Gå til innhold

Den gamle gruva kan bli en evig energikilde. Nå snakkes det om oppdrett av sjøpølse og tropiske reker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Tropiske reker trenger temperaturer opp mot 28 grader for å vokse optimalt. Gruvevannet i Malm er dermed godt egnet for dette. På det aller dypeste punktet i gruvene har en nemlig målt vanntemperaturen til 26 grader."

-------------------------------------------------------------------------------------------

"Vannet kan imidlertid ikke brukes direkte. Det inneholder tungmetaller som bly, kobber og sink. Derfor må vannet varmeveksles."

-------------------------------------------------------------------------------------------

Så man skal bygge et oppdrettsanlegg utenfor gruvene, for oppdrett av reker? Hvor man henter varme fra gruvevannet? Vann til vann varmepumpe...? Hvorfor ikke heller ørret, som jeg antar trenger mindre varme...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med et fall på ca. 200 m og pumping av 0,5 m3/s, effekt ca. 1 MW.

Lite kraftverk i bunnen kan gjenvinne en god del av energien, dvs størrelse ca. 0,8 MW.

Man kan da pumpe om natten og sende vannet i retur om dagen.... Det krever riktignok et lite magasin på toppen. Kanskje noe å finregne på?

Lenke til kommentar

Tar ikke artikkelen litt feil i det å definere mineralet sink som et tungmetall. Husk at dette er et livsviktig mineral for menneskekroppen. Jeg kan forstå at det nevnes fordi vannet inneholder sink, men der burde en passet på å ikke gi feilaktig informasjon som om dette også var et tungmetall. Korriger meg gjerne dersom jeg tar feil, og det viser seg at sink er et tungmetall (tror likevel at jeg har rett).

Quote

Vannet kan imidlertid ikke brukes direkte. Det inneholder tungmetaller som bly, kobber og sink. Derfor må vannet varmeveksles.

 

Endret av G
Lenke til kommentar
Mutant_100 skrev (16 timer siden):

2.3gwh er på størrelse med bittelite mikrokraftverk. Og energien er ved 26c er nesten ikke utnyttbart.

1 753 GWt skal “Lefdal Datasenter” bruke hvert år (762 ganger så mykje eller Ca 1/2  døgns forbruk ved det “Grønne Datasenter”), og all energien dumpers i fjorden som spillvarme.

Norske vannmagasiner har en bufferkapasitet på ca 85 000 GWt, og årsproduksjon som er ca 50 000 GWt (60%) over bufferkapasitet.

https://energifaktanorge.no/norsk-energiforsyning/kraftforsyningen/

Skitten strøm fra vindmøller og solceller er på veg oppover, men er betre enn alternativene om det mellomlagres mot varmtvansbuffere og hydrogen.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det står litt om gruven i denne artikkelen hos NRK: https://www.nrk.no/trondelag/bautaer-over-ei-naer-fortid-1.6595998

Det jeg derimot er nysgjerrig på er, finnes det fortsatt drivverdig malm igjen i bunnen? Eller ble den lagt ned i 1997 pga. av at den var tømt? Vet at mange norske gruver strøk med ikke pga. av at de var tomme, men fordi vi ble utkonkurrert av lave råvare-priser. Noe som til dels har blitt langt bedre igjen i dag. Noe som burde reise spørsmålet om det finnes flere norske gruver som potensielt kunne bli gjenåpnet.

Lenke til kommentar
hoj skrev (På 7.12.2019 den 23.49):

Med et fall på ca. 200 m og pumping av 0,5 m3/s, effekt ca. 1 MW.

Lite kraftverk i bunnen kan gjenvinne en god del av energien, dvs størrelse ca. 0,8 MW.

Man kan da pumpe om natten og sende vannet i retur om dagen.... Det krever riktignok et lite magasin på toppen. Kanskje noe å finregne på?

Jeg tipper at det er lurere å varmeveksle mot et lukket system dypt nede i gruva slik at man kun trenger å overvinne rørfriksjonen ved pumping opp til overflaten, slik at det blir snakk om noen få bar i stedet for full statisk/geodetisk løftehøyde.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...