Gå til innhold

Defekt strømforsyning?


Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel stasjonær PC stående som jeg har brukt til å lagre/kategorisere bilder. Nå har den stått ubrukt i sikkert over ett år, og nå var det ikke mulig å få liv i den. Åpnet den i håp om å finne en deffekt sikring ett eller annet sted, men fant ingen sikring. Løste og satte på igjen koblinger, skiftet batteri, fortsatt negativt. Hører bare et klikk når jeg kobler til strøm, ingen reaksjon ved på/av-knappen. Er det noen som kan si sikkert om et slikt klikk er ensbetydende med defekt strømforsyning? (Avance Technologies Atx-1125bta 300w).
Ser at slike kan kjøpes på ebay for ca. 500 inkl. frakt, altså ikke all verden, men om det ikke er strømforsyninga likevel bortkastet. Så alternativet er vel da å plukke ut HD og finne noen som har utstyr til å hente ut bildene.
Men altså dette klikket; er det sikker indikator på defekt strømforsyning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bytte til hvilken som helst ATX strømforsyning om du vil bytte den. F.eks:

https://classic.prisjakt.no/product.php?p=4051010

Edit: Bør sjekke at den leverer nok effekt både på 12V og 5V.

Om du bare vil lese diskene så kan en bruke en usb til sata adapter som f.eks denne:

https://cdon.no/husholdningsapparater/usb-til-ide-sata-adapter-p42036663?gclid=CjwKCAiA8qLvBRAbEiwAE_ZzPavX_twyF721Dn9C8PuTXUYfUJ6P68hG1aTqr4SYiNgPKBGMEGv9bhoCKTEQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds#fo_c=1924&fo_k=98e22718ad4ede7bf00cf495a6631c52&fo_s=gplano

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Da har jeg forsøkt jump-start, og det synes å være liv i strømforsyninga, ettersom vifta på denne starter. Når jeg setter strømforsyninga på plass i maskina igjen er det imidlertid ikke liv å spore. Så da er det kanskje ikke strømforsyninga allikevel?
edit; tok ut igjen strømforsyninga, ny jumpstart, målte med voltmeter til 5,29v på diverse(harddisk -dvd), straks jeg tar ut "starttråden" stopper den, det er vel også normalt. Men altså ikke liv når den settes i maskina.
edit2; eller siden den ikke leverer strøm når den er isatt(målte med voltmeter), er det kanskje nettopp strømforsyninga som ER  gåen?
Ser for meg at jeg kjøper adapteret som ble nevnt lenger oppe, da jeg er fornøyd om jeg får hentet ut det som ligger på disken. Er imidlertid usikker på om det lenkede adapter har de overganger jeg trenger?
Takker for alle innspill!

adapter.jpg

Endret av Agenda_2
Lenke til kommentar

Den grønne ledningen du kobler til en svart er power-on signal. Dette er aktiv lavt (trenger 0V/GND) og må være aktivt så lenge PSU skal levere strøm. Kobler du denne i fra, eller den blir høy eller ikke tilkoblet så vil PSU slå seg av.

PSU får dette signalet fra HK så feil på HK eller kortslutning i noe som er tilkoblet HK kan også gjøre at PSU ikke slår seg på. Du bør koble fra absolutt alt unødvendig og prøve å skru den på da. Koble fra harddisker, floppy, evt. lydkort, skjermkort og andre ting som er tilkoblet HK.

HK får signal fra bryteren i kabinettet så det kan være lurt å sjekke denne også. Du kan finne tilkoblingen til pwer-knappen på HK, koble den fra og manuelt koble i sammen de to pinnene. F.eks. med en skrutrekker eller noe. Dette signalet trenger kun en puls. Dvs. PC skal forbli påslått når du tar bort skrujernet.

PC-en ser ut til å være veldig gammel så det er ikke usansynlig at HK har tatt kvelden. Hvis den er veldig gammel kan du se etter ødelagte kondensatorer f.eks. Det er et ganske sikkert tegn. Du kan også risikere problemer med en moderne PSU hvis den er veldig gammel. Moderne PSU-er leverer mesteparten av effekten på +12V mens eldre PC-er trekker mesteparten av effekten fra +5V.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (9 timer siden):

PSU får dette signalet fra HK så feil på HK eller kortslutning i noe som er tilkoblet HK kan også gjøre at PSU ikke slår seg på. Du bør koble fra absolutt alt unødvendig og prøve å skru den på da. Koble fra harddisker, floppy, evt. lydkort, skjermkort og andre ting som er tilkoblet HK.
HK får signal fra bryteren i kabinettet så det kan være lurt å sjekke denne også. Du kan finne tilkoblingen til pwer-knappen på HK, koble den fra og manuelt koble i sammen de to pinnene. F.eks. med en skrutrekker eller noe. Dette signalet trenger kun en puls. Dvs. PC skal forbli påslått når du tar bort skrujernet.
PC-en ser ut til å være veldig gammel så det er ikke usansynlig at HK har tatt kvelden.

Gjorde et siste forsøk etter tipsene du beskriver, men det eneste som får liv i PSU er jumpstart, så min konklusjon er også hovedkortet.
USB til SATA/IDE-adapter neste. Takker for utvist tolmodighet!

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...