Gå til innhold

iPhone 11 sjekker posisjonen din selv om du har deaktivert funksjonen – nå forklarer Apple hvorfor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har denne funksjonen aktivert i mitt system, kjekt om du skulle miste iphonen, eller at den blir stjålet osv. Er ikke sikker på om Datatilsynet er av samme oppfatning om det er noen der ute som ikke ønsker at den skal være sporbar. Dette på "tross av selskapet sier at bruk av lokasjons-data skjer utelukkende på selve enheten, og at teknologien ikke brukes av Apple til å samle inn disse dataene

 

Lenke til kommentar

Dersom de kun trenger å vite hvilket land du er i, så finnes det nok enklere metoder. Inne i telefon sitter det f.eks en liten radio som hele tiden kommuniserer med nærmeste telemast(er). Jeg tenker altså på tilkoblinger kjent som bl.a. 4G, 3G og 2G. Telefonen er jo hele tiden knyttet opp til en slik mast.

Via dette nettet bør de da klare å utlede hvilket land du er i?

Alternativt kunne de sjekket om UWB er tillatt kun når den faktisk blir forsøkt benyttet? (Altså deaktivert UWB når telefonen ligger lukket og låst i lommen) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Merket meg det samme på Samsung. Dessuten krever f.eks Android at en skrur på lokaliseringstjenester for low power bluetooth. "Don't be evil".

Selvfølgelig kan vi alle stole på at store amerikanske selskaper kun vil det beste for oss.

Rettslig er det jo bare en fordel at telefonen har en tracklog når den er sammen med kriminelle, men for personvernet er det vel mer en tvilsom praksis.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...