Gå til innhold

Rettigheter ved feil på software på ny telefon


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Jeg kjøpte for en stund siden en mobiltelefon som ikke virker som den skal/bør. Jeg får ikke innkommende snapper (må fysisk åpne appen), jeg får ikke tatt backup til Google, Google Pay vil ikke virke, apper går i bakgrunnen selv om de er stilt inn til å ikke gjøre dette, innkommende messenger meldinger er ekstremt trege osv. Lista med feil er ganske lang og jeg vil ikke ha telefonen. 

Tok kontakt med butikken for å returnere telefonen etter en ukes bruk (telefonen var strøken), men de ville ikke ta den tilbake fordi de hevdet at det var software-feil. Betjeningen klarte heller ikke rette alle feilene.

Har butikken retten på sin side?
Jeg vil jo nødig ha en telefon som ikke virker som den skal. Flere av feilene var allerede kjente og som har eksistert i lengre tid uten at dette har blitt rettet med updates.

En og annen småting kunne jeg fint ha levd med, men her var det såpass mye feil og det å leve uten Google Pay er helt uaktuelt i tillegg til at varsler for innkommende meldinger uteblir.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
-PoWa- skrev (2 minutter siden):

hvordan tlf er dette?

Samsung.

Men jeg ønsker holde fokus på hva rettmessig kan kreve når det er åpenbare feil og mangler ved telefonen fra første dag.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (2 timer siden):

Samsung.

Men jeg ønsker holde fokus på hva rettmessig kan kreve når det er åpenbare feil og mangler ved telefonen fra første dag.

Det er ikke noe skille på fysiske feil og SW-feil i Forbrukerkjøpsloven. Så hvis argumentet kun er at du ikke kan reklamere på SW-feil tar betjeningen regelrett feil. 

Hvis feilen derimot skyldes SW du har installert, eller annen brukerfeil fra do side, har du ikke rett på avhjelp, men da må selger sannsynliggjøre dette. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
theNiceOne skrev (3 timer siden):

Det er ikke noe skille på fysiske feil og SW-feil i Forbrukerkjøpsloven. Så hvis argumentet kun er at du ikke kan reklamere på SW-feil tar betjeningen regelrett feil. 

Hvis feilen derimot skyldes SW du har installert, eller annen brukerfeil fra do side, har du ikke rett på avhjelp, men da må selger sannsynliggjøre dette. 

Godt å vite :)

Jeg har fått litt skrekken for å kjøpe nye ting som ikke virker etter hensikten og måtte ty til enkle hersketeknikker og psykologi for å få det som jeg ville. Går nok over til å handle på nett hvor man har angrerett.

Og ja, telefonen ble nullstilt og satt opp på nytt, med ny konto og mer til. Mener jeg fant ut at den bla. ikke tok bakcup til Google når skjermlåsen var satt til fingeravtrykk. Leste på nett at folk hadde slitt med dette i lang tid og tenkte at det bare var å få returnert den jo før jo heller. Videre var jo alle de andre bugsene tilstede hele tiden også. Ble nok min siste Samsung.

Lenke til kommentar
theNiceOne skrev (4 timer siden):

Det er ikke noe skille på fysiske feil og SW-feil i Forbrukerkjøpsloven. Så hvis argumentet kun er at du ikke kan reklamere på SW-feil tar betjeningen regelrett feil. 

Hvis feilen derimot skyldes SW du har installert, eller annen brukerfeil fra do side, har du ikke rett på avhjelp, men da må selger sannsynliggjøre dette. 

Ved software feil. prøv å ta kontakt med produsent, retter de det ikke, får du prøve å få dokumentasjon for godt mulig produsenten vil rette det innen kort tid, men det bør du helst avdekke under åpenkjøp hvis ikke problemet har dukket opp senere, selvfølgelig kan butikken godta reklamasjonen, men det er kun bonus for deg.

Det er vel heller ofte problemet butikken eller servicesenteret tar seg urimlig betalt for reprasjon eller ikke gjør det som er størst problem. Men en annen ting er hvis mobilen er ustabilt i peroder og det ikke blir finnet ut av, kan du risikere at du ikke får dekket reklamasjonen.

Sitat

Har du prøvd å fabrikkresette telefonen for å se om feilen dukker opp igjen?

Vel vanskelig å anta noe men er det beta versjon som er oppgradert til blir en reset håpløst, kan jo prøve å ta mobilen på service men genrielt sett er det vanskelig å software reset mobiler noen tilfelle finnes det offline pakker man kan installere https://www.maketecheasier.com/restore-stock-rom-for-samsung-devices-android/ men spørs det er særlig enkelt for nybegynnere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Ved software feil. prøv å ta kontakt med produsent, retter de det ikke, får du prøve å få dokumentasjon for godt mulig produsenten vil rette det innen kort tid

Samsung bug fix hotline sitter nok klare til å ta i mot henvendelsen....

Forbrukere skal i utgangspunktet ikke behøve å forholde seg til produsenter, man henvender seg der man kjøpte produktet hvis det er noe feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det skrives at reklamasjon ikke gjelder om feilen skyldes software man legger inn selv. Betyr dette om Facebook/Messenger og Snapchat installeres men ikke vil virke skikkelig, så har man ikke sak? Dette er jo vanlige apper de fleste bruker i dag, og man bør kunne forvente at de virker. Hvem vil ha en ny telefon som alt av meldinger uteblir på og hvor man må åpne appen for se etter nye meldinger?

(men jeg har selvsagt forståelse for at produsenten ikke kan være ansvarlig for 3. parts software).

Lenke til kommentar
bas skrev (18 timer siden):

Forbrukere skal i utgangspunktet ikke behøve å forholde seg til produsenter, man henvender seg der man kjøpte produktet hvis det er noe feil.

Tja i noen tilfeller kan man være heldig å få heve kjøpet på grunn av software feil. Eller dårlig ytelse, særlig hvis produsenten bevist har for dårlig produkter, fikk hevet kjøpet på lamina nettbrett for den ikke lengere klarte å kjøre windows 10 slik lovet, på grunn av lite diskplass og håpløst ytelse, så i noen tilfeller kan programvare feil eller ytelseproblemer dekkes, men normalsett skal det en del for å få det på garantien, som regel pleier butikken si åpenkjøp er utgått og saken er ikke så stor for å dekkes av garanti. Problemet er vel butikken må ta tapet som regel dermed nekter de å gi pengene igjen.

Sitat

Produsent av telefon er kun ansvarlig for telefonen de leverer. Men dette inkluderer naturligvis også software de leverer på telefonen. Så de kan ikke kategorisk avvise software feil. 

Tja hvis mobilen er formattert så det ikke er programvare på telefonen, så kan de avise saken, er kjent med recovery partisjoner at man må betale hvis harddisken slutter å virke, produsentene prøver å gjøre ting vanskelig for kjøperen, kun for å spare penger. Før var det vanlig med recovery DVD eller orginal plate i dag er det umulig å få tak i en laptop uten er vel kun multicom laptoper som man slipper det problemet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...