådløst gir større frihet, men mindre hastighet og mer ustabilitet for det trådløse.

Lenke til kommentar

Først som sist kan det vel bare være greit å ta praten med naboene, og vise til at det gamle telefonnettet er på vei til å bli lagt ned. Dette er snakk om selveierleiligheter i rekke? Sameie? Borettslag?

Luftstrekket er ikke det samme som benyttes til telefonlinje i dag?

Lenke til kommentar
Pliscin skrev (16 minutter siden):

Først og fremst vurder hvor rask linje du trenger. Fiber er raskere, men dyrer i mnd og etablering. Vårt abonnement med fiber steg til 650kr i mnd uten at vi kan gjør noe med det, og man er låst til fiberleverandøren. Ja det er raskt, men det koster. Bredbånd, kablet eller trådløst gir større frihet, men mindre hastighet og mer ustabilitet for det trådløse.

Takk, det er det samme som jeg også har tenkt. Vi har fått et tilbud fra Get på 699kr for 300Mb med 12mnds binding, 999kr etter dette. Virker som en grei pris?

Lenke til kommentar
NULL skrev (3 minutter siden):

Først som sist kan det vel bare være greit å ta praten med naboene, og vise til at det gamle telefonnettet er på vei til å bli lagt ned. Dette er snakk om selveierleiligheter i rekke? Sameie? Borettslag?

Luftstrekket er ikke det samme som benyttes til telefonlinje i dag?

Det er et sameie. Dessverre er det ingen kabler som er i luftstrekk pr.idag, da DSL +++ trolig er lagt i rør. Kunne man ikke brukt disse rørene / føringene til å legge ny kabel/fiber?

Lenke til kommentar

Det å grave eget rør er et alternativ til Luftstrekk. Jeg fant det ut selv ca 1 uke etter at viken fiber/Altibox hade vært hjemme hos oss.

 

Du graver da ned et oransjet plastrør også kommer montøren og blåser fiber gjennom i ettertid.

 

(Jeg har ikke gjort dette selv, men hadde jeg vist om alternativet før jeg fikk Luftstrekk så hadde jeg gjort det sånn.)

Lenke til kommentar
HW1 skrev (31 minutter siden):

Det å grave eget rør er et alternativ til Luftstrekk. Jeg fant det ut selv ca 1 uke etter at viken fiber/Altibox hade vært hjemme hos oss.

 

Du graver da ned et oransjet plastrør også kommer montøren og blåser fiber gjennom i ettertid.

 

(Jeg har ikke gjort dette selv, men hadde jeg vist om alternativet før jeg fikk Luftstrekk så hadde jeg gjort det sånn.)

Med en asfaltert gårdsplass så utgår dessverre graving. Mitt eneste håp er å kunne bruke eksisterende rør (noe jeg ikke aner om går an).

Lenke til kommentar

Hvis du allerede vet at luftstrekket vil gå over naboen din sin hage. Kan du ikke spørre telenor om du kan grave ned rør for strekk selv gjennom egen tomt til et punkt de kan koble deg opp ved stole, eller på tomtegrense?

 

EDIT: Sorry, så ikke svaret over ? Selv om du strengt talt ikke trenger å rive opp en hel asfalt gårdsplass for å grave ned et lite plastrør da, er bare en liten stripe. De gjør dette på veier hele tiden uten å gjøre drastiske endringer

Endret av Rudde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hårek skrev (3 timer siden):

Det går fint, hvis bare eksisterende rør er stort nok til å få fiberrøret (15 mm Ø) gjennom.

Ok, da tar jeg kontakt med Telenor, iom at det er de som har DSL-linjen nå. Jeg snakket med Get kundeservice idag; for å sitere: "det blir et ganske stygt strekk over en annens eiendom". ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...