Gå til innhold

Erfaringer med Audeze Mobius (HyperX Cloud Orbit/Orbit S)


Anbefalte innlegg

ved Audeze Mobius

HyperX Cloud Orbit

HyperX Cloud Orbit S

Jeg har kjøpt meg et Audeze Mobius headset og er ganske så skuffet over hvordan dette headsettet fungerer og låter, spesielt etter alle til dels extremt gode reviews. Kun få av de jeg har lest har visse reservasjoner utenom pris.

 

Lydkvaliteten er milevis unna mitt Beyardynamic DT 770 Pro 80 Ohm's (heretter BD) både i gaming og musikk lytting. Dog er Mobius overlegent BD når det kommer til Surround effekt i spill. Men hva hjelper det når lydene man skal få med seg i gaming som er viktige i eksempel FPS spill, "footsteps", joda man hører disse, men da fienden så nærme at det som regel for sent og foreta seg noe. Jeg har et Asus Maximus X Apex HK og kanskje er lydsignalet fra dette HK ikke godt nok, vel da vil mange andre også slite pga det for og si det mildt.

 

Bygge kvaliteten er vel heller ikke allverdens. Til og begjynne med laget mitt Mobius headset en slags knitrelyder kontante bass lyder. Audeze opplyser at dette kan være membranen som lager disse pga av endringer av luft trykk inne i headset. Dette er vist typisk for den type drivere Mobius har. De opplyste at dette kunne bli bedre eller verre med tiden, men ikke noe og bry seg med. Vel de har kanskje et poeng der siden denne knitringen ikke kunne høres når en gamer eller spiller musikk, kun når en lydtestet headsettet med enkelt toner. Nå er lyden borte under slik testing, men kan skapes ved og trykke lett på klokkens utside(gjelder kun venstre klokke) og det bekrefter vel det Audeze påstod at knitringen oppstår ved endring av lufttrykk inne I headsettet.

 

Mikrofonen er kanskje den beste jeg har vært borti på et gaming headset, samme med surround effekten.

 

Mobius oppleves også som et svært uferdig produkt i bestefall når det kommer til programvare/drivere som har flere bugs:

1: Når en bytter mellom de pre-satte EQ settings kan ladingen stoppe, da må en re-starte headsettet for og ladingen i gang igjen, størst problemer når en bruker usb-c til usb-c kabelen. Du får kun melding om dette om du har innstalert software, og da kun som en visuell varsling i konsollen. Spiller du når dette skjer merker du ikke noe til denne advarselen. For og starte ladingen igjenn må du re-starte headsettet. Vel du merker det når lydkvaliteten synker når batteriet begjynner og bli tomt. 

2: Bruker du 3D funksjonen må du med jevne mellomrom sentere den på nytt ellers "flyter" senterpunktet ut av senter. Ikke opplevd det selv, men flere sier de da må sette EQ og lydmodus på nytt etter og ha re-sentrert

3: Nå headsettet ikke er i bruk vil det etter en stund kunne begjynne og utlade seg, selv når headsettet er slått av med bryter/Pc avslått . Så Audeze anbefaler at man kobler fra usb/usb-c når man ikke bruker for og unngå dette.

Audeze opplyser de jobber med en fix for disse tingene, men får ikke svar på når de antar denne kommer, tipper det er ikke sikkert de vet om de klarer/ ikke mulig og fixe alt dette med driver/software.

 

Hvordan de har festet putene til klokkene, plastikk klikket fast i plastikk synes som en billig kvalitetsmessig løsning og trolig kan skape knirking når de har vært godt brukt.. Hadde de brukt system der en trer putene over en kant slik som mange andre blant annet BD bruker kunne man byttet til dypere puter for og gi lyden mer "rom" noe som visstnok bla skal hjelpe på surround effekten.

 

For meg virker det som de har prøvd og putte for mange produkter/ funksjoner inn i et headset og derved inngått for mange kompromisser.

Som headset for reise/mobiltelefon fungerer det sikker helt topp, som gaming headset fungerer det ikke for meg.

Så vidt jeg har forstått det så må det være strøm på batteriet for at headsettet skal fungere, og at når batteriet ikke fungerer lenger fungerer ikke headsettet selv med kabel. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

 

Jeg ga kun 2.499,- for mitt som demo produkt og det er dette headsettet ikke verdt synes jeg, 4.999,- er helt hinsides mye for dette produktet.

 

Må en ha dette headsettet må det vær en bedre løsning og kjøpe et av HyperX sine versjoner: Orbit S med 3D funksjonen eller Orbit uten 3D funksjonen. https://www.komplett.no/product/1136369/gaming/gaming-utstyr/gaming-headset/hyperx-cloud-orbit-gaming-headset

 

Hva har andre av "real-life" erfaringer med Audeze Mobius og/eller HyperX sine utgaver av dette headsettet?

 

Mitt går nok på angrefrist over helgen.

 

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig i at 5000 er aaaaaalt for mye hvertfall. Hvis man absolutt må ha det, så er Orbit (ikke S) en mye bedre deal. Bluetooth er søppel, head tracking er unødvendig. KANSKJE head tracking er fint for folk som sitter i VR-verden hele dagen.

Kjøp heller "ordentlige" hodetelefoner og en mic. Jeg bruker f.eks. X2HR + en V-Moda boompro. Kosta meg 1600 totalt via Amazon UK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...