Gå til innhold

TEST: Finalmouse Ultralight 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om man på død og liv ønsker 1000hz pooling så kan softwaren til DM1 pro s brukes, meeen hvorfor noen ønsker å gjøre det er for meg en gåte.

Win10 klarer ikke 1000hz stabil pooling uten at du tar 1709 og stripper den ned til roten (selv da er det tvilsom 1000hz pooling)

EDIT: Jeg sikter til at musen fikk trekk for 500hz pooling, men dette er med overlegg fra FM sin side

Endret av Mumriken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mumriken skrev (4 timer siden):

Om man på død og liv ønsker 1000hz pooling så kan softwaren til DM1 pro s brukes, meeen hvorfor noen ønsker å gjøre det er for meg en gåte.

Win10 klarer ikke 1000hz stabil pooling uten at du tar 1709 og stripper den ned til roten (selv da er det tvilsom 1000hz pooling)

EDIT: Jeg sikter til at musen fikk trekk for 500hz pooling, men dette er med overlegg fra FM sin side

Kan du utdype?

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Ja nå tror jeg noen har basert fakta på en reddit post eller noe. Jeg stoler mer på Logitech som har holdt på i over 20år i bransjen enn at FinalMouse velger 500Hz. Tror det er mer for å spare inn penger. Ikke har dem software, 500hz, materialet virker som den er 3d printa og du får med paddings med 3M tape som varer noen uker bare.

Model O- er et langt bedre alternativ.

Lenke til kommentar
12 hours ago, BMWcoupeftw said:

Kan du utdype?

Har mye data på det hjemme(win 7,8.1 og 10], men jeg er offshore nå. Kort fortalt så kan du utføre målinger av frekvensrespons med mousetester. Win7 har perfekt 1000hz pooling med et minimum av tweaks, win 8.1 kan bli bra med mye tweaks og win10 1709 kan bli akseptabel med mye tweaks. 1803 og 1903 er bånn driten når det kommer til stabil frekvens respons over 500hz.

Hvofor er dette "viktig"? Jo, Muskelminne

Om noen er interessert i å lære mer om dette så anbefaler jeg at en youtuber som kaller seg Fr33thy. 

Model O- er grei den, men ultralight 2 er vesentlig bedre IMO og at tapen varer noen uker er nok en produksjonsfeil. Min er vel rundt halvåret nå og er fortsatt som ny. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, sikker på at du ikkje overdriver litt her no? 

Eg var nysgjerrig og testa sjølv med BenQ sitt verktøy for polling rate, og ser strengt tatt ingen forskjell frå verken tidlegare builds, eller at det er noko feil her. Testa det som låg på pulten min her no. Ultralight 2 (500), SteelSeries Sensei TEN (1000), GO MOdel O- (1000) og noko herk frå MSI på 2000hz.

Ultralight 2: 494hz gj.snitt. Greie verdiar, som forventa. 

Sensei TEN: 992hz avg. Som forventa. 

GO Model O-:  991 avg. Som forventa.  

MSI GM60: 1904hz gj.snitt: Litt mindre enn det burde vere, men først og fremst fordi GM60 er ein smule glitchy. Var slik då eg fekk den i fjor og køyrte den på 3k hz, og den toppa ut på 2.5k avg. Har ikkje programvaren her no, så testa berre i 2k. 

Dei "vanlege" produkta her treff altså 1k hz dead on. Med andre ord så trur eg dei problema du har kome fram til har enten med din hardware eller musa du har brukt. Feilmarginen er i alle fall såpass liten på mine testar at ein ikkje kan seie at det er noko gale her. Du merkar ingenting til dei droppa under 1k, eller 500. Kan jo hende det er blitt fiksa på nokre av dei siste Windows-oppdateringane, men det er i alle fall ingen grunn til å ikkje bruke 1000 hz her no. 1000 er nett like stabilt som 500. 

Testa desse på ein USB 3.0-port, som gir litt lågare snittverdi enn 2.0. Med ein USB 2.0-port er feilmarginen endå mindre. Testa det med Ultralight 2 og Model O-, og fekk låst 500/1000 nøyaktig. 

Endret av iR' BR34K
Lenke til kommentar

Hm, har ikkje tenkt over at det skulle vere noko vas med den, men du har nok eit poeng likevel. Ser det er nokre enkeltdipp her og der i 1000hz, og det er ein del mindre stabilt. 

Ultralight 2-graf.

Model O.

Det er jo ikkje noko ein kjem til å merke, og har vel neppe effekt på muskelminne heller, men greitt å vite.

Endret av iR' BR34K
Lenke til kommentar

Jeg tok en runde og bestilte Finalmouse Ultralight 2, Glorious Model O, Cooler Master MM710, Xtrfy M4 og G Wolves Skoll.

Her er min rangering etter de som passet meg best:

  1. Cooler Master MM710 - Denne musen passet meg best. Meget lett, bra scrollwheel og knapper (knappene mangler litt sidestabilitet men har ingen praktisk betydning). Den har nesten samme mål som Finalmouse, men den er litt bredere og høyere bak som gjør at den passer for de med medium til større hender.
  2. Finalmouse Ultralight 2 - Meget lett og god mus. Den har ikke fult så godt scrollwheel men ellers er resten bra. For meg ble den avgjørende faktor mellom denne og Cooler Master er størrelsen hendene mine, om du har små  hender så er det Ultralight 2.
  3. Xtrfy M4 - En god mus om du liker en litt større mus og har type palm grip. Vekten er noe høyere enn de letteste. (Bror min synes denne var best så han tok denne)
  4. Glorious Model O - Passformen her ble feil for min del. Jeg fant ingen plass å legge lillefingeren, den gled av og ble slepende langs mousepadden.
  5. G Wolves Skoll - Lett og god mus, men den ble alt for stor og klumpete for meg. Men om du ønsker at hele håndflaten har kontakt med musen og du har medium - stor hånd så er dette musen for deg.

Jeg anbefaler at man gjør som meg og bestiller opp noen og tester hva som passer de best, så returnere de du ikke likte.

Jeg ser at flere proffe spiller med 500 pollingrate i stedet for 1000 fordi de mener at 1000 føles for "nervøs" og den er ikke heller så stabil som Mumriken poengterer. Siden man ikke kan stille det på FM så har de nok satt 500 pollingrate som en bevist avgjørelse. Jeg har satt min pollingrate fra 1000 til 500 på MM710, dog jeg på mitt nivå (som er midt på treet) så er det nok bare ren innbilling men jeg føler at musa går litt mer smooth.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...