Gå til innhold

Karakterer og jobbsøking


Sheldon(

Anbefalte innlegg

Jeg har fullført en bachelor hvor jeg har karakterene: 2 E, 7 D, 2 C og 2 B... De to E karakterene kommer jeg til å ta opp igjen neste år, kanskje noen av D'ene også. Men sånn som karakterene er nå, hvor stor betydning vil de ha i jobbsøking? Er det helt håpløst? Hvilke erfaringer har dere rundt arbeidsgivers ønske om å se karakterene?

Også klarte jeg såvidt komme meg inn på master i høst, og fikk i dag igjen første eksamen hvor det også ble en E... Denne karakteren kommer jeg også mest sannsynlig til å ta opp igen, da jeg før eksamen egentlig følte jeg hadde god oversikt over emnet(noe jeg tydeligvis ikke hadde).

Det skal også nevnes at jeg i studietiden har jobbet 2 jobber, en som er litt relevant i forhold til utdanning og en som ikke er det, og da har det blitt jobbing mellom 3-5 dager hver uke. Kan dette overveie litt svake karakterer?

Samtidig så har jeg prøvd å satset langrenn mens jeg har studert, vis det har noe å si. De beste resultatene jeg kan vise til er topp 100 plassering i Vasaloppet og birken... Dette er også noe av grunnen til at jeg har valgt å jobbe en del, da det ikke er gratis å satse langrenn, samt at jeg ikke har økonomisk sterke foreldre som kan sponse veldig mye. Men har også jobbet for å få arbeidserfaring. 

Så, hvor hvor mye betyr karakterene, både de på bacheloren og den E'en jeg har fått på masteren? og kan jobberfaringer veie opp for litt dårlige karakterer?

Kan også nevne at utdanningen er helserelatert.

Endret av Sheldon(
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror relevansen og kvaliteten på utdanningen har mer å si enn selve karakterene. Samt det å vise at du er representabel, greier å formulere deg bra og har en CV som ser bra ut forøvrig. Om karakerene stemmer med bildet av deg, vil uansett vise seg når du skal på intervju. Men selvsagt, om det er en veldig krevende eller ansvarsfull jobb, så må helhetsinntrykket inkludert karakterene være bra. Vil du satse høyt så er det nok smart å ta opp igjen de fagene du fikk E og kanskje D i.

Lenke til kommentar

Den siste referansen er stort sett den som teller mest. Har du dårlige karakterer men god attest fra en tilsvarende jobb så vil nok de fleste arbeidsgivere til en viss grad se bort fra karakterene.

Jeg ville isåfall personlig påpekt dette i søknaden dersom avviket er stort. "Av X årsaker fikk jeg ikke prestert karaktermessig på nivået jeg ville foretrukket men jeg mener å kunne vise til at min kompetanse allikevel er beviselig høy som det fremkommer av attest Y."

Lenke til kommentar

Det kjem litt ann på det eksakte fagfelter du har utdanna deg innafor og kva fag du har E i og kva du har B i.
Dersom faga du har tatt er omtrent like store så betyr det at du har fullført utdanninga med eit snitt som ligg ein plass mellom E og D.

Generelt så er det slik at dei nyaste karakterane er meir relevante enn dei gamle, og dei yrkesfaglege karakterane (som bachelor/master-oppgåva) vil vektleggast meir enn andre fag.

Som Invader Zim seier så vil referansar og attestar langt på veg gjere opp for dårlege karakterar (som uansett berre målar dine teoretiske evner og ikkje dei praktiske). Med svake karakterar så bør du styre forventningane dine og heller satse på å få deg ei enkel relevant stilling fyrst, og deretter bruke attesten frå den jobben til å få deg ein betre jobb om nokre år. Det kan være at du f.eks. må belage deg på å flytte til andre delar av landet for ei periode for å få fyrste jobben sidan du ikkje kan velge frå øvste hylle når du har svake karakterar og ingen erfaring.

 

Ettersom du har utdanna deg innan helse (og antagelegvis er mann basert på brukarnavnet ditt) så burde du ha gode sjangsar for å få deg jobb uansett då det er stor etterspørsel etter kvalifiserte arbeidstakarar innanfor helsesektoren. Innanfor enkelte jobbar så er godkjent utdanning i seg sjølv godt nok, og med godkjent mastergrad så vil du kunne inneha ein del stillingar der det er krav om høgare utdanning.
Innanfor helsesektoren så heng også veldig mykje på at du har autorisasjon til å jobbe. Kravet til å få autorisasjon er ofte berre at du har fullført utdanning frå godkjent utdanningsinstitusjon. På enkelte arbeidsplassar vil ein ofte berre ha behov for å fylle stillinga med ein person som har lov til å ha jobben, det hjelp ikkje at ein har aldri så mange smarte og flinke søkarar utan autorisasjon dersom jobben krever den autorisasjonen som du har, då er du den best kvalifiserte sjølv om du berre akkurat oppfyller minimumskrava.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...