Gå til innhold

Rundkjøringer og forvirring


Delvis

Anbefalte innlegg

Her var et bra eksempel på sånt som har fått meg til å stusse i rundkjøringer.

Og denne rundkjøringen her, har framstått forvirrende. Og når man hører at mange der kjører feil, er det ikke så rart.
Har også kjørt feil der, og syns det som sjåførlæreren i videoen forklarer som riktig, gjør at det kan være grunn til å diskutere hva som egentlig burde være riktig, eller hvertfall hva som er best og tryggest trafikkmessig.

Fra ca 2:45 min ut i dette innslaget. 
https://tvh.no/2019/11/21/her-kjorer-mange-feil/

runtv.jpg.6b7c32f67c05f1a7cfbbd985fd197952.jpg

Som mange andre, har jeg også vendt meg til å legge meg til høyre, og holder høyresiden hele veien, inntil jeg tar av til høyre på avkjørsel 2, likt som vist i videoen.
Da hverken hindrer jeg andre, eller forårsaker noen konflikt/fare, som hvis man holder til venstre men skal ta av til høyre.
De gangene jeg kom slik, opplevde jeg faktisk konflikter med at folk kom bak og fløytet, pluss at det blir tendenser til konflikt, med de som kommer rett etter fra høyresiden, som ikke forstår hvis de som tok av fra venstre felt, kjører inn i høyrefeltet i avkjørselen, som også vist i videoen.

 

Spoiler

1022818857_venstre_hyre.thumb.jpg.05b0364d6a1999f46e103a582e8ef424.jpg

Så jeg opplever at det sikreste og tryggeste, er å komme inn i rundkjøringen fra høyre felt, og holde høyre side hele veien.
De som skal av til høyre i den første avkjørselen ( som er de som da vel er de eneste som korrekt sett skal kjøre inn fra høyre), vil jo svinge inn der med en gang, og sånn sett vil det jo ikke gå ut over flyten i trafikken, så ser ikke at det er et problem.
Man vil kanskje si at det hindrer de som kommer inn fra høyre i de neste innkjørslene, men det blir jo i såfall bare å bytte hindringen fra der noen skal ut fra venstre, med de som skal inn fra høyre, så det går i beste fall opp i en nullgang. I tillegg er det langt færre kjøretøyer, så det ville helst medføre mer hindring av flyten totalt sett.   
Ok der er nok sikkert innvendinger på dette synspunktet, og jeg forstår at det kan/vil bli et visst misbruk av feltene i rundkjøringen, slik det er ment og tilrettelagt at det skal være.
Men likevel, om det er sikkerhet som gjelder først.. Og sjåførlæreren virket litt nølende også, om hva hon skulle mene om akkurat det.

Rundkjøringen:
https://www.google.no/maps/@59.3913664,5.3295843,231m/data=!3m1!1e3?hl=no&authuser=0
   

Kan ikke si at jeg er så veldig begeistret for rundkjøringer i det hele tatt, for du kan aldri stole på at det går så rett for seg der.
Også det med skilting i forkant er en stor mangel mange steder. Ofte vet du ikke sikkert før du er helt nær rundkjøringer, hvilket felt som er det korrekte. Hvis man ikke er kjent og der er flere felt med mye trafikk og høy hastighet, kan det bli en utfordring.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er en sånn her i byen også og jeg er enig, de er livsfarlige. Folk kjører rett ut av rundkjøringen fra -indre- fil!! Det er et under at ikke flere kræsjer daglig. Det er bare flaks og tilfeldigheter.

Jeg trodde det var slik at man skulle skifte til -ytterste- fil -FØR- man kjørte ut av rundkjøringa?? Man skal vel ikke krysse en fil og kjøre ut?? Det er jo fullstendig ulogisk.

Er også enig i at rundkjøringer er noe svineri. Det skulle vært lyskryss over alt, da blir det mest rettferdig.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rundkjøringer er mye bedre enn lyskryss, når de er merket korrekt, både med skilt før rundkjøring og oppmerking i rundkjøring når det er 2 felt

Korrekt valg i den rundkjøringen er at begge felt går til venstre, men at når du ligger innerst så kjører du ut i venstre felt og ikke i høyre som i videoen 

Endret av Dubious
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Korrekt valg i den rundkjøringen er at begge felt går til venstre, men at når du ligger innerst så kjører du ut i venstre felt og ikke i høyre som i videoen 

Javel, men da er det jo riktig å holde til høyre hele veien da likevel. Men det hørtes ikke sånn ut etter det som sjåførlæreren sa det. 
De fleste skal til Amanda og det var de de sa, og da kjører man inn i høyre felt i avkjørselen slik som i videoen, Men sjåførlæreren sa tydelig at det korrekte var å holde til venstre.  

Lenke til kommentar

Slik som det ble vist i videoen (Hørte ikke hva som ble sagt da jeg ikke hadde noe lyd på.

Slik er veien jeg kjører i Ryenkrysset hver morgen, og har aldri lagt merke til at noen kjører fra indre fil og tar av til høyre felt. Alle velger da venstre felt i 2 felten ut for de som ligger i den, slik at 2 felt i rundtkjøringen kan kjøre ut samtidig.

Det samme er det i rundtkjøringen utenfor Ski Storsenter, 2 felt inn og ut i hovedrettningen, og ikke noe kryssing som skjer.

Men opplever altfor ofte at folk ikke kan kjøre inne i rundkjøringen, som å holde høyrefelt inne i rundtkjøringen hele veien når de skal til venstre for der de skal inn, og samtidig blinke ut hele veien.

Alle rundkjøringer skulle vært tydelig merket med skilt over med piler hvor folk skal legge seg.

I Lodalen i Oslo, hvor man tar av mellom tunellene så er det en rundtkjøring hvor av det av fra tunellene er bredt nederst slik at mange tror det er 2 felt, men pilen i veien sier ett. Det er ekstra bredt der slik at lastebiler skal kunne ta av første til høyre uten problemer.De fleste her skal rett frem, og legger seg til venstre, slik at det ofte kan bli konflikt inne i rundkjøringen hvor de som legger seg til høyre, og skal rett frem kan treffe bilene til fra venstre som skal rett frem. Her kjører jeg konsekvent midt i for å slippe de problemene. Utkjøringen til venstre her, fra denne innkjøringen er kun de som har tatt av ved en feil, da det er ut igjen på veien de tok av fra.

 

Aller verst med folk i rundtkjøringer er de som kjører rett frem når det er 2 felt, og dermed kapper rundtkjørigen. Har angret mange ganger på at jeg ikke har kjørt i siden på dyre biler med min billige varebil for å si det litt på kanten, men holder meg til tuting.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Dubious skrev (På 5.12.2019 den 5.25):

Rundkjøringer er mye bedre enn lyskryss, når de er merket korrekt, både med skilt før rundkjøring og oppmerking i rundkjøring når det er 2 felt

Korrekt valg i den rundkjøringen er at begge felt går til venstre, men at når du ligger innerst så kjører du ut i venstre felt og ikke i høyre som i videoen 

Helt enig!

I videoen synes jeg filskiftet til ytterste fil i rundkjøringen skjer svært sent. Dersom jeg skal holde ve. fil i utkjøringen i punkt 3. (første til høyre i rundkjøringen = punkt 1, rett frem = pkt. 2, til venstre = pkt. 3), ville jeg kjørt direkte fra indre (venstre) fil i rundkjøringen og ut i venstre fil i utkjøringen. Da krysser jeg riktignok direkte over ytre (høyre) fil i rundkjøringen på vei ut i pkt. 3. Dersom jeg skal i høyre fil i utkjøringen i pkt. 3, ville jeg selvsagt fortsatt valgt indre (venstre) fil i rundkjøringen når jeg entrer, for så å gjøre feltskifte umiddelbart etter utkjøring i pkt. 2 (som i dette tilfellet i videoen er en ulovlig utkjøring) slik at jeg "blokkerer" for en evt. bil som ville kjørt inn i rundkjøring fra utkjøring nr. 2 og dermed unngår farlig situasjon der. 

 

Paper.Sketches.1 2.PNG

 

Dette er slik jeg har tolket regelverket og slik jeg kjører som et utgangspunkt. Dersom skilting tilsier annet kjøremønster følges selvsagt dette. 

Endret av Anterialis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...