Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vedlikehold sluk i dusj/baderom.


Anbefalte innlegg

Kjøpt hus og tenkte jeg skulle ta noe periodisk vedlikehold av sluken på badet. Åpnet opp lokket og fant følgende ( se bilde). Må jo si at jeg hadde forventa noe som ikke så like mye ut som et sprengt rasshøl i et hus bygd i 2019. Men det er annen sak. Det jeg lurer på er hvordan i helvete jeg kan drive vedlikehold av det.  Vannlåsen virker ikke å gå direkte til et rør. men har en slags "U lås" som medfører at det er en flat hull rundt hele bunnen hvor vannet går til sidene. Ingen åpenbare bevegelige deler. Sitter litt fast.

 

Noen tips??

20baderom.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil gjøre noe med det estetisk, kan du kjøpe enten en liten boks med membran, eller fliselim, og smøre rundt der det ikke er pent. Da må du passe på så du ikke smører over skruehull, og sørge for at det er plass til å ta opp klemring. Ellers er det bare å pigge eller skrape opp, men da øker du sjansen for å ødelegge noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du kommet borti noe vedlikeholdsproblem med det enda?

Når jeg kjøpte en brukt leilighet så var rørene montert så kronglete at jeg ikke kom til med den blå dåsen av rensefjær som man skrur inn ved å sveive. Den ville ikke komme videre etter et par meter inn. Jeg hadde erfaring med at den fjæren hadde fungert bra i forrige leilighet, så mange metere innover jeg bare ønsket å før fjæren.

Det tok ikke mange ukene etter at vi hadde overtatt før det flommet over både på vaskerom og i dusj rett på gulv opplegget som er i leilighet. Hvilken rolle inntørking, størnet hår og dritt hadde i denne tettheten vet jeg ikke. Men oppdaget mye sand i sluk på vaskerom etter vaskemaskin der. Uansett så bestillet vi rørlegger og han brukte svovelsyre nedi. Det hjalp noe.

Kom fortsatt ikke til etterpå med Clas Ohlson sveivefjær langt innover røret. Så da ble det til at jeg kjøpte en motorisert en. Det viste seg å være vanskelig å både skru og mate samtidig med den håndbetjente fra Clas Ohlson. Det var utfordringen der. Så da hadde jeg ihvertfall nå skaffet meg en nødløsning i tilfelle en framtidig tiltetting skulle oppstå igjen som krever mekanisk vedlikehold.

En finner gjerne mye hår og brunt slim på avveie innover i dybden av slike avløpsrør er min erfaring. Og jeg tenker som så at mekanisk først, kjemisk etterpå normalt er den mest grundige måten å rengjøre slikt på. Men etterhvert så har jeg testet kun den vanlige Mudin typen som har alkalisk og enzym for å bryte ned hår i seg, latt det godgjøre seg med en slump varmt vann først for å varme opp delene i sluk og rør, før kjemien helles i. Latt det godgjøre seg i en 15 - 20 minutter, og etterspyle med rikeslige mengder varmt vann. Gjerne en del bøtter så en får spylt med litt mengde.

Det er mine råd og tips om vedlikehold av sluk ?

Har aldri hatt behov for tilkalling av rørinspeksjon og høytrykkspyling.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...