Gå til innhold

Å gå fra å være telemontør til å bli Gr. L elektriker?


Marinade87

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag fagbrev som telemontør, men jeg ser at det er vanskelig å få en greit betalt jobb og at snittlønnen ligger under elektrikere. De fleste telemontørjobbene er innen større elektrofirmaer som betaler dårlig. De fleste litt mindre elektrobedriftene som har mer konkurransedyktige lønninger, ansetter gjerne ikke telemontører da de stort sett driver med elektro.

Jeg har derfor lurt på å ta fagbrev som elektriker i tillegg til telemontørfagbrevet. Jeg lurer på om det er noen som vet hvor mye ekstra man må ta av utdanning og læretid, i og med at disse to fagbrevene har mye overlappende pensum, samt at mye av arbeidserfaringen kan være relevant. Jeg tror nemlig ikke at det skal være nødvendig å ta hele VG2 og 2 fulle år på lærlinglønn på nytt dersom relevant erfaring kan dokumenteres på tvers av fagene. Er det noen som har vært borti slikt, eller vet hvordan man kan finne ut av dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forhåpentlig er du heldigere enn min kollega, som er både telemontør og elektroingeniør (!), men likevel ble avkrevd VG2 + full lærlingtid dersom hen skulle få Gr. L. De kunne evt se nærmere på saken hvis hen meldte seg inn i El & IT og gikk via sin tillitsvalgte, de ville ikke snakke med tillitsvalgte fra NITO (men akkurat den biten fikk vi kun muntlig, aldri skriftlig)... Generelt fremsto det hele litt mafia-/heismontøraktig, her skulle de etablerte og "riktig" organiserte beskytte seg mot enhver konkurranse, uansett hvor faglig kvalifisert vedkommende er.

I utgangspunktet tenker jeg du skal ta kontakt med opplæringskontoret i ditt fylke for å forhøre deg om mulighetene.

Lenke til kommentar

Tok selv Gr.L som telemontør for en del år siden.

Måtte da ta tverfagelig eksamen for både VK1 og VK2 i tillegg til 2 år som lærling. Heldigvis fikk jeg en god avtale med firma slik at jeg hadde full montørlønn i læretiden. (Jobbet egentlig mest med svakstrøm i denne perioden, men det er en annen historie.)

Beste råd er å høre med utdanningsavdelingen i fylkeskommunen. Disse kan vurdere kompetansen du sitter på og komme med fasiten på hva som må tillæres før man kan opp til fagprøve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...